کویت بازیچه دست عربستان و امارات

تحلیلگران جهان عرب اعتقاد دارند پس از درگذشت پادشاه پیشین کویت، این کشور تبدیل به جولانگاه سیاست های دستان امارات و عربستان سعودی تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خلیج فارس در گزارشی نوشت، «مجتهد» معارض سعودی سرشناس، در پستی در ایکس خود نوشت: پس از درگذشت صباح الاحمد آل‌صباح، پادشاه اسبق کویت، این کشور تبدیل به بازیچه‌ای در دستان امارات و عربستان سعودی شده است.

پادشاه فقید کویت با وجود تلاش برای حفظ رابطه‌ای خوب با همسایگان خلیجی‌اش، مانع دخالت‌های آنان در امور داخلی کویت می‌شد.

علیرغم تمام اختلافات میان بن‌سلمان و بن‌زاید، این دو توافق کردند که با کمک صهیونیست‌ها، به آزادی‌های موجود در کویت و فعالیت‌های خیریه خاتمه دهند. بخش اعظم این طرح‌ها اجرایی شده و مابقی نیز در آینده نزدیک عملی خواهند شد.

این دو کشور پس از موفقیت در انحلال پارلمان، گسترش فرهنگ ترس از مقامات در جامعه، تبدیل پیگرد قانونی به ابزاری برای سرکوب در دست نیروهای امنیتی و تحت تعقیب قرار دادن مردم به دلیل یک توییت، در پی تغییر قوانین مربوط به امور خیریه کویت و تبدیل آن به قانونی شبیه عربستان و امارات بودند.

متاسفانه این تغییر رخ داد و نظام جدیدی برای قوانین خیریه تدوین شد که بسیار مشابه نمونه اماراتی است. خطر در سیستم جدید فقط به دلیل محدود کردن کارهای خیریه نیست، بلکه این قانون جدید دولت را ملزم به ایجاد یک پایگاه داده از تمام اطلاعات مربوط به خیریه اعم از نام و وضعیت مشارکت کنندگان و همچنین اشتراک آن با سایر کشورهای خلیج فارس (بخوانید امارات و عربستان) می‌کند.

هدف امارت و عربستان از ایجاد این پایگاه داده و دسترسی به آن، انتقال اطلاعات به اسرائیل جهت تکمیل اطلاعات ان‌ها از هرگونه فعالیت ضد صهیونیستی در کویت است.

از سوی دیگر قرار است یک هیئت امنیتی سعودی برای تکمیل تغییر سیستم امنیتی کویت عازم این کشور شود تا نظام امنیتی آن را مطابق خواسته سعودی_اماراتی_صهیونیستی به گونه‌ای تکمیل کند که هر گونه فعالیت فرهنگی، سیاسی، مذهبی، رسانه، خواه انفرادی یا گروهی، بر علیه رژیم صهیونیستی ریشه‌کن شود. این هیئت پیش از این نیز از کویت بازدید کرده و تجربه عربستان از کنترل و سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی را در قالبی شبه‌آموزشی در اختیار مقامات کویت قرار داده است.

برای تحقق رویای سعودی_اماراتی_صهیونیستی در جهت تبدیل کویت به یک دولت پلیسی، کمپینی رسانه‌ای متشکل از مزدوران و فعالان رسانه‌ای کویتی شامل محمد الملا، مشعل النامی، فهد الشلیمی، سعد بن طفلة، سامی النصف، أحمد الصراف، فجر السعید، أحمد الملیفی، فؤاد الهاشم فعالیت می‌کنند.

مجتهد در ادامه نوشت: در این شرایط خوب است اشاره‌ای به تلاش‌های ناکام سعودی اماراتی در دوران صباح الاحمد بکنیم که نه تنها نقشه‌های نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب کرد، بلکه آن را به ابزاری علیه خودشان تبدیل نمود.

کویت بازیچه دست عربستان و امارات

یک نمونه، اخراج سفیر امارات از کویت در سال ۲۰۲۰ در دوران قرنطینه کرونایی است که به دلیل نقض مقررات محدودیت‌های کرونایی توسط پلیس دستگیر و پس از بازرسی خودرویش مقدار زیادی پول نقد در آن کشف شد. پس از بررسی مشخص شد سفارت امارات این پول‌ها را در اختیار رسانه‌های مزدور کویتی قرار می‌داده تا افکار عمومی در این کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

مثال دیگری در دوران شیخ صباح الاحمد مربوط به بحران مصریان سرگردان در کویت در دوران کرونا است که مشخص شد عامل برنامه‌ریزی آن، سفارت امارات در کویت بوده و سفارت مصر تنها مجری و مطیع اوامر اماراتی‌ها بوده است. در پی این واقعه، شیخ صباح موضعی قاطعانه گرفت و با اخراج دوباره سفیر اماراتی، امنیت کویت را خط قرمز این کشور اعلام کرد. ابن پیام گرچه در ظاهر متوجه مصر بود، اما امارات مفهوم عمیق آن را به خوبی دریافت کرد.

در رابطه با موسسات خیریه در کویت و دلیل حساسیت امارات و عربستان نسبت به آن باید گفت اخوان‌المسلین شاخه کویت که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد، ابتدا اقدام به تاسیس موسسات خیریه نمود. فعالیت گروه‌های اسلام‌گرا و هم‌چنین سلفی در قالب تشکل‌ها و امور خیریه از گذشته در کویت و سایر کشورهای خلیج فارس رواج داشته است.

برای مثال در سال‌های گذشته افراد زیادی را به اتهام همکاری با حزب‌الله و تامین مالی آن از طریق و در پوشش موسسات خیریه دستگیر کرده است. از همین رو، امارات و عربستان که اشراف اطلاعاتی و امنیتی کاملی بر فعالیت‌های خیریه دارند، در پی ایجاد نظامی مشابه در کویت هستند.

این تحولات در نظام داخلی کویت محدود به امور خیریه نبوده و در سال‌های اخیر و به ویژه از زمان روی کار آمدن شیخ مشعل، تغییرات عمده‌ای مانند انحلال پارلمان و ممنوعیت برگزاری علنی عزاداری‌های محرم رخ داده‌اند که همگی در راستای "سعودیزه" کردن مدل حکومتی کویت است. در پی تعاملات سعودی با امیر جدید کویت، برخی تحلیلگران منتظر وقایعی مانند "ریتز کارلتون کویتی" با هدف قلع‌وقمع همه مخالفان امیر جدید این کشور هستند.

پایان/

۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =