عمان سکوی صادراتی برای کالاهای ترکیه

روابط ترکیه و عمان به دلیل وجود بسیاری از مولفه های سیاسی، اقتصادی و راهبردی در حال رشد است و آنکارا سعی دارد از موقعیت عمان به عنوانی سکویی برای صادرات تولیدات خود به خاورمیانه، شبه قاره هند، شرق آفریقا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در بخشی از گزارش خود درباره روابط ترکیه و عمان نوشت، روابط ترکیه و عمان به تازگی توسعه یافته است. این روابط به دلیل دوستی و همکاری مشترک دو کشور در بسیاری از مسائل استوار بوده است. تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری برجسته ترین موضوعات در روابط دو کشور هستند. این روابط در شرایطی گسترش یافته است که دولت عمان تلاش می کند از حجم وابستگی خود به درآمدهای حوزه انرژی بکاهد و به اقتصاد این کشور تنوع ببخشد.

«محمد حکیم اوغلو» سفیر ترکیه در مسقط به خبرگزاری عمان اعلام کرد حجم مبادلات تجاری میان مسقط و آنکارا از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون شاهد رشد بوده و در سال ۲۰۲۲ حجم تجارت میان دو کشور به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است. در این سال واردات عمان از ترکیه رقم ۱.۵۸ میلیارد دلار بود و صادرات این کشور به ترکیه هم به حدود ۴۶۵ میلیون دلار رسید.

طبق این گزارش، همکاری میان دو کشور طی ۱۰ سال گذشته به دلیل منافع مشترک در حوزه های مختلف گسترش یافته است. اکنون مقامات دو کشور برای ایجاد تاسیسات صنعتی در منطقه اقتصادی الدقم تلاش می کنند؛ اجرای این طرح سبب افزایش تولید، رونق بازار کار و درآمد و صادرات بیشتر برای هر دو کشور خواهد شد.

عمان سکوی صادراتی کالاهای ترکیه

گفته می شود ترکیه به سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی الدقم و توسعه فعالیت تجاری و صنعتی اهمیت بالایی می دهد. افزون بر این، عمان دارای بنادری است که ویژگی های خوبی دارند و ترکیه با استفاده از این تاسیسات زیرساختی می تواند با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مبادلاتش را انجام دهد و حتی از طریق این بنادر به بازارهای جنوب آسیا و شرق آفریقا دسترسی داشته باشد.

به نوشته تارنمای خلیج آنلاین، حجم سرمایه گذاری های ترکیه در عمان به ۸ میلیارد دلار رسیده است و ۲۰ شرکت ساختمانی ترکیه در این کشور سرگرم فعالیت هستند. ۱۲ شرکت عمانی هم در ترکیه حدود ۱۰ میلیون دلار در حوزه های معدن، واردات و صادرات و املاک سرمایه گذاری کرده اند.

گفتنی است که عمان در چارچوب چشم انداز راهبردی ۲۰۴۰ خود برای تنوع بخشی به اقتصادش تلاش می کند و به همین دلیل درهای ورود را به روی سرمایه گذاران ترکیه ای گشوده است. «علی بن محمد تبوک» مدیر اجرایی منطقه آزاد صلالة در عمان به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاران و بازرگانان ترکیه جهت استفاده از امکانات مناطق آزاد عمان وجود دارد.

وی تاکید کرد که می توان از موقعیت عمان به عنوانی سکویی برای صدور تولیدات ترکیه به منطقه خاورمیانه و شبه قاره هند، شرق آفریقا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کرد.

Turkish investments in Oman ( duqm )

کارشناسان چشم انداز روشنی را برای روابط ترکیه و عمان متصور هستند. «سامر عمران» پژوهشگر اقتصاد سیاسی معتقد است روابط دو کشور به دلیل وجود بسیاری از مولفه های سیاسی، اقتصادی و راهبردی دارای دورنمای روشنی است. روابط عمان با ترکیه برای هر دوطرف اهمیت دارد و مسقط تلاش دارد تا از بسیاری از تجربه های ترکیه در توسعه و ورود به بازارهای جهانی استفاده کند.

وی افزود: بازارهای سرمایه گذاری عمان هنوز بکر هستند و این کشور جذابیت های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد و ترکیه از این موضوع استفاده خواهد کرد. در آینده توافقنامه ها و یادداشت تفاهم های بیشتری میان دو کشور در حوزه های اقتصادی امضا خواهد شد. دولت عمان هم شهروندان این کشور را برای سرمایه گذاری در ترکیه تشویق می کند و این موضوع سبب می شود سرمایه گذاری متقابل برای هر دو کشور جذاب باشد.

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =