چالش های ساختاری صنعت مس ایران

«گروه تحقیقات بین المللی بیزریپورت» در بررسی آینده صنعت مس ایران معتقد است با اینکه معادن مس ایران ظرفیت های بالایی دارند و سرمایه گذاری هایی نیز در این حوزه صورت گرفته است اما ایران با یک سری مشکلات ساختاری مواجه است که رشد صنعت مس را کند می کند.

به گزارش تحریریه، «گروه تحقیقات بین المللی بیزریپورت» در گزارش تحلیلی خود از صنایع معدنی ایران به همراه پیش بینی ۱۰ ساله (تا سال ۲۰۲۳) اطلاعات جذابی را برای فعالان و مشتاقان سرمایه گذاری در این صنعت آورده است.

بخش هایی از ارزیابی این موسسه پژوهشی از آینده صنعت مس ایران به شرح ذیل می باشد.

در ژانویه سال ۲۰۲۳ «رضا فاطمی امین» وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ایران قصد دارد ظرف مدت پنج سال آینده با اختصاص یک هزینه ۱۵ میلیارد دلاری، ظرفیت تولید مس را توسعه دهد. انتظار می رود با تحقق این سرمایه گذاری ارزش صادرات مس ایران که اکنون برابر با ۱/۷ میلیارد دلار است، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

چالش های ساختاری صنعت مس ایران

همچنین ایران قصد دارد ظرفیت کنونی تولید کاتد مسی را که در حال حاضر ساالنه بالغ بر ۲۸۰ هزار تن است، به بیش از ۱ میلیون تن افزایش دهد.

بر اساس اظهارات «بهرام شکوری» رئیس انجمن مس ایران، انتظار می رود ظرفیت تولید کاتد مسی کشور تا سال ۲۰۲۵ به سالانه ۸۰۰ هزار تن برسد؛ اساس این اظهارات، طرح پیشنهاد شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) بوده است. در حال حاضر ظرفیت تولید کاتد مس در کشور بالاتر از ۳۰۰ هزار تن در سال است.

شرکت ملی صنایع مس ایران در آوریل سال ۲۰۲۱ از کشف ذخایر مس با حجمی بالغ بر ۱ میلیارد تن خبر داد. همچنین این شرکت اعلام کرد که با بهره برداری از سه پروژه مرتبط با صنعت مس که در سال جاری وارد فاز عملیاتی می شود، حجمی بالغ بر سالانه ۴۰۰ هزار تن بر تولید کنسانتره مس کشور افزوده خواهد شد.

این افزایش حجم تولید به معنای افزایش درآمد حاصل از بهره برداری از این معادن به میزان سالانه ۸۰۰ میلیون دلار است.

چالش های ساختاری صنعت مس ایران

چشم انداز صنعت مس

بیزریپورت در بخشی از گزارش خود عنوان داشت که حسن روحانی، در زمان ریاست جمهوری خود، اجرای یک سری برنامه اصلاحی را در دستور کار دولت خود قرار داده بود. به همین دلیل صنعت معدن ایران چشم انداز مثبتی را پیش روی خواهد داشت چرا که با اجرای این برنامه ها به سرمایه گذاران خارجی اطمینان داده می شود که طی چهار سال آتی سیاست های دولت ادامه خواهد یافت و آزادسازی بیشتری در حوزه اقتصاد صورت خواهد گرفت.

البته، به دلیل عدم قطعیتی که بر وضعیت ژئوپلتیک ایران سایه افکنده است سطح ریسک های نامطلوب برای اقتصاد ایران همچنان بالا ارزیابی می شود. علاوه بر این، یک سری مشکلات دیگر نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به بازگشت تحریم های آمریکا، محدودیت دسترسی به وام های اعتباری و وجود موانع ساختاری متعدد اشاره نمود.

طبق بررسی ها مجموعه این عوامل باعث خواهد شد رشد صنعت معدن محدود شود که این موضوع بخش مس را نیز شامل می شود.

بازگشــت ایران به صحنه تجارت بین المللی برای معدنکاران به معنای دسترسی دوباره به بازارهای پرسود صادرات و تجهیزات و فناوری های مدرن تولید است. ایران یکی از پیشتازان تولید مس در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاً است و حدود ۷۵درصد از کل تولید مس در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر ۱۹ معدن مس فعال در ایران وجود دارد. بزرگترین معادن مس ایران شامل معدن مس سرچشمه و معدن مس میدوک در استان کرمان و معدن مس سونگون در اهر، استان آذربایجان شرقی می باشند. ایران هفدهمین ذخایر عظیم مس جهان را در اختیار دارد که حدود ۴درصد از کل ذخایر جهان است.

چالش های ساختاری صنعت مس ایران

اگرچه سابق بر این کارشناسان اظهار داشته بودند که ایران و آمریکا در نهایت با یکدیگر به توافق خواهند رسید و تحریم ها علیه ایران لغو خواهد شد اما در عین حال نیز خاطر نشان می نمایند که ایران با یک سری مشکلات ساختاری مواجه است که باعث خواهند شــد رشد صنعت معدن کند شود.

پیشتازی شرکت ملی صنایع مس ایران

در بخش دیگری از گزارش تحلیلی بیزریپورت به فعالیت های شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری و تغلیظ مواد خام جهت تولید ماده نهایی مس پرداخت شد. این شــرکت در ســه معدن بزرگ سرچشمه، سونگون و میدوک به این عملیات ها را دنبال می کند.

مجموع ذخایر این سه معدن ۲/۶ میلیارد تن برآورد شــده که در ســال ۲۰۱۳ به طور متوسط شامل ۰/۶ درصد مس بودند. شرکت مس سرچشمه به عنوان دومین معدن مس جهان و بزرگترین معدن مس روباز خاورمیانه، در استان کرمان واقع شده است. این معدن دارای بیش از ۸۲۶ میلیون تن ذخایر مس اثبات شــده است. ضمن این که ذخایر برآوردی آن بالغ بر ۱/۲ میلیارد تن با میانگین درجه خلوص ۰/۷ درصد اســت.

میزان قابل توجهی از سایر مواد معدنی نظیر مولیبدن، طلا، نقره و فلزات کمیاب نیز در این معدن وجود دارند.

معدن سونگون دومین معدن مس ایران است که بیش از ۸۵۰ میلیون تن ذخایر اثبات شده با میانگین درجه خلوص ۰/۶ درصد دارد. سومین معدن بزرگ ایران، معدن روباز میدوک است که ذخایر اثبات شده آن بالغ بر ۱۷۰ میلیون تن با میانگین درجه خلوص ۰/۲۵درصد اســت.

در ســال ۲۰۱۵ ،شرکت ملی صنایع مس ایران با راه اندازی دو واحد پرعیارسازی در معادن سرچشمه و سونگون، حدود ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس افزود.

در فوریه ۲۰۱۸ شرکت ملی صنایع مس ایران از وجود ۱۳ پروژه توسعه ای خبر داد که طی مراسمی با حضور رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شــد. مجموع ارزش این پروژه ها چیزی بالغ بر ۷۶۰ میلیون دلار است. همچنین در اکتبر ۲۰۱۵ این شــرکت به منظور احداث کارخانه تغلیظ مس با ظرفیت ۱۰۰ هزار کیلو تن در سال در معدن چاه فیروزه استان کرمان، قرارداد سرمایه گذاری را با شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان و گروه اقتصادی مفید امضا نمود. این کارخانه در سال ۲۰۱۹ به بهره داری رسید.

مخاطبان محترم می توانند اطلاعات تکمیلی با جزئیات بیشتر را از طریق موسسه تحقیقات بین المللی بیزریپورت دریافت کنند.

ادامه دارد

۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 27044

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =