لزوم هماهنگی کامل بدنه اقتصادی دولت

«حجت الله فرزانی» کارشناس اقتصادی و بانکی معتقد است پیشبرد اهداف اقتصادی و برون رفت از وضعیت فعلی برای داشتن دورنمای رشد اقتصادی به هماهنگی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صمت، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و حتی سازمان امور مالیاتی کشور وابسته است.

«حجت الله فرزانی» کارشناس اقتصادی و بانکی در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص ضروریات انتخاب کابینه و مولفه های مهم در چیدمان هیئت دولت گفت: یکی ازوظایف قانونی رئیس جمهور انتخاب درست و اصولی کابینه خود و معرفی آن به مجلس شورای اسلامی است، چرا که رئیس جمهور باید تیمی برای اداره کشور و انجام وظایف خود در موضوعات مختلف داشته باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که اهتمام هر چه بیشتر نسبت به تعیین بهترین وزرا برای اداره اقتصاد کشور مساله مهمی است، تصریح کرد: به دلیل چالش های موجود اقتصادی، مهمترین وظیفه رئیس جمهور تعیین تیم اقتصادی قوی و البته هماهنگ است. در وهله اول هماهنگی و همکاری تیم اقتصادی دولت با یکدیگر حلال برخی از مشکلاتی است که به دلیل ناهماهنگی و منیت های برخی از مسوولین به وجود آمده است.

این کارشناس اقتصادی در این باره تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ باشند چرا که در تحقق همه مطالبات اقتصادی مردم، وزارتخانه ها و سازمان های اقتصادی باید نقش ویژه خود را برنامه محور و منظم اجرا کنند مثل کنترل تورم که دولت سیزدهم و بانک مرکزی از ناحیه کنترل نقدینگی دنبال می کردند.

لزوم هماهنگی کامل بدنه اقتصادی دولت

فرزانی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی در عمده وظایف خود که با وظایف سایر وزارتخانه ها مرتبط است به چند نکته باید توجه کنند تا گرهی از مشکلات کشور باز شود. اعضای تیم اقتصادی دولت باید در بسیاری از موارد شانه به شانه هم حرکت کنند چرا که اجرای صحیح و نتیجه بخش بودن سیاست‌های تجاری، بودجه‌ای، مالیاتی و پولی وابسته به همکاری و همراهی وزارتخانه های صمت، اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است.

این کارشناس بانکی اعتقاد دارد: پیشبرد اهداف اقتصادی و برون رفت از وضعیت فعلی برای داشتن دورنمای رشد اقتصادی به هماهنگی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صمت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه و حتی سازمان امور مالیاتی کشور وابسته است.

فرزانی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم یکی از اصلی ترین مطالبات مردم از دولت است، گفت: به نظر می‌رسد کنترل تورم به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور باید از مسیر کنترل نقدینگی محقق شود. اولویت بعدی بحث انتظام بخشی به بودجه است. به شدت نیازمند نظم بخشی در نظام بودجه ریزی کشور هستیم. در صورتی که دولت کسری بودجه ای نداشته باشد و بودجه ای واقع گرایانه نوشته شود بسیاری از چالش های کنونی از بین می رود.

وی در ادامه بحث تصریح کرد: در کنار اولویت های عنوان شده رشد تولید و بهبود فضای کسب و کار نیز بسیار مهم است. با اینکه در دولت سیزدهم اقداماتی دراین خصوص صورت گرفت، اما تا رسیدن به آمارهای مثبت مرتبط با افزایش سطح تولید ملی و تولید ناخالص داخلی فاصله معناداری را در پیش داریم.

حجت اله فرزانی معتقد است: دولت اگر بتواند رشد بخش واقعی اقتصاد را افزایش دهد و به درآمدهای پایدار دست بیابد و از این محل اشتغال ایجاد کند موفق خواهد بود. مساله این است که منابع فعلی کشور کفاف رشد تولید و سرمایه گذاری دربخش های مولد و زیر ساخت های اصلی را نمی دهد. طی سال های گذشته وجود تحریم ها مانع بزرگی در برابر سرمایه گذاری خارجی بوده است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: جذب سرمایه گذاری یک اولویت بسیار مهم است که در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی باید دنبال شود. افزایش تولید و ایجاد اشتغال و بهره وری بالا فقط از رهگذر جذب سرمایه‌گذاری خارجی رقم می خورد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان یادآور شد: تقویت دیپلماسی اقتصادی و قوی ظاهر شدن در مذاکرات بین‌المللی و رفع تحریم ها اولین گام به سمت جذب سرمایه خارجی است. بنابراین باید به سمت کاهش تنش های منطقه ای و بین المللی برویم در غیر این صورت رشد اقتصادی کشور به افسانه ها می پیوندد.

پایان//

۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 30279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =