تغییر دکترین هسته‌ای روسیه

روسیه با گسترش دامنه دکترین هسته ای خود، دادن پاسخ اتمی به حملات عمیق اوکراین و حتی حمله غرب به بلاروس را مجاز اعلام کرده است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری راشا تودی در گزارشی نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مدتی قبل مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌ها را در استراتژی ملی این کشور در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد که هدف آن به روزشدن با توجه به وضعیت متغیر نظامی و سیاسی و ظهور تهدیدهای جدید است.

این موضوع در نشست شورای امنیت روسیه با حضور وزرای دفاع و دارایی و روسای SVR، FSB، Roscosmos و Rosatom مطرح شد.

پوتین در این نشست اظهار داشت: امروز سه گانه هسته ای مهم ترین ضمانت امنیت کشور و شهروندان ما و ابزاری برای حفظ برابری استراتژیک و توازن قدرت در جهان باقی مانده است.

حمله توسط یک "دولت غیر هسته‌ای"

اولین به‌روزرسانی پیشنهادی برای سیاست دولتی «مقوله دولت‌ها و اتحادهای نظامی» را که بازدارندگی هسته‌ای برای آنها اعمال می‌شود، گسترش می‌دهد و «فهرست تهدیدهای نظامی را کامل می‌کند» که قرار است با بازدارندگی خنثی شوند.

موضوع «تجاوز به روسیه توسط هر کشور غیرهسته ای، اما با مشارکت یا حمایت یک کشور هسته ای» به عنوان "حمله مشترک" آنها و عبور از آستانه هسته ای تلقی می شود.

همانطور که در راهبرد روسیه آمده، در حالی که نام هیچ کشوری بیان نشده است، این موضوع به صورت آشکار در مورد حمله اوکراین به خاک روسیه با تسلیحات ارائه شده از سوی ایالات متحده یا متحدان هسته ای آن در ناتو انجام می شود. پوتین قبلاً گفته بود که این دست حملات مستلزم مشارکت فعال نیرو و دارایی‌های نظامی خارجی است که آنها را در تضاد مستقیم با روسیه قرار می‌دهد.

کاهش آستانه هسته ای

بازنگری های پیشنهادی راهبردی امنیت ملی همچنین شرایطی را که روسیه می تواند تحت آن به استفاده از تسلیحات اتمی روی بیاورد ذکر کرده است و آن را تحت عنوان «دریافت اطلاعات موثق در مورد پرتاب گسترده سلاح های حمله هوایی و فضایی و عبور آنها از مرزهای دولتی ما» به وضوح بیان می کند.

پوتین تصریح کرد که این ماده به هواپیماهای استراتژیک و تاکتیکی، موشک های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین، مافوق صوت و هواپیماهای دیگر اشاره دارد. گنجانده شدن هواپیماهای بدون سرنشین در این بند بسیار حائز اهمیت است، زیرا اوکراین بارها حملات گسترده پهپادی را علیه پایگاه های استراتژیک روسیه انجام داده است.

تغییر دکترین هسته‌ای روسیه

گسترش چتر هسته ای به بلاروس

برای اولین بار، روسیه تصریح کرده است که بازدارندگی هسته ای آن می تواند در صورت تجاوز به بلاروس نیز به عنوان یکی از کشورهای متحد مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس این پیشنهاد، این حمله مشمول "تهدید حیاتی برای حاکمیت ما" از طریق استفاده از سلاح های متعارف می شود.

پوتین اظهار داشت که همه این موارد پیش از این با مینسک و رئیس جمهور «الکساندر لوکاشنکو» توافق شده است.

دکترین قبلی چه بود؟

سندی که در سال ۲۰۲۰ به تصویب رسید، چهار موقعیت را مشخص کرد که در آن مسکو می‌تواند بازدارندگی هسته‌ای خود را فعال کند.

اول، اگر «اطلاعات موثقی» در مورد پرتاب موشک‌های بالستیک علیه خود و/یا متحدانش دریافت کند.

دوم، اگر از سلاح هسته‌ای یا نوع دیگری از سلاح‌های کشتار جمعی علیه روسیه و/یا متحدانش استفاده شده باشد.

سوم، اگر دشمن علیه «تاسیسات مهم دولتی یا نظامی» اقدام کند که می‌تواند واکنش نیروهای هسته‌ای روسیه را مختل کند.

چهارم، اگر روسیه مورد حمله متعارفی قرار گیرد که «موجودیت دولت را تهدید خواهد کرد».

چرا تغییرات در حال حاضر پیشنهاد شد؟

اوایل سال جاری، پوتین گفت که با توجه به تهدیدات نوظهور جدید ناتو، ممکن است برخی به‌روزرسانی‌ها در این دکترین مورد نیاز باشد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه در ماه ژوئن دکترین موجود را «بیش از حد کلی» توصیف کرده بود و گفت که جهل غرب از روسیه وجود دارد و مسکو می‌خواهد آشکار، واضح‌تر و با قطعیت‌تر بگوید که اگر به اقدامات غیرقابل قبول و تشدیدکننده خود ادامه دهد، چه اتفاقی براییش می‌افتد.

از ماه مه به بعد، دولت اوکراین از آمریکا و متحدانش خواسته است تا تمامی محدودیت‌های استفاده از تسلیحات خود را علیه روسیه حذف کنند. در مقابل مسکو هم به وضوح اعلام کرد که این اتفاق نشان دهنده دخالت مستقیم غرب در درگیری است.

پوتین در نشست مذکور تکرار کرد که استفاده از تسلیحات هسته‌ای همچنان یک «اقدام شدید» برای حفاظت از حاکمیت روسیه است، اما مسکو باید این را در نظر بگیرد که «وضعیت نظامی-سیاسی مدرن به‌ شکلی پویا در حال تغییر است ... از جمله ظهور منابع جدید تهدیدات نظامی و خطراتی برای روسیه و متحدان آن.

پایان/

۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =