جنگ تجاری پکن با اتحادیه اروپا

وزارت بازرگانی چین به اتحادیه اروپا هشدار داد افزایش تعرفه بر صادرات این کشور آسیایی باعث ایجاد اصطکاک و راه افتادن جنگ تجاری بین دو طرف خواهد شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، وزارت بازرگانی چین هشدار داد که اتحادیه اروپا در صورت ادامه تشدید تنش‌ها ممکن است یک جنگ تجاری را با این کشور به راه بیندازد.

پکن این اتحادیه را به اقدامات ناعادلانه در جریان تحقیقات هشت ماهه ضد یارانه‌ای خود در مورد خودروهای برقی چینی متهم کرد.

این هشدار پس از اعلام هفته گذشته اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تعرفه های سنگین جدید تا ۳۸ درصد بر واردات خودروهای برقی چینی منتشر شد. پکن به این اقدام بروکسل با آغاز تحقیقات ضد دامپینگ با هدف بررسی قیمت و تجارت برخی محصولات گوشت خوک این بلوک پاسخ داد.

جنگ تجاری پکن با اتحادیه اروپا

پکن پیش از این اقدام هشدار داده بود که در پاسخ به این مالیات، بخش‌های هوانوردی و کشاورزی اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.

رسانه های محلی چین به نقل از سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کردند که «طرف اروپایی به تشدید تنش تجاری ادامه می دهد و ممکن است با این تصمیم خود یک «جنگ تجاری» را به راه بیندازد.»

این مقام چینی تاکید کرد: مسئولیت عواقب این تصمیم به طور کامل با طرف اروپایی است.

این بیانیه همچنین تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا را محکوم کرد و مدعی شد که این اتحادیه همفکری قابل توجهی را که رهبران دو طرف به دست آورده‌ بودند نادیده گرفته است. سخنگوی وزارت بازرگانی چین افزود که نتایج این تحقیقات از قبل تعیین شده بود و مشخص بود که می خواهند نرخ‌های تعرفه‌ ای نامناسبی را وضع کنند تا به منافع کسب‌وکارها از هر دو طرف آسیب برساند و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین چین و اتحادیه اروپا را تضعیف کنند...»

وی افزود: «رویکرد طرف اتحادیه اروپا نوعی حمایت‌گرایی است.»

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در سپتامبر ۲۰۲۳، در جریان سخنرانی سالانه خود در اتحادیه اروپا بدون اطلاع طرف چینی، انجام تحقیقات به اصطلاح ضد یارانه‌ای را اعلام کرده بود.

به گزارش رویترز، بیانیه وزارت بازرگانی چین حدود یک ساعت قبل از ورود «رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان به پکن منتشر شد. سفر سه روزه هابک به چین اولین سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از زمانی بوده که بروکسل عوارضی را پیشنهاد کرد که می تواند به تجارت آلمان آسیب برساند.

جنگ تجاری پکن با اتحادیه اروپا

طبق گزارش ها، هابک در مراسم سفارت آلمان در پکن، نارضایتی خود را از استراتژی کنونی برلین در قبال چین ابراز کرد و آن را بسیار کوتاه مدت و همگام با استراتژی سایر کشورهای اتحادیه اروپا در قبال چین دانست. استراتژی مورد انتقاد هابک سندی است که در ژوئیه گذشته منتشر شد.

در همین حال، خودروسازان چینی چند روز قبل از پکن خواستند تا تعرفه خودروهای بنزینی با موتورهای بزرگتر را که از اروپا وارد می شوند، افزایش دهد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که صادرات خودرو اتحادیه اروپا به چین در سال ۲۰۲۳ ارزشی در حدود ۱۹.۴ میلیارد یورو (۲۰.۸ میلیارد دلار) داشته است، در حالی که این اتحادیه معادل ۹.۷ میلیارد یورو خودروی الکتریکی از چین خریداری کرده است.

کارشناسان حوزه های صنعتی هشدار می دهند با توجه به اینکه بازار چین یکی از بازارهای اصلی صادرات خودرو اتحادیه اروپا به ویژه آلمان است، خودروسازان آلمانی بیش از همه در معرض هرگونه اقدام متقابل از سوی پکن قرار می گیرند.

این اقدام اتحادیه اروپا در پی افزایش چهار برابری تعرفه‌های آمریکا بر خودروهای برقی چینی به بیش از ۱۰۰ درصد در اوایل ماه جاری صورت گرفت. تصمیم واشنگتن بر حدود ۱۸ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین تأثیر گذار خواهد بود.

پکن هشدار داده است که چنین اقداماتی اصول رقابت منصفانه را نقض می کند و به ثبات تجارت جهانی آسیب می رساند.

پایان/

۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =