اهمیت روابط ایران و بحرین از نگاه کارشناسان عرب

تحلیلگران مسائل جهان عرب معتقدند اهمیت از سرگیری روابط بحرین و ایران به دلیل جایگاه و کنشگری فعال ایران است که هم ارتباط تهران با عربستان و امارات را تکمیل می کند و هم گام مهمی در تقویت ثبات در منطقه خلیج فارس محسوب می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی به قلم «طاها العانی» تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به نشست اخیر «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و «عبدالطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین در تهران و توافق برای ایجاد ساز و کارهای لازم جهت از سرگیری گفت و گوها با هدف از برقراری دوباره روابط تهران و منامه نوشت، از سرگیری روابط ایران و بحرین گام مهمی در تقویت ثبات در منطقه خلیج فارس است. این موضوع همچنین تاثیر زیادی در ثبات و توسعه اقتصادی منطقه دارد. از سرگیری روابط دو طرف در تقویت همکاری اقتصادی میان آن ها به ویژه در زمینه انرژی و تجارت نیز نقش خواهد داشت. بحرین به عنوان کشوری با اقتصاد نسبتا کوچک از بهبود روابط تجاری با ایران که دارای منابع طبیعی فراوانی است، سود خواهد برد.

«محمد سلیمان الزواوی» استاد دانشگاه «سکاریا» ترکیه در این زمینه به تارنمای الخلیج آنلاین اظهار داشت: از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور موضوع مثبتی است زیرا دیپلماسی همواره به عنوان پل ارتباطی بین کشورها عمل می کند، دیپلماسی به جای تنش می تواند موجب پیشرفت و تحکیم روابط بین المللی شود. برای بحرین به عنوان کشوری کوچک از نظر جمعیت، مساحت، اقتصاد و منابع مهم است که روابط خود را با کشورهای بزرگ منطقه به ویژه ایران که دارای قدرت تجاری و اقتصادی بزرگی است، تقویت کند.

اهمیت روابط ایران و بحرین از نگاه کارشناسان عرب

وی افزود از سرگیری روابط دو کشور درهای همکاری و سرمایه گذاری را خواهد گشود و بازرگانان ایران بار دیگر با تزریق سرمایه خود به بانک های بحرین اقتصاد این کشور را فعال می سازند. از دیگر فواید این روابط دور شدن تنش ها از منطقه است. به سود بحرین نیست که با ایران تنش داشته باشد. فضای مسالمت آمیز و از سرگیری روابط نگرانی های دو طرف را از بین خواهد بود.

«عبد الرزاق خلف محمد» رئیس بخش سیاست های کلی مرکز پژوهش های منطقه ای دانشگاه موصل هم به این تارنمای اماراتی عنوان داشت که اهمیت از سرگیری روابط دیپلماتیک میان بحرین و ایران به دلیل جایگاه ایران در منطقه و کنشگری موثر آن است. این کشور به لطف داشتن روابط با بسیاری از کشورها و جریان های تاثیرگذار در منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است. بحرین هم بخشی از محور سعودی - اماراتی در شورای همکاری خلیج فارس به شمار می رود لذا از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و منامه تکمیل کننده روابط ایران با عربستان و امارات می باشد.

اهمیت روابط ایران و بحرین از نگاه کارشناسان عرب

وی معتقد است این روابط می تواند در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی منافعی را برای دو طرف به دنبال داشته باشد. ایران از این طریق می تواند روابط خود را با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس در چارچوب راهبرد بهبود مناسبات با کشورهای همسایه تقویت کند و تحریم های غرب را خنثی سازد. البته بحرین در این زمینه با چالش هایی دست و پنجه نرم می کند. یکی از این چالش ها آن است که رسانه های ایران از این کشور به دلیل داشتن روابط با رژیم اسرائیل و حضور ناوگان پنجم آمریکا در آن انتقاد می کنند.

این تحلیلگر افزود همچنین مساله دیگر برای بحرین آن است که تهران با گروه های معارض بحرینی ارتباط دارد. از این رو، منامه باید سیاست های خود را به نحوی تنظیم کند که از قلمروی این کشور علیه تهران یا همپیمانان منطقه ای آن هیچ گونه اقدامی صورت نگیرد.

پایان//

۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =