پایان عمر سیاسی اردوغان نزدیک است

«فوزی بن یونس بن حدید» معتقد است انتخابات اخیر شهرداری ها در ترکیه ثابت کرد اردوغان و حزب وی دیگر قادر به جلب نظر رای دهندگان نیستند؛در واقع رقم خوردن بدترین شکست آن ها در دو دهه اخیر نشان دهنده تغییر در چشم انداز سیاسی ترکیه است.

به گزارش تحریریه، انتخابات شهرداری ها در ترکیه چند روز قبل برگزار شد و با پیروزی گسترده مخالفان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به پایان رسید. در شهرهای مهم از جمله استانبول و آنکارا نامزدهای حزب «جمهوریخواه خلق» موفق شدند اکثریت آرا را به دست آورند.

شمارش آرا نشان داد «اکرم امام‌اوغلو» از حزب جمهوری‌خواه خلق بار دیگر از سوی ساکنان استانبول به عنوان شهردار بزرگترین شهر ترکیه برگزیده شده است. آرای او در صندوق‌های رای ۱۰ درصد بیشتر از آرای رقیبش از حزب حاکم «عدالت و توسعه» بود. «منصور یاواش» دیگر نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق نیز توانست شهرداری آنکارا را حفظ کند.

پایان عمر سیاسی اردوغان نزدیک است

شهروندان ترکیه در انتخابات شهرداری ها که در جریان آن مخالفان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مشارکت گسترده‌ای داشتند، توانستند بزرگترین ضربه انتخاباتی خود را به او و حزبش وارد کنند. نتایج این انتخابات، بدترین شکست برای اردوغان و حزب حاکم «عدالت و توسعه» در دو دهه اخیر به شمار می رود و می‌تواند نشان دهنده تغییر در چشم انداز سیاسی کشور ترکیه باشد.

«فوزی بن یونس بن حدید» تحلیلگر تونسی تبار در گزارشی درباره انتخابات اخیر شهرداری ها در ترکیه در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، انتخابات شهرداری ها در ترکیه ثابت کرد حزب « عدالت و توسعه» دیگر قادر به جلب نظر رای دهندگان نیست. دلیل این موضوع ناگواری اوضاع اقتصادی، پایین آمدن ارزش لیره ترکیه در برابر دلار، تورم بالا و دیگر مسائل است. افزون بر این، نامزدهایی که اردوغان بر روی آن ها حساب باز کرده بود از تجربه سیاسی و اعتبار بالایی در محافل مردمی برخودار نبودند. مردم رای خود را به مخالفان اردوغان دادند تا حزب او نتواند در این انتخابات پیروز شود.

تحلیلگر تونسی افزود: رئیس جمهوری ترکیه نمی تواند نتیجه انتخابات شهرداری ها را انکار و ادعای تقلب در آن داشته باشد. او به طور ضمنی نتیجه انتخابات را پذیرفت و تصریح کرد که این نتیجه نشان می دهد که کشور در مسیر دموکراسی گام بر می دارد. او اکنون با این اعتراف در انتخابات ریاست جمهوری آینده با مشکل روبرو خواهد شد و انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در سال ۲۰۲۸ میلای برگزار شود برای او دشوار خواهد بود و احتمال دارد «اکرم امام اوغلو» با او رقابت کند. به ویژه این در شرایطی است که سن اردوغان در آن زمان ۷۴ سال خواهد بود و با این سن، حضور در عرصه سیاسی برای وی سخت می شود و او قادر به رقابت نخواهد بود.

Erdoğan: An unpredictable factor | Ahval

وی در بخش دیگری از گزارش خود آورد که اردوغان در این مسیر، سیاست مرسوم خود را پیش می برد، اما به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی به نظر می رسد راه جدیدی را هم در پیش گیرد. همانطوری که دیده شد اردوغان طبق عادت واکنش خاصی را به جنگ اخیر غزه نشان نداد. مسلمان ترکیه در داخل و خارج از موضع سیاسی وی درباره این جنگ شگفت زده شده اند. از این رو، تحلیلگران مسائل سیاسی احتمال می دهند اردوغان از جانب امارات و عربستان مورد حمایت مالی قرار گرفته تا علیه رژیم صهیونیستی موضع نگیرد.

اخباری که از ترکیه منتشر می شود نشان می دهند اروغان حتی قصد قطع روابط با رژیم اسرائیل را ندارد. این مسائل نشان می دهند ادعاهای گذشته وی علیه رژیم اسرائیل حبابی بیش نبوده و او فقط شعار داده و عمل نکرده است. به نظر می رسد با چنین رفتارهایی اردوغان که برای حضور دوباره در ریاست جمهوری تلاش می کند، در انتخابات آینده ریاست جمهوری با چالش روبرو خواهد شد زیرامشخص شده که اکرم امام اوغلو از حزب جمهوریخواه خلق برای رقابت با وی در آینده از جایگاه بالایی برخودار است.

پایان/

۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =