خروج از دوران رکود و سرمایه‌گذاری منفی/تلاش حداکثری دولت برای تخصیص کامل بودجه عمرانی

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سفر به قم و بازدید از نمایشگاه روایت پیشرفت به تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه اقتصادی پرداخت و با اشاره به خروج از دوران رکود و سرمایه گذاری منفی تاکید کرد: در فصل بهار و تابستان سال 1402 شاهد همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت بوده‌ایم.

به گزارش تحریریه، سید علی روحانی، معاون وزیر اقتصاد در نشست تخصصی که در حاشیه نمایشگاه روایت پیشرفت برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این نمایشگاه و روشن‌گری‌هایی که انجام می‌شود، در ذهنیت‌سازی برای مردم اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع و آگاهی بخشی نسبت به پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های پیشرفت منجر به امیدآفرینی نسبت به آینده خواهد شد، یادآوری کرد: در دهه 90 میانگین رشد اقتصادی حدود 0.7 درصد بود و البته وضعیت سرمایه‌گذاری نیز مطلوب نبود اما رشد اقتصادی در بهار سال 1402 به 7.9 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روند خروج از رکود را طی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در فصل بهار و تابستان سال 1402 شاهد همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت بوده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه این اتفاق هیچ‌گاه در دهه 90 رخ نداد، تصریح کرد: عملکرد دولت در حوزه رشد و نرخ بیکاری قابل دفاع بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1402 به جهت نرخ رشد در بخش‌های مختلف وضعیت بهتری نسبت به سال 1401 داشته‌ایم، یادآور شد: همچنین در سال 1401 نیز وضعیت بهتری نسبت به سال 1400 داشتیم.

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در صنایع شاهد رشد نامتوازن بوده‌ایم، ابراز کرد: در مجموع صنایع اصلی رشدهای قابل قبولی را مشاهده کردیم.

وی با اشاره به اینکه روند مجوزهای صادر شده در سال 1402 نسبت به سال 1401 افزایشی بوده است، بیان کرد: بخشی از این روند افزایشی به دلیل ارتقای زیرساخت سایت صدور مجوزها بوده است.

روحانی با بیان اینکه در عرصه واردات نیز افزایش داشته‌ایم، اظهار داشت: این واردات به گونه‌ای نبوده است که مشکلی در عرصه تولیدات داخل به وجود بیاورد بلکه بیش‌تر کالاهای وارداتی جزو محصولات سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده است و در عین حال واردات کالاهای اساسی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است و این نشان از حمایت از تولید داخل دارد.

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی اضافه کرد: تسهیلات پرداخت شده در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تورم یکی از دغدغه‌های جدی مردم است، عنوان کرد: در سال 1400 تورم بالای 60 درصد بوده است ولی توانستیم روند کاهشی را در تورم نقطه به نقطه داشته باشیم به گونه‌ای که در مهرماه سال جاری به 32 درصد رسیده است.

روحانی افزود: اگر این روند ثابت بماند انتظار داریم در عرصه نرخ تورم در سال‌های آینده به اتفاقات خوبی برسیم.وی با اشاره به اینکه حوزه مسکن بیش‌ترین ضریب را در تورم کل دارد، خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال انتظار ما این است در حوزه مسکن روند کاهش و کنترل شده را داشته باشیم.

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه شرکت‌های دولتی سهم بالایی در سرمایه‌گذاری‌ها دارند، تصریح کرد: این موضوع در تمام کشورهای دنیا صدق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در نیمه دوم دهه 90 روند نزولی داشته است، یادآور شد: خوشبختانه از سال 1401 توانسته‌ایم از این روند خارج شویم.

روحانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در ساختمان و ماشین آلات پیام‌های مهم اقتصادی را دارد، ابراز کرد: طی دو سال اخیر روند سرمایه گذاری منفی دهه 90 اصلاح شد و این موضوع به سرمایه‌گذاری توسعه‌ای بنگاه‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درحوزه سرمایه‌گذاری بخش دولتی شاهد کوچک شدن دولت در حوزه اقتصاد هستیم، بیان کرد: این روند باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه عرصه عمرانی مورد توجه دولت است، اظهار داشت: پرداخت بودجه‌های عمرانی در 6 ماه نخست سال توجیه ندارد چراکه مجموعه‌ها از بودجه سال گذشته می‌توانند در این مدت استفاده کنند ولی تلاش حداکثری برای تخصیص کامل بودجه عمرانی است.

وی با اشاره به اینکه معدن یکی از حوزه‌های سودآور برای اقتصاد است، مطرح کرد: معدن یکی از حوزه‌هایی است که بدون خلق منابع جدید می‌توان از سرمایه‌های مردمی استفاده کرد.

روحانی با بیان اینکه درعرصه معدن از اواخر سال گذشته در تعامل وزارت اقتصاد و صمت پروژه‌های مختلفی شناسایی شد، عنوان کرد: این ظرفیت‌ها می‌تواند تامین مالی برای پروژه‌های پیشران را انجام دهد.وی با اشاره به اینکه بر ظرفیت‌های مختلفی تمرکز داریم، خاطرنشان کرد:فضای جلب سرمایه‌گذاری جدی‌ برای کشور وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به روسیه، چین و بریکس اشاره کرد.

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 28101

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =