کاهش روابط تجاری ترکیه و اسرائیل

آنکارا روابط تجاری خود را با تل آویو به دلیل حملات ارتش اسرائیل به غزه قطع کرده است؛ رسانه ها می گویند حجم تجارت ماهانه دوطرف به کمتر از 5 میلیون دلار رسید.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» به نقل از «بلومبرگ» گزارش داد که صادرات ترکیه به اسرائیل از ماه می و پس از آن که دولت این کشور همه تجارت با دولت یهودی را در پاسخ به عملیات ارتش اسرائیل در غزه به حالت تعلیق درآورد، متوقف شده است.

این نشریه آمریکایی با استناد به داده های اولیه انجمن صادرکنندگان اصلی ترکیه دریافته است که میزان محموله های صادر شده به اسرائیل در ماه مه ۹۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و به حدود ۴.۴ میلیون دلار کاسته شده است.

علاوه بر این داده ها نشان می دهند که صادرات ترکیه به اسرائیل در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته وزارت اقتصاد اسرائیل، کل حجم تجارت دو طرف در سال ۲۰۲۳ در حدود ۶.۸ میلیارد دلار بوده است که صادرات ترکیه ۷۶ درصد از این مبلغ را تشکیل می دهد.

تا پیش از عملیات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ روابط تجاری آنکارا و تل آویو گرم بود و حتی در عرصه سیاسی نیز دو طرف مراوداتی داشتند. با اینحال ترکیه از زمان آغاز درگیری کنونی با حماسبه یکی از منتقدان اقدامات اسرائیل تبدیل شده است.

کاهش روابط تجاری ترکیه و اسرائیل

ماه گذشته، وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد که روابط تجاری با اسرائیل را تا زمانی که اجازه جریان بی وقفه و کافی کمک های بشردوستانه به غزه را صادر نکند، متوقف می کند. این تعلیق پس از محدودیت‌هایی ایجاد شد که آنکارا بر صادرات ۵۴ دسته محصول به اسرائیل از جمله مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات و محصولات شیمیایی مختلف اعمال کرد. ترکیه پیش از این ارسال هرگونه کالایی را که می‌توانست برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار گیرد، متوقف کرده بود.

بر اساس اعلام موسسه آمار ترکیه، اسرائیل سیزدهمین شریک صادراتی ترکیه در سال ۲۰۲۳ بود. عمده صادرات آنکارا به دولت یهود شامل فولاد، مصالح ساختمانی، دستگاه های مکانیکی، نفت و محصولات کشاورزی بود.

طبق گزارش راشا تودی، باید منتظر بود و مشاهده کرد که آیا TurkStat اطلاعات کامل تجارت ماه گذشته، از جمله واردات و صادرات با اسرائیل را هم اواخر ژوئن منتشر خواهد کرد یا خیر؟

کاهش روابط تجاری ترکیه و اسرائیل

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بارها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل را با «آدولف هیتلر» مقایسه کرده است. او در ماه آوریل هم این اتهام را علیه اسرائیل مطرح کرد و گفت که رهبر اسرائیل با کشتن ۱۴۰۰۰ کودک در غزه حتی از رهبر نازی ها هم پیشی گرفته است.

چندی قبل، اردوغان از جهان اسلام خواست تا تصمیم مشترکی را برای مقابله با اسرائیل بگیرند. وی دولت یهود را تهدیدی برای کل بشریت توصیف کرد.

در طرف مقابل اسرائیل مدعی شده است که رئیس جمهور ترکیه به دلیل مواضعش در قبال درگیری ها و حمایت از حماس، در زمره بدترین یهودی ستیزان تاریخ قرار دارد.

پایان/

۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =