اهداف اعراب با جذب سرمایه در بخش املاک

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طی سال های گذشته با اهدافی متفاوت، اقدامات فراوانی را برای جذب سرمایه گذار خارجی در بخش املاک و تقویت فعالیت اقتصادی این حوزه انجام داده اند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شاهد تحولات قابل ملاحظه ای در بخش املاک هستند. املاک لاکچری یا لوکس به یک شاخص رفاه و رشد اقتصادی تبدیل شده اند. سرمایه گذاری در بخش املاک به عنوان یک سرمایه گذاری جذاب مطرح است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طی سال های گذشته اقدامات زیادی را برای جذب سرمایه گذار خارجی و تقویت فعالیت اقتصادی در این بحش انجام داده اند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این راستا، برنامه هایی را برای اقامت و اعطای تابعیت با هدف جذب سرمایه در پیش گرفته اند. این موضوع در تنوع بخشی به منابع درآمدی آن ها و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تاثیرگذار است. گزارش های شرکت «کامکو اینوست» نشان می دهد، ارزش قراردادهای بخش املاک در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۷۱.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۲۱.۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

برنامه های اقامت در شورای همکاری خلیج فارس

به نوشته العربی الجدید، قطر و بحرین از طریق سرمایه گذاری در بخش املاک برنامه های اعطای اقامت را در پیش گرفته اند. این کشورها اکنون به کسانی که ۲۰۰ هزار دلار در بخش املاک سرمایه گذاری کنند، مجوز اقامت اعطا می کنند و همه انواع خدمات بهداشتی و آموزشی را در اختیار این سرمایه گذاران قرار می دهند.

برپایه گزارش تارنمای «ویزای عربستان»، مقام های سعودی نیز از آغاز ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ به افرادی که ۷ میلیون ریال در این کشور سرمایه گذاری کنند، اقامت می دهند.

کشور عمان هم طبق گزارش تارنمای «اینوست عمان» از سال ۲۰۲۱ میلادی یک برنامه سرمایه گذاری را در پیش گرفت که به موجب آن به هر فرد که ۵۰۰ هزار ریال (۱.۳ میلیون دلار) در بخش املاک این کشور سرمایه گذاری کند، اقامت داده می شود.

اهداف اعراب در جذب سرمایه در بخش املاک

تارنمای رسمی وزارت اقتصاد امارات هم نوشت، این کشور به افرادی که دستکم دو میلیون درهم امارات در بخش های املاک، تجارت و مالی این کشور سرمایه گذاری کنند، گذرنامه اقامت طلایی خواهد داد.

«حسام عایش» کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه معتقد است پیوند دادن اقامت با سرمایه گذاری در بخش املاک تنها یک عادت در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیست، بلکه این رفتار در شماری از کشورها که به دنبال پویا سازی بازار املاک خود هستند، به چشم می خورد. اقامت دادن هم در افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورهای عربی نقش دارد و هم سبب بهبود عملکرد تجاری، فعالیت اقتصادی و گردشگری آن ها خواهد شد.

وی افزود: ارتباط دادن اقامت با سرمایه گذاری در بخش املاک سبب جذب سرمایه گذاران با قدرت مالی بالا می شود و این موضوع پویایی بخش های خُرد، گردشگری و خدماتی را به دنبال دارد. در چنین شرایطی بخش املاک به عنوان یکی از اصلی ترین محرک های اقتصاد فعال خواهد شد. سرمایه گذاری در بخش املاک یکی از انواع سرمایه گذاری به شمار می رود که سبب درآمدزایی برای دریافت کنندگان اقامت هم می شود و به دنبال آن درخواست برای اقامت افزایش می یابد. این خط مشی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به یکی از کانون های اصلی جذب سرمایه گذاران، ثروتمندان و بازرگانان با تابعیت های مختلف تبدیل می کند.

«جاسم عجاقه» کارشناس مسائل اقتصادی هم به روزنامه العربی الجدید گفت ساختار اقامت دهی در برابر خرید املاک در درجه نخست جذب سرمایه ها را هدف قرار داده است. این موضوع نتایج مثبتی برای اقتصاد ملی کشورهای عربی به دنبال دارد، ضمن آنکه به نوعی مهاجرت پذیری را هم توجیه می کند به طوری که سرمایه گذاران می توانند خدماتی را برای اقتصاد این کشورها به همراه خود بیاورند و در کنار آن کاستی های مربوط به ساختار جمعیتی این کشورها را هم بر طرف کنند زیرا بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از کاستی های مربوط به ساختار جمعیتی خود رنج می برند.

پایان/

۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =