جنگ در جنوب لبنان سبب تغییر نقشه خاورمیانه می‌شود

عبدالباری عطوان معتقد است حزب الله تاکنون بخش اندکی از سلاح های خود را استفاده کرده و در روزهای آینده بر شدت حملات خود به اسرائیلی ها می افزاید، در واقعیت جبهه جنوب لبنان سبب بازنگری در نقشه منطقه خاورمیانه خواهد شد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» درباره تحولات لبنان با تمرکز بر چند تحول مهم گفت:  شهادت «ابراهیم القبیسی» فرمانده سامانه موشکی حزب الله در ضاحیه جنوبی با جنگنده اف ۳۵ تحول مهمی بود. موضوع دوم این است که حزب الله پس از ۳ روز حمله رژیم اسرائیل به لبنان از موشک فادی ۳ رونمایی کرد. این موشک ها به پایگاه و فرودگاه نظامی رژیم اسرائیل در قلب حیفا رسیدند که دارای پیام ویژه و بسیار مهمی است. سوم اینکه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مخالف حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان است. او از گرفتار شدن اسرائیلی ها می ترسد.

نفوذ امنیتی رژیم اسرائیل دردناک است. سید «حسن نصرالله» در سخنرانی اخیر خود شهادت القبیسی را ضربه بزرگی عنوان کرد. بنابراین حزب الله باید در سیاست اطلاعاتی خود و درباره مزدوران بازنگری کند.

امور در حال دگرگونی است و حملات ددمنشانه رژیم اسرائیل به مردم لبنان و کشتار مردم، کودکان و زنان لبنان یادآور جنایت های این رژیم در غزه است. این نشان می دهد رژیم اسرائیل برای ترساندن لبنانی ها در حال انتقال جنگ و ترور از نوار غزه به لبنان است و با این اقدام می خواهد حزب الله را به زانو در آورد.

رژیم اسرائیل برای محقق ساختن سه هدف به لبنان حمله کرد. نخست اینکه اسرائیل بحران زده و شکست خورده است و با این اقدام به دنبال بالا بردن روحیه ارتش از هم فروپاشیده خود است زیرا ارتش آن دیگر دارای قدرت بازدارندگی نیست. همچنین افکار عمومی در اسرائیل هم در بدترین شرایط خود قرار دارد و دولتمردان این رژیم با حمله به لبنان به دنبال جلب افکار عمومی به سوی خود هستند. آنها ادعا می کنند برای از بین بردن حزب الله به جنوب لبنان حمله کرده اند تا خواسته های خود را بر آن تحمیل کنند. نتانیاهو وعده داده شهرک نشینان صهیونیست را که فرار می کنند نجات می دهد. او فکر می کند با حمله به لبنان می تواند جنگ فرسایشی حزب الله علیه این رژیم را متوقف سازد. با اینحال جنگ فرسایشی حزب الله در مناطق الجلیل و شمال فلسطین موفقیت آمیز بوده است.

جنگ در جنوب لبنان سبب بازنگری در نقشه منطقه خاورمیانه می‌شود

موضوع دیگر آن است که نتانیاهو می خواهد آمریکا را به جنگ علیه حزب الله و ایران وارد کند. وی می داند اگر حمله های اسرائیل ادامه یابد ایران وارد عمل خواهد شد و سلاح هایی را در اختیار حزب الله قرار می دهد. آنها نتوانستند از موضوع ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در راستای اهداف خود بهره برداری کنند و به همین دلیل اکنون می خواهند از موضوع حزب الله و جنوب لبنان استفاده کرده تا ایران را درگیر کنند.

هدف سوم جدا کردن جبهه غزه و جریان های مقاومت در غزه با حزب الله و جبهه جنوب لبنان است. آنها می گویند اگر حزب الله جنگ فرسایشی را پایان دهد و از نوار غزه و جریان حماس چشم پوشی کند اسرائیل به جنگ پایان می بخشد. آنها به دنبال بازگرداندن شهرک نشینان به شمال فلسطین هستند اما هرگز به اهداف خود نخواهند رسید. آمریکا هم به خوبی این موضوع را درک کرده و مخالفت کاخ سفید با حمله زمینی هم بیانگر این موضوع است. آمریکا به این موضوع هم پی برده است که رژیم اسرائیل در جنگ علیه لبنان به پیروزی نخواهد رسید و شکستی بزرگ تر از شکست غزه را متحمل می شود. اسرائیل در رفح هم شکست خورده و گذرگاه فلادلفیا به بزرگ ترین مانع برای پایان دادن به جنگ تبدیل شده است.

از نخستین روز جنگ اعلام کردیم رژیم اسرائیل در جنگ زمینی موفق نخواهد شد. هیچ کشوری هیچگاه نتوانسته است در جنگ زمینی علیه مقاومت به پیروزی برسد. در این زمینه مثال های بسیاری وجود دارد. آمریکا در عراق در جنگ زمینی در برابر مقاومت عراق شکست خورد و مجبور شد بیش از ۱۶۰ هزار نیروی خود را در سال ۲۰۱۱ میلادی از عراق برگرداند. آمریکا در افغانستان هم در برابر مقاومت مردم این کشور شکست خورد. این کشور در عراق ۶ تریلیون دلار و در افغانستان ۳ تریلیون دلار هزینه کرد اما ناکام ماند.

hz.JPG

اکنون اسرائیل در جنگ زمینی در نوار غزه هم شکست خورده است و اگر به جنگ زمینی در جنوب لبنان وارد شود قطعا شکست دیگری خواهد خورد. این دلیل مخالفت آمریکا با جنگ زمینی است. وزیر جنگ و کارشناسان نظامی آمریکا هم می دانند که رژیم اسرائیل، آمریکا را به جنگ زمینی وارد می کند. مساحت نوار غزه ۳۶۰ کیلومتر مربع بود، جنگ در آن بیش از ۱۱ ماه طول کشید و اسرائیل نتوانست در آن پیروز شود. پس این رژیم در لبنان هرگز پیروزی نخواهد شد، زیرا لبنان دارای تاسیسات نظامی بزرگی است. این کشور دارای موشک های زیاد و متنوعی است.

رژیم اسرائیل دروغ می گوید که تاسیسات موشکی حزب الله را ویران کرده است زیرا بسیاری از تاسیسات موشکی و موشک های حزب الله در تونل ها هستند و این رژیم همانطور که نتوانست به تونل های حماس برسد قادر نمی شود به تونل های حزب الله هم دست پیدا کند. در جنوب لبنان کوه های بلندی وجود دارند و تاسیسات و موشک های حزب الله در زیر این کوه ها هستند و رژیم اسرائیل با اقدام نظامی نمی تواند کاری را پیش ببرد.

حمله های آینده حزب الله، تل آویو را هدف قرار خواهد داد. این یک موضوع بسیار مهم است. حزب الله تاکنون بخش اندکی از سلاح های خود را استفاده کرده است و در روزهای آینده اسرائیلی ها دیگر در خانه های خود نخواهند خوابید و مجبور می شوند به پناهگاه ها پناه ببرند زیرا حزب الله آنها را موشک باران خواهد کرد. این یک موضوع اساسی و ضروری است. این آغاز راه است تابه حال حزب الله تنها پایگاه های نظامی را هدف قرار می داد. حزب الله به گسترده شدن دامنه جنگ و ادامه کشتار غیر نظامیان از سوی رژیم اسرائیل پاسخ مشابه خواهد داد. احتمال دارد حزب الله و دیگر جریان های لبنان هم مانند رژیم اسرائیل، قواعد درگیری را نادیده بگیرد.

جبهه جنوب لبنان سبب بازنگری در نقشه منطقه خاورمیانه خواهد شد. اسرائیلی ها در این جبهه پیروز نخواهند شد و آنهایی که در نوار غزه پیروز نشدند در برابر حزب الله موفقیتی کسب نخواهند کرد. این گروه از عزت نفس خود و جهان عرب و اسلام دفاع خواهد کرد.

پایان//

۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =