بازی جریان صدر با آینده عراق

پس از استعفای نمایندگان فراکسیون صدر از پارلمان عراق، سناریوهای گوناگونی در مورد آینده تحولات عراق و اهداف ناپیدای این جریان مطرح شده است.

به گزارش تحریریه، پنجشنبه گذشته «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر در دستوری از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست استعفای خود را امضا کنند. شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره استعفای جمعی نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق نوشت، به محض اینکه دفتر مقتدا صدر رهبر جریان صدر اعلام کرد که همه نهادهای وابسته به خود غیر از ۶ مورد را خواهد بست و نمایندگان این جریان استعفای خود را اعلام کردند گمانه زنی ها و تحلیل های بسیاری درباره آینده تحولات ناشی از این تصمیم مطرح شد.

سیاستمداران و ناظران امور عراق در صفحه های خود در شبکه های اجتماعی پس از درخواست نمایندگان فراکسیون صدر چندین سناریو را درباره عراق پیش بینی کردند که از جمله این سناریوها منحل شدن پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام، افزایش تظاهرات در خیابان های عراق و بی ثباتی سیاسی در این کشور است. 

«طارق الهاشمی» سیاستمدار برجسته عراق در صفحه توئیتر خود نوشت، تصمیم جریان صدر یک گام به عقب است و پیامدهای استعفا برای روند سیاسی خطرناک خواهد بود. 

به نوشته شبکه الجزیره، «بشار السبتی» دیگر فعال سیاسی هم عنوان داشت، هدف صدر از این اقدام، منحل کردن پارلمان و درخواست برای تشکیل انتخابات زودهنگام است تا شاید اینبار بتواند اکثریت مطلق را به دست آورد و از این طریق قادر شود دولت تشکیل دهد. اما این تصمیم صدر هیچ ارتباطی به منافع عراق ندارد و بلکه او به دنبال منافع سیاسی انحصاری جریان صدر است.

دیدار مقتدی صدر با محمد بن سلمان در جده- اخبار بین الملل تسنیم | Tasnim

«فرهاد علاء الدین» رئیس شورای مشورتی عراق هم در صفحه توئیتر خود نوشت از زمان انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی این نخستین بار است که پارلمان عراق از نمایندگان جریان صدر خالی می شود. این جریان در سال ۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ از تشکیل دولت استعفاء داد، اما نمایندگان آن هرگز از پارلمان کناره گیری نکرده بودند. اکنون عراق با دوره سیاسی جدیدی روبرو است و صدر برای آینده برنامه ریزی می کند. نحوه برخورد جریان های سیاسی با واقعیت های جدید مرحله آینده عراق را ترسیم خواهند کرد.

«رائد الحامد» روزنامه نگار عراقی هم در صفحه توئیتر خود نوشت، کناره گیری نمایندگان فراکسیون صدر سبب رهایی از بن بست تشکیل دولت خواهد شد. پیش بینی می شود ائتلاف احزاب شیعه به استثنای جریان صدر به عنوان بزرگترین فراکسیون پس از نخستین جلسه مجلس نمایندگان، رئیس جمهوری جدید عراق را انتخاب کنند؛ پس از از گرم شدن روابط دو حزب دموکرات و اتحاد میهنی کردستان این احتمال افزایش یافته است.

پایان/

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =