همکاری آنکارا و دمشق برای مقابله با تجزیه سوریه

اقدام کنونی احزاب کرد در شرق سوریه برای برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان،  خطری برای بغداد، دمشق و آنکارا به شمار می رود. سه کشور با درک منافع مشترک به صورت هماهنگ با این طرح مقابله خواهند کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در گزارشی به قلم «کمال خلف» روزنامه نگار و تحلیلگر فلسطینی نوشت: مقامات نظامی سوریه و ترکیه چند روز قبل با نظارت روسیه یک نشست امنیتی را در سوریه برگزار کردند. این نخستین دیدار میان مقامات دو کشور پس از متوقف شدن روند آشتی سوریه و ترکیه است. در این نشست تحولات ادلب، شمال سوریه و تحرکات خطرناک در شرق فرات به عنوان یک اولویت مورد بررسی قرار گرفت.

پیش از این تلاش های بسیاری انجام شده بود تا به این مساله رسیدگی شود که نیروهای ترکیه در سرزمین های سوریه حضور غیرقانونی دارند و باید از این کشور خارج شوند. اما خطر بزرگتر تاسیس حکومتی جدایی طلب در شرق فرات است که نه تنها یکپارچگی سوریه را نابود می کند بلکه پس از آن حضور آمریکا نیز جنبه قانونی به خود می گیرد. از این رو، ضرورت ایجاب می کند که دو کشور با هماهنگی بیشتر با چنین خطری مقابله کنند و امنیت را در این منطقه برقرار کنند زیرا هم سبد غذایی مردم سوریه از آن تامین می شود و هم منابع نفت و گاز فراوانی دارد. پس از پرداختن به این موضوع، دو کشور در تفاهم با یکدیگر باید به ثبات اوضاع شمال سوریه که گروه های تندرو در آن حضور دارند، رسیدگی کنند.

همکاری آنکارا و دمشق برای مقابله با تجزیه سوریه

نشستی که در پایگاه روسیه در لاذقیه برگزار شد دیدار مهمی بود و زمینه را برای یک نشست مهم و گسترده تر فراهم کرد که قرار است پس از عید قربان در بغداد برگزار شود. در آن نشست همه مسائل بررسی خواهند شد و تحولات شرق فرات هم مورد بحث قرار می گیرد. دلیل این نشست ها آن است که احزاب کردی که مناطق شمال شرق سوریه را در کنترل خود دارند، اعلام کردند پس از پایان کار کمیته تخصصی نگارش پیش نویس قانون مستقل از قانون اساسی سوریه، قصد دارند انتخابات محلی برگزار کنند تا اعضای شورای عمومی (پارلمان) و مجالس منطقه ای و شهری خود را انتخاب کنند.

سوریه و ترکیه با این اقدام به عنوان یک گام تجزیه طلبانه برخورد می کنند زیرا ارتباط سوریه با کشورهای همسایه را تهدید می کند. پیش از این در سال ۲۰۱۷ چنین اقدامی در اقلیم کردستان عراق با تصمیم «مسعود بازرانی» و با همکاری آمریکا و رژیم اسرائیل صورت گرفت. آن تصمیم سبب برخورد نظامی و ورود ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی به شهرهای کردستان عراق و ناکامی بارزانی شد.

اقدام فعلی احزاب کرد در شرق سوریه برای برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان، خطری برای بغداد، دمشق و آنکارا به شمار می رود و هر سه کشور با درک منافع مشترک به صورت هماهنگ با این طرح مقابله خواهند کرد. دمشق تلاش می کند اوضاع ادلب و شمال را در میز مذاکرات مطرح کند. همچنین عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال سوریه هم از موضوعات مهم مذاکرات خواهد بود و پس از آن همه پرونده ها قابل حل است.

همکاری آنکارا و دمشق برای مقابله با تجزیه سوریه

درباره ادلب و شمال سوریه هم باید به این موضوع اشاره کرد که نگاه ترکیه به عنوان یک کشور پر نفوذ در این منطقه با دگرگونی شرایط منطقه ای و بین المللی و داخلی تغییر کرده است. گروه های مسلح، این منطقه را به کانون آشوب و درگیری تبدیل کرده اند که خود چالشی برای ترکیه شده است. منطقه دیگر در عرصه سیاسی و نظامی برای ترکیه منافعی ندارد. از طرف دیگر اپوزیسیون سیاسی خارج نشین سوریه هم شرایط مناسبی ندارد و همه حمایت های خود را به دلیل شکست و ناهماهنگی درونی از دست داده است. آنها دیگر از هیچ اعتباری نزد مردم این کشور برخوردار نیستند.

معارضان سیاسی پس از ناکامی در رسیدن به اهداف، اکنون برای کشورهای غربی همچون مرغ منجمدی هستند که باید هنگام نیاز و برای پخت آن را از یخچال خارج کرد. با توجه به چنین شرایطی باید گفت که ترکیه و دیگر کشورها در حال بازنگری در رویکرد خود درباره سوریه هستند و همگام با تحولات جدید رفتار می کنند.

به نظر می رسد این بار روند همکاری سوریه و ترکیه مانند گذشته نخواهد بود و در مسیر از سرگیری روابط دو کشور پیشرفت هایی حاصل خواهد شد.

پایان/

۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29878

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =