انتظار مردم از کابینه پزشکیان چیست؟

«مرتضی افقه» استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است مردم از رئیس جمهور منتخب انتظار دارند در تشکیل کابینه خط قرمز بزرگی دور افرادی بکشد که شهوت مدیریت در عرصه های کلان و مهم را دارند اما منشاء خیر و برکت یا توسعه کشور نیستند.

«مرتضی افقه» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص نحوه چینش کابینه دولت چهاردهم با هدف حل تدریجی مسائل و معضلات کشور گفت: قبل از هر چیز بر این نکته تاکید می کنم شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که یکی از آنها مرتبط با مسائل و اتخاذ تصمیمات اقتصادی است چرا که در سایر حوزه ها هم به اندازه بخش اقتصاد چالش وجود دارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به توضیح داده شده در خصوص مشکلات کنونی کشور در بخش های مختلف، باید گفته شود دولت به معنی گاورمنت (government) در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درصد در مسائل کشور تاثیرگذاری دارد بنابراین به همین تناسب و همین دامنه تاثیرگذاری باید درباره تاثیر دولت پزشکیان و کابینه وی بر رفع مشکلات و چالش های متعدد صحبت کرد.

انتظار مردم از کابینه پزشکیان چیست؟

مرتضی افقه معتقد است: دولت تنها تصمیم گیرنده و تصمیم ساز در بخش های مختلف نیست، نهادهایی مثل رهبری و مجلس شورای اسلامی و سایرین نیز دامنه اختیاراتی دارند که دولت نمی تواند در آن ها دخالت کند. بنابراین باید متناسب با دامنه اختیارات دولت انتظار رفع مشکلات را داشت.

وی درباره انتظارات مردم از رئیس جمهور منتخب در تعیین وزرا و تشکیل کابینه تصریح کرد: همانگونه که آقای پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی تحت تاثیر فشار جناح های سیاسی قرار نگرفت مردم انتظار دارند در زمان تشکیل دولت، مدیرانی که سال های سال در راس مسوولیت های خطیری قرار داشتند و از این وزارتخانه به آن سازمان و وزارتخانه رفته اند و هر چه در چنته داشته عرضه کرده و ایده ای برای وضعیت کنونی ندارند، انتخاب نشوند.

این استاد اقتصاد گفت: مردم از رئیس جمهور منتخب انتظار دارند در تشکیل کابینه خط قرمز بزرگی دور افرادی بکشد که شهوت مدیریت در عرصه های کلان و مهم را دارند بدون اینکه منشاء خیر و برکت یا توسعه کشور باشند. آقای پزشکیان نباید تحت فشار این افراد و گروه ها دست به انتخاب های اشتباه تحمیلی بزند، لذا امیدوارم وی کابینه ایی متخصص انتخاب کند که شناخت کافی از شرایط و ساختارهای اقتصادی و غیر اقتصادی به عنوان معضلات اصلی کشور داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز گفت: رئیس جمهور می تواند از افراد تکراری به عنوان مشاور استفاده کند نه به عنوان مسوول و وزیر، زیرا مدیران مسن، حرف تازه ای برای گفتن ندارند.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در چینش کابینه باید از افراد جوان متخصص استفاده کند چرا که به غیر از تخصص اقتصاد، وزرا باید شناخت کافی از ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی ایران داشته باشند زیرا الزاماً تخصص آکادمیک برای قرار گرفتن در مسوولیت کافی نیست؛ بلکه وزرا باید مجموعه مشخصات و ویژگی‌هایی داشته باشند تا گرهی از گره های کور کشور را باز کنند.

وی در این باره بیان داشت: امیدوارم آقای پزشکیان در برابر فشارهای افرادی که این روزها تلاش می‌کنند عوامل مورد نظر خود را به عنوان وزیر به دولت تحمیل کنند مقاومت کند، ضمن آنکه مجلس نیز با دولت در دادن رای اعتماد به وزرا همکاری لازم را داشته باشد.

انتظار مردم از کابینه پزشکیان چیست؟

مرتضی افقه در پاسخ به این پرسش که در صورت تشکیل کابینه ای مستقل و متخصص می توان انتظار داشت مشکلات در میان مدت رفع شود، گفت: حتی در صورت تشکیل بهترین کابینه با ویژگی های مورد نظر و گرفتن رای اعتماد از مجلس، شرایط در بسیاری از حوزه ها به قدری وخیم است که تا پایان سال نمی توان انتظار تغییرات مثبت محسوسی داشت. وجود تحریم ها عامل غیر بهره ور بودن اقتصاد ایران است، ضمن اینکه رویه سیاست خارجی نشان می دهد امیدی به تغییرات اساسی بخصوص در موضوع رفع تحریم ها نیست.

این استاد اقتصاد گفت: در صورت اینکه دولت حاضر به مذاکره با آمریکا باشد با توجه به تغییرات دولت و انتخابات آمریکا تا پایان سال جاری نمی توان انتظار تغییر محسوسی در رفع مشکلات کشور داشت.

وی معتقد است: به غیر از تشکیل یک کابینه متخصص، تمامی مسئولین اجرایی از وزرا، معاونین، استانداران و مدیران کل استان‌ها و روسای ادارات باید برای بهبود وضعیت کشور در بخش های مختلف کار کنند و این موضوع نباید فقط معطوف به تهران باشد. به دلیل اینکه واحدهای تولیدی در شهرستان ها هستند بخش قابل توجهی از شاخص ها و رشدهای اقتصادی، خارج از تهران رقم می خورد. بنابراین به غیر از وزرا، به انتخاب تمام مسئولین اجرایی هم باید توجه ویژه ای صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز درپایان تاکید کرد: در صورتی که دولت موفق به رفع تحریم ها شود تا حدی به بهبود اوضاع مردم بخصوص در بعد معیشتی می توان امیدوار بود، در غیر این صورت به دلیل خالی شدن ذخایر کشور با این حجم از مشکلات نمی توان منتظر تغییرات محسوسی بخصوص در وضعیت اقتصادی کشور شد.

پایان//

۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =