روابط دولت چهاردهم با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

آینده روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سایه ریاست جمهوری پزشکیان

🌐به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خلیج فارس در یادداشتی به نقل از تارنمای خبری تحلیلی «الخلیج آنلاین» نوشت: در پرتو تحولات سیاسی و دیپلماتیک پیوسته در منطقه خاورمیانه، روابط ایران و کشورهای خلیج فارس به عنوان محوری کلیدی نمایان شده، که ثبات و امنیت منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتخاب رئیس جمهور جدید ایران، پرسش‌های بسیاری پیرامون آینده این روابط و چگونگی تاثیر تحولات سیاسی در ایران، بر پویایی همکاری و تنش با کشورهای شورای همکاری با خود به همراه دارد.

آغازی نویدبخش

با پیروزی «مسعود پزشکیان» کارشناسان بین‌المللی و منطقه‌ای، در انتظار دستورکار و رویکردهایی هستند که دولت جدید در روابط با کشورهای شورای همکاری دنبال خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، ایران ممکن است رویکرد عمل‌گرایانه‌تری در سیاست خارجی خود به ویژه در زمینه کاهش تنش‌ها با همسایگان خلیج فارسی و بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک در پیش بگیرد.

رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ۷ ژوئیه، در پیام‌هایی جداگانه، پیروزی پزشکیان، رئیس جمهور اصلاح‌طلب جدید ایران را تبریک گفته و ابراز امیدواری کردند با همکاری رئیس جمهور جدید ایران روابط دوجانبه میان کشورهایشان گسترش یابد.

ماهیت روابط آینده

«قحطان الخفاجی» استاد علوم سیاسی راهبردی می‌گوید ماهیت سیاست ایران در قبال کشورهای شورای همکاری در سایه ریاست جمهوری پزشکیان، تفاوت چندانی با رؤسای جمهور پیشین نخواهد داشت؛ چرا که این رئیس‌جمهور نیز با همان سازوکار، باورها و اهداف بر سر کار آمده است.

وی افزود: تغییر برخی متغیرات در منطقه، ایران را وا خواهد داشت تا برخی از سازوکارهای ظاهری خود و نه اصول ثابتش را تغییر دهد؛ اما این رئیس جمهور نیز در همان خط رؤسای جمهور پیشین حرکت می‌کند.

الخفاجی درباره اقدامات ایران در سایه ریاست جمهوری جدید برای جلب اعتماد کشورهای شورا نیز گفت تهران باید مشکلات خود با کشورهای عربی و اختلافات خود از جمله اختلاف بر سر مناطق نفتی با کویت را حل کند.

«عبدالرزاق الطائی» استاد علوم سیاسی نیز می‌گوید مسعود پزشکیان، سیاست گشایش و همکاری را در زمینه روابط دوجانبه و دیپلماتیک دنبال خواهد کرد.

وی در رابطه با پرونده‌های سیاست خارجی در قبال مسائل کشورهای عربی نیز پیش‌بینی کرد که اختلافاتی در مواضع داخلی ایران وجود داشته باشد.

به گفته الطائی، در راستای تقویت اعتماد دوجانبه، احتمالاً کشورهای شورای همکاری نخستین مقصد سفرهای خارجی پزشکیان باشند؛ به ویژه که او اصلاح‌طلب است و اصلاح‌طلب‌ها همواره خواستار روابط برجسته با کشورهای همسایه و شورای همکاری بوده‌اند.

فرصت‌ها و چالش‌ها

مسعود پزشکیان از شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب در سیاست ایران است و پیش‌تر در مقام وزیر بهداشت و نماینده مجلس شورای اسلامی ایران بوده و رویکردهای عمل‌گرایانه و اصلاح‌طلبانه از خود نشان داده است.

به قدرت رسیدن او در زمانی که ایران با فشارهای اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی روبروست، نیازمند سیاست‌های هوشمندانه و متوازن برای تعامل با این چالش‌های امنیتی و سیاسی است.

نگرانی‌های امنیتی، از بارزترین چالش‌هایی است که روابط ایران و کشورهای شورای همکاری با آن مواجهند.

در همین راستا، روزنامه الدستور اردن نوشت هم اکنون تنها تأثیر کشورهای عربی از سوی عربستان و قدرت و نفوذ اقتصادی، سیاسی و دینی آن، در شورای همکاری محسوس است.

در این رابطه پیش‌تر علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران گفته بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از تشکیل دولت جدید به ایران سفر خواهد کرد.

این سفر در چارچوب توافق عربستان و ایران با میانجیگری چین در مارس ۲۰۲۳ انجام خواهد شد؛ روابطی که با وجود چالش‌ها، با ثبات است و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به تداوم و گسترش آن کمک می‌کند.

با وجود برخی چالش‌های امنیتی، فرصت‌های زیادی برای تقویت همکاری اقتصادی میان ایران و عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری وجود دارد و با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی از تهران، درها به روی سرمایه گذاری‌های جدید و همکاری تجاری گسترده‌تر گشوده خواهد شد.

انتظار می‌رود، پروژه‌های مشترک در زیرساخت‌ها، انرژی و فناوری، به تقویت انسجام اقتصادی و کاهش تنش‌های سیاسی کمک کند.

کشورهای عضو شورای همکاری نیز به‌دنبال متنوع‌سازی اقتصاد نفتی خود هستند و ممکن است ایران را شریک استراتژیکی برای توسعه بخش‌های جدید بدانند.

پایان/

۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =