اندیشکده آمریکایی: «ایران به چه چیزی فکر می‌کند؟»

کارشناسان «شورای آتلانتیک» معتقدند حمله اخیر ایران به اسرائیل پاسخی به ترور شخصیت‌های ارشد حزب‌الله بود؛ حتی ممکن است با آغاز عملیات زمینی اسرائیل در داخل لبنان، حملات بیشتری از سوی ایران صورت گیرد.

به گزارش تحریریه، اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در گزارشی با اشاره به عملیات وعده صادق مدعی شد: در موشک های شلیک شده از سوی ایران پیامی وجود دارد. رگبار ۱۸۰ موشکی ایران علیه اسرائیل تا حد زیادی به دلیل دفاع هوایی اسرائیل و کمک‌های آمریکا، بی‌اثر بود (با این حال بر اساس گزارش‌ها یک مرد فلسطینی در کرانه باختری کشته شد).

این گزارش در ادامه آورده است:

این حمله پاسخ تهران به ترور شخصیت‌های ارشد حزب‌الله، از جمله حسن نصرالله، رهبر این گروه بود، و حتی ممکن است با آغاز عملیات زمینی اسرائیل در داخل لبنان، حملات بیشتری صورت گیرد.

کارشناسان: «کریستن فونتنروز» مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی ایالات متحده برای خلیج فارس، «توماس اس. واریک» از مقامات سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده با تمرکز بر خاورمیانه و «دنی سیترینوویچ» رئیس سابق میز ایران در بخش تحقیق و تحلیل اطلاعات دفاعی اسرائیل.

اندیشکده آمریکایی: «ایران به چه چیزی فکر می‌کند؟»


* فونتنروز معتقد است: با حمله روز سه‌شنبه هفته قبل، ایران نقش «قطع‌کننده» را برای شبکه نیابتی محور مقاومت خود بازی کرد. حماس و حزب الله عمدتاً در لیست حاشیه ای یا خارج از بازی بوده اند. حوثی ها نیز چندان مداخله جدی نداشته اند. ایران چاره ای جز بازگشت به میدان نداشت تا بتواند بازی خود را نجات دهد.

* وی اظهار داشت: ایران مراقب بود که تاکید کند این حمله فقط سایت‌های نظامی را هدف قرار داده است. تهران امیدوار است که اسراییل احساس کند مجبور است به همین شکل پاسخ خود را متمرکز کند.

* این الگو منعکس کننده اتفاقاتی است که نه تنها در ماه آوریل رخ داد (زمانی که حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل تا حد زیادی خنثی شد) بلکه همچنین حوادث دیگری مانند ترور خنثی‌شده در ایالات متحده و هک اخیر کمپین ترامپ را شامل می شود.

* واریک خاطرنشان می‌کند: ناکامی های ایران همگی پیامدهایی را به همراه داشته است، اما این پیامدها بسیار محدودتر از آنچیزی است که در صورت موفقیت هر یک از حملات ایران اتفاق می‌افتاد. مقامات ایران باید متوجه باشند که زمان شانس آنها تمام خواهد شد.»

زمان انتظار

* فونتنروز معتقد است: واکنش اسراییل به رگبار موشکی ایران این بود که در «زمان و مکانی به انتخاب خود» پاسخ خواهد داد. این امر «ایران را مجبور می‌کند تا نیروی انسانی و منابع خود را برای حفظ موقعیت دفاعی قوی‌تر به کار بگیرد. این در حالی است که اسرائیل می‌تواند به حملات خود علیه حزب‌الله و حماس ادامه دهد.

* وی می‌گوید: ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا عقب بنشیند و نظاره‌گر جدا شدن نیروهای خود از طریق جراحی باشد یا اقدامات بیشتری را انجام دهد و پاسخ هایی را بدهد که برخی از رهبران اسرائیل به عنوان بهانه‌ لازم دارند.»

* سیترینوویچ اعتقاد دارد: در این میان، می‌توانید انتظار داشته باشید که ایران با روسیه برای «افزایش چشمگیر قابلیت‌های نظامی خود» همکاری کند. تهران احتمالا تهدید می‌کند که از حمله به هر طرفی که با هرگونه اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران همکاری می‌کنند، تردید نخواهد کرد. ایران حتی می‌تواند نیروهای خود را به خارج از مرزها بفرستد -از جمله در حوزه دریایی- تا قدرت خود را افزایش دهد.

بازسازی بهتر

* سیترینوویچ انتظار دارد که حکومت ایران نیز برای بازسازی شبکه نیابتی خود کار کند، و این را با انتقال گسترده تجهیزات نظامی به حزب الله و حمایت از هر کسی که رهبر جدید این گروه باشد، شروع خواهد کرد. وی گزینه اصلی را هاشم صفی الدین دانست که به رهبری ایران بسیار نزدیک است.

وی تصریح کرد: ایران همچنین احتمالاً تلاش خواهد کرد حماس، شبه‌نظامیان شیعه در عراق و حوثی‌ها در یمن را هم تقویت کند و انتقال مواد انفجاری به کرانه باختری را تقویت کند. شاید این اقدامات خسارت چشمگیری را که حزب الله در جنگ با اسرائیل متحمل شد، جبران کند.

* سیترینوویچ معتقد است: پس از این مسئله توانمندی تسلیحات هسته ای ایران مطرح می شود. در داخل حکومت ایران شکاف وجود دارد بین کسانی که می خواهند «در مسیر نظامی به پیش بروند» و افرادی همچون رئیس جمهور مسعود پزشکیان، که آماده توافق هسته ای با غرب هستند و به میزان قابل توجهی احتمال حمله اسرائیل به سایت های هسته ای ایران را کاهش می دهد.

* وی تاکید دارد: رهبران ایران در حال محاسبه هستند که آیا می‌توان اسرائیل را مهار و از تشدید تنش جلوگیری کرد. اما ممکن است آن ها در درک نیت اسرائیل و حمایت ایالات متحده برای انتقام‌جویی احتمالی آن دچار اشتباه شده باشند. ایران دیگر از سوی حزب‌الله احساس حفاظت نمی کند. اسرائیل می‌تواند برای یک ضربه قاطع به ایران آماده شود، این اقدام تهران را دوباره به تلافی وادار می کند.

او هشدار می دهد: ما اکنون در ساعات و روزهای ابتدایی حساسی هستیم که ممکن است به جنگ منطقه ای منجر شود.

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =