بایدها و نبایدهای کابینه چهاردهم

«مهدی مطهرنیا» استاد روابط بین الملل و آینده پژوه سیاسی معتقد است: دوره کنونی، عصر بازی با واژه‌ها و افراد نیست. ناکارآمدی در جوابگویی به نیازهای امروز و خواسته‌های فردای مردم پیامدهای بسیار زیادی برای همه به دنبال خواهد داشت.

«مهدی مطهرنیا» استاد روابط بین الملل در گفت و گو با «تحریریه» درخصوص اولویت های انتخاب کابینه دولت چهاردهم براساس نیازهای مبرم کشور و توجه به واقعیاتی که در این خصوص حیاتی است، گفت: در این موضوع شک و تردیدی نیست که هیئت دولت منتخب رئیس جمهور در شرایط کنونی کشور باید هیئتی متشکل از شایستگان باورمند به توسعه ملی ایران و در عین حال شجاع در برابر فشارهای جناح‌های گوناگون سیاسی باشند که در برابر تحمکات استوانه قدرت به نفع مردم بتوانند تصمیم گیری کنند.

وی در این باره یادآور شد: بی شک، کابینه قوی فرصت بی‌نظیری برای توسعه کشور است. در غیر این صورت اگر هیئتی روی کار بیاید که با فشار جناح‌های سخت قدرت به دولت تحمیل شوند و رویکردهای اصلاح طلبانه و تحول خواهانه نداشته باشند، این دوره با دوره های گذشته تفاوتی نخواهد داشت.

این استاد روابط بین الملل افزود: به این دلیل مطلوب نخواهد بود چرا که در این صورت رویکرد ملت ایران عبور از اصلاحات و تحول خواهی خواهد بود. دور از انتظار نیست رویکرد مردم به سمت حرکت های انقلابی برود.

مهدی مطهر نیا معتقد است: عصر کنونی، دیگر عصر بازی با واژه‌ها و افراد نیست. ناکارآمدی در جوابگویی به نیازهای امروز و خواسته‌های فردای مردم پیامدهای بسیار زیادی برای همه به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت بر اساس وابستگی‌های حزبی-جناحی و بدهی‌های انتخاباتی کابینه‌ای را تشکیل دهد که نتواند جوابگوی انتظارات نزدیک به ۸۲ درصد مردم باشد که در یک بستر نا رضایتی یا رای نداده‌اند یا اگر رای داده‌اند رای سلبی داده‌اند، کاملا روشن و هویداست که برنامه ای برای عبور از وضعیت کنونی وجود ندارد و راهی برای توسعه کشور باز نشده لذا پاسخ درخوری به مطالبات مردم داده نمی شود.

مهدی مطهرنیا گفت: آقای پزشکیان اکنون رئیس جمهور منتخب مردم ایران است که با آرای معینی وارد ساختمان ریاست جمهوری شده است، لذا باید کابینه‌ای کارآمد تشکیل دهد. اگر کابینه وی در پاسخگویی به اندازه لازم کارآمد نباشد لایه‌های گوناگون موجود را از دو ناحیه تحت فشارهای مختلف قرار می‌دهد.

این کارشناس آینده پژوهی سیاسی ادامه داد: اول از ناحیه مردمی که نشان داده‌اند نارضایتی عمومی بسزایی نسبت به نوع حکمرانی در سال های گذشته دارند؛ و دیگری نارضایتی هیئت حاکمه در عملکردی منطبق با خواست‌های استوانه سخت قدرت. لذا وعده ها و فعالیت های دولت میان دو لبه یک قیچی قرار خواهد گرفت و کار را در آینده سخت خواهد کرد.

پایان/

۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 30180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =