توصیه مهم راغفر به پزشکیان

«حسین راغفر»در خصوص وزاری کابینه تاکید دارد که در حوزه اقتصاد، به‌خصوص در ۳۵ سال گذشته برخی از مدیران در دولت های مختلف بارها نشان داده اند از حل مشکلات کشور عاجز هستند؛ بنابراین رئیس جمهور باید از معرفی مدیران تکراری و سفارشی اجتناب کند و تغییر نگرش اساسی را در چینش کابینه مد نظر قرار دهد.

«حسین راغفر» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص انتخاب وزرا و تاثیری که دولت با انتخاب کابینه ای متخصص بر رفع ناترازی ها و جبران کمبودهای کشور می گذارد، گفت: بعضی‌ها دائما بر این موضوع تاکید می کنند که دولت در برخی از امور کشور کاره ای نیست و نمی تواند در آنها دخالت کند چرا که این موارد تحت اختیار دولت نیست. با اینکه بخشی از این صحبت می تواند درست باشد اما دولت نیز اختیارات بسیار زیادی دارد که در صورت آگاهی بدان و استفاده درست و به موقع، می تواند حلال بسیاری از چالش های اقتصادی کشور باشد.

وی در این باره یادآور شد: علی رغم محدودیت های دولت بخصوص دربخش سیاست گذاری خارجی، ظرفیت های بسیاری پیش روی دولت قرار دارد که استفاده درست از آن منجر به تحولات مثبتی برای کشور می شود. بنابراین هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد که دولت با آن ها می تواند منشاء تحول گردد.

استاد اقتصاد در زمینه این موضوع که رئیس جمهور نباید زیر بار تحمیل افراد سفارشی با توجیه جوان‌گرایی کابینه برود، گفت: با اینکه جوان‌گرایی و استفاده از مدیران جوان بسیار خوب است اما جوانان بی تجربه نباید در برخی از وزارتخانه ها و حوزه ها مدیر شوند، چرا که تعدادی از حوزه ها نیازمند انتخاب افرادی نیستند که در آن بخش آموزش دیده یا دانش آکادمیک دارند، بلکه تجربه و شناخت اقتصاد و فضای بین الملل بسیار مهم است.

حسین راغفر معتقد است: در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی هیچ جایی برای آزمون و خطا نداریم. به همین دلیل مهم، جوان گرایی را باید مشمول مسئولیت‌های پایین‌تر و مدیریت های سطوح پایین قرار دهیم، لذا کابینه باید متشکل از افراد صاحب تجربه باشد.

این تحلیلگر اقتصادی در خصوص عدم استفاده از مدیرانی که قادر به حل مشکلات کشور نیستند نیز تذکر داد و گفت: مسلما در حوزه اقتصاد، بخصوص در ۳۵ سال گذشته برخی از مدیران در دولت های مختلف بارها نشان داده اند از حل مشکلات کشور عاجز هستند، بنابراین رئیس جمهور از معرفی مدیران تکراری و سفارشی باید اجتناب کند و تغییر نگرش اساسی را در چینش کابینه مد نظر قرار دهد.

وی در این باره تصریح کرد: آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند غیر شفاف بودن فرایند تعیین کمیته‌های انتخاب وزرا بوده است که باید شفاف باشد تا مردم نسبت به این موضوع اطمینان خاطر یابند که افراد وابسته به جریان‌های قدرت روی کار نمی آیند. هر چند بعید به نظر می رسد که اعضای کابینه منصفانه و بدون جهت‌گیری‌های سیاسی خاص انتخاب شده باشند.

وی در خصوص افراد عنوان شده برای پست های مرتبط با اقتصاد گفت: بعضی اسامی که برای وزارتخانه های اقتصادی و تابع آن در فضای مجازی عنوان شده اقتصاد خوانده یا اقتصاددان نیستند، یعنی همه چیز بوده اند غیر از یک نخبه اقتصادی. چنین انتخاب هایی خوب نیست و جهت گیری در انتخاب ها را نشان می دهد. به این دلایل نمی‌توان انتظار داشت انتخاب بی‌طرف و صادقانه ای صورت گرفته باشد.

راغفر افزود: با توجه به گستره وسیع اعتراضات به آقای رئیس جمهور نسبت به شیوه و کارکرد کمیته راهبردی انتخاب وزرا، امیدوارم آقای پزشکیان وزرا را با سعه صدر انتخاب و در انتخاب وزرا مشورت کنند.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور باید توجه داشته باشند کارشناس‌ها ضرورتاً یک تفکر واحد ندارند و می‌توانند افراد مختلفی را با جهت‌گیری‌های متفاوت معرفی کنند، در حالی که انتخاب و حتی معرفی بعضی از آنها بسیار اشتباه است.

وی گفت: با توجه به اینکه آقای رئیس جمهور تخصص لازم برای ارزیابی دیدگاه های متفاوت کارشناسان را ندارد لذا سایر دیدگاه ها را هم باید بشنود و با کارشناسان منتقد درخصوص نگرانی ها بابت انتخاب و معرفی برخی چهره ها برای وزارت رو در رو سخن بگوید تا بر این اساس کابینه تشکیل شود.

وی در ادامه بحث تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از اسامی مطرح شده برای کابینه، تاکنون صد بار تجربه شده اند و نشان داده اند ایده ای برای حل مشکلات کشور ندارند. در صورتی که این افراد یک بار دیگر انتخاب شوند و به عنوان وزیر راهی دولت شوند عملا استدلال جمعیت بزرگ معترضی که پای صندوق رای نرفتند و معتقد بودند روی کار آمدن آقای پزشکیان نیز مشکلات را حل نمی کند، قابل تایید است و این استدلال قوت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: فرصتی برای بهانه تراشی و معترض کردن بیش از پیش مردم نداریم. اگر افراد شناخته شده ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات کشور ‌داشتند بسیاری از مشکلات تابحال حل شده بود اما این افراد خود بخشی از ایجاد کننده چالش های اقتصادی بوده اند و در زمان خود نتوانستند اقتصاد را به درست ترین شکل ممکن مدیریت و ظرفیت‌ها را محقق کنند.

راغفر با اشتباه خواندن انتخاب مدیران ناکاربلد گفت: انتخاب مدیران ناکارآمدی که در ۳۵سال گذشته تجربه شده‌اند یک خطای استراتژیک است. اگر رئیس جمهور دولت را با شتاب انتخاب کند و کارشناسی لازم و دیدگاه‌های مختلف را در نظر نگیرد، در پایان سال اول احتمالاً ناگزیر به بازنگری اساسی در کابینه خود خواهد بود؛ این خوب نیست و خسران بزرگی برای کشور و دولت چهاردهم ایجاد می کند.

پایان//

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =