افشای رانت گسترده در قرعه کشی های خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قرعه کشی‌های خودرو فقط یک رانت است و نه تنها قیمت را پایین نمی‌آورد بلکه بین تولیدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثری را ایجاد می‌کند.

به گزارش تحریریه، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قرعه کشی‌های خودرو فقط یک رانت است و نه تنها قیمت را پایین نمی‌آورد بلکه بین تولیدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثری را ایجاد می‌کند.

موتمنی، افزود: در فرایند قرعه‌کشی خودرو برخی همان لحظه حواله‌ها را می‌فروشند، برخی خودرو تحویلی را در پارکینگ به امید گران‌تر شدن نگه می‌دارند و تعدادی نیز خودرو را معامله می‌کنند که هیچ‌یک از این معاملات تأثیر مثبتی در بازار خودرو نمی‌گذارد.

وی در ادامه تأکید کرد: نیاز بازار داخلی به خودرو سالی بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد است؛ لذا حتی قرعه‌کشی‌هایی که تعداد آن حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو است هم نمی‌تواند این نیاز را تأمین کند؛ بنابراین همچنان بازار تشنه عرضه خودرو باقی می‌ماند.

موتمنی تأکید کرد: علاج کار تنها یک برنامه‌ریزی اصولی است. ریشه کار در تولید است نه دلالی، دلالان غیرحرفه‌ای. تولید به‌موقع و عرضه خودرو به‌اندازه نیاز داخلی، به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد تا بر کالای مصرفی، حساب سرمایه‌ای باز کند. از سوی دیگر خودرو باید از طریق افرادی به بازار عرضه گردد که شغل و حرفه آن‌هاست.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: هر شغلی اگر در جایگاه خود فعالیت نکند بازار آشفته می‌شود. ویترین خودرو فروشان را به‌جز خودرو نمی‌توان باکالای دیگری پر کرد. دیگر مشاغل هم همین‌طور است. این روزها افراد مختلف با مشاغل متفاوت وارد بازار خودرو، ملک، ساخت‌وساز شده‌اند. این در حالی است که هیچ جای دنیا افراد در غیر از تخصص خود فعال نیستند. خانه‌دارها، محصلان، دانشجویان، پزشکان و ... همه وارد خرید خودرو نه برای تأمین نیاز فردی بلکه برای معامله شده‌اند. این برهم ریختگی نظم در خریدوفروش خودرو معمای گرانی و تورم خودرو را حل نخواهد کرد؛ بلکه خود به تشنج آن می‌افزاید.

موتمنی به فروشندگان زیرزمینی و عدم اعتقاد آن‌ها به پرداخت مالیات اشاره کرده و گفت: هیچ‌یک از فروشندگان خودرو که صاحب پروانه کسب هستند نمی‌توانند وارد خرید خودروهای قرعه‌کشی شوند در حالی که سالانه مالیات خود را پرداخت می‌کنند؛ اما خریداران زیرزمینی که مشاغل فراوانی دارند از این رویه استفاده و سود می‌برند. بارها این نکات را به مسئولان گوشزد و هشدار داده‌ایم. مهم‌ترین کلید جلوگیری از تورم و فساد، پرداخت مالیات به‌موقع و اصولی توسط همه است.

موتمنی با ابراز تأسف از اجرایی نشدن سامانه معاملات خودرو گفت: موضوع سامانه معاملات خودرو در سال ۹۱ مطرح و توسط برخی پی گیری شد، اما متأسفانه اجرایی نشد. اجرایی شدن این سامانه می‌تواند تمامی مشکلات سوءاستفاده برخی از دلالان که نظم بازار خودرو را برهم می‌زنند حل کند. با ثبت تمامی مراحل خرید خودرو با مدارک کامل به طور شفاف می‌توان راستی آزمایی کرد و هیچ قیمتی به‌دلخواه تغییر نمی‌کند تا بازار متحول و بی‌نظم شود.

وی افزود: همان‌گونه که دولت در زمان کمبود مواد غذایی در پی تأمین آن از کانال‌های مختلف برمی‌آید تا مشکل تورم در آن محصول را کم کند باید برای تولید قطعات خودرو نیز به همان میزان نگران باشد و بازار قطعات را تأمین و پوشش دهد. تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان باید این وظیفه را به‌خوبی انجام دهند. اکنون‌که می‌دانیم بازار خودرو با بی‌نظمی دچار اختلال و مشکل شده است پس باید در پی راه‌حل بود و تنها راه‌حل آن، سرمایه‌گذاری دولت در تأمین نیاز بازار تولید خودرو است.

وی راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات را راه‌حلی بسیار مؤثر و مثبت خواند و گفت: هر چه سریع‌تر باید این سامانه شروع به کار کند تا هم سازمان به‌موقع مالیاتش را دریافت کند وهم بازار خریدوفروش خودرو از این حالت متشنج و بی‌ثبات خارج شود و سیر طبیعی را طی کند، هوشمند سازی امروزه در تمامی معاملات در دنیا خپحرف را ول را می‌زند، این کار فقط برای افرادی ناراحت کننده است که ترس از شفافیت دارد، اتحادیه نمایشگاه دارن خودرو در این کار پیشتاز است.

وی در خصوص لزوم آموزش‌های لازم در خصوص مشکلات و موضوعات مالیاتی بیان داشت: امروزه در دنیا آموزش در تمامی عرصه‌ها حرف اول را می‌زند سازمان امور مالیاتی برای اجرای تمامی طرح‌های که ارائه می‌دهد هیچ‌گونه آموزشی به مقامیان نمی‌دهد، طرح را اعلام و انتظار دارد از همان فردا همگان اجرایی کنند تا به کی باید مشکلات را با چانه‌زنی حل کرد اگر افراد به برنامه‌ها اشراف داشته باشند و آموزش ببینند کمتر با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

منبع: آنا

پایان/

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 13614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 26
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      18 0
      از وقتی که قرعه کشی خودرو توی سایپا وایران خودرو انجام میشه من تمام قرعه کشیها ثبت نام کردم ،ولی برنده نشدم ،توی این قرعه کشی ها تقلب و باند بازی هست ،قرعه کشی فقط یه نوع نمایش و عوام فریبیه .
      • علی اکبر داوری IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
        15 0
        بله دوست عزیز یک طرف باند بازیها خود دولت هست
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      9 2
      تازمانیکه دست دلالان ونمایندگیهای رانت خواردرقرعه کشیهاحذف نشه خودرودست مصرف کننده واقعی نمیرسه.اگرخودرودربازارآزادباکارخانه تفاوت قیمتی چندانی نداشته باشه دست دلال کوتاه میشه.به فکرپایین آوردن قیمت بازارباشید.ن6ماه یکبارافزایش قیمت بدین.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      10 0
      باعرض سلام ، شما خودتان باعث آشفته شدن بازار شدید ، مردم چه تقصیری دارند ، شما هر کاری کنید این بازار درست نمیشه مگر اینکه برای ماشینها هم تاریخ انقضا بگذارید تا هم از یک طرف خودروسازان مشغولند و هم دائم مشتری دارند و هم کسی نمیتواند خودروها در پارکینگ منزلش نگهدارد و هم کارخانه فولاد مشغوله در ضمن برای طبقه ضعیف هم شرایطی بگذارید که بتوانند ماشین‌هایشان را تعویض کنند یا اگر ندارند بخرند ،اگر واقعاً میخواهید دست دلالان را کوتاه کنید ، اگر دستتان تو دست دلال باشد که دیگه نمیشه کاری کرد ، ما که همه کارهایمان الگو گرفته از خارج از کشوره این مورد هم مثل آنها انجام بدید
    • ناشناس IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      18 0
      مملکت همش دزد هست اگه خود دولت دزد نبود جلوی دزدی رو می‌گرفت همشون دستشون تو ی کاسه هست
    • حسین IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      6 0
      سلام هرچه بگندد نمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک خوددولت و شرکتای ایرانخودرو وسایپا هستند که باعث رانت و دزدی شدند اینا خودشون دزدند
    • جانباز IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      5 0
      بزرگترین پشیمانی زندگی من اینه که چرا برای چنین کشوری به دنیا امدم وبه جبهه ومیدان جنگ رفتم که حالا با این وضعیت شیمیایی واعصاب روان ۱فرزند دارم مدام منو باید در بیمارستان های روانی وشیمیایی بستری کنه با پای پیاده وبدترش اینکه معلول جسمی حرکتی میباشد تحت پوشش بهزیستی ایا باید در قرعه کشی شرکت کند؟!!!!
    • مجید IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      3 0
      بخدا اگه درب این دو تا تولید کننده خودرو را می بستید و از بیرون کشور اتومبیل وارد می کردیداین مزیت ها را هم داشت ارزان با کیفیت و جلوگیری ازآلودگی محیط زیست
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      ای خدا چقد مردم باید این عذاب بکشن به خاطر بی کفایتی مسولین چرا هیچ اورگانی یا هیچ مسول بلندپایه نمیتونه جلوی این دو خودرو ساز دزدبگیر چه خبر یعنی چی همه جای دنیا برای فروختن خودرو دست پای مصرف میوفتن بعد اینجا خودرویک ساله اونم قرعه کشی این یعنی توهین به ایرانی
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      3 0
      سلام الان همه تولیدات دارند از ایران خودرو الگو میگیرند طولی نمی کشد که برای یخچال، کولر،، ،، حتی شاید تاید وروغن وبرنج نیز قرعه کشی شود ورفته رفته این رانت به نان شب مردم نیز نفوذ میکند
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      3 0
      این رییس دزد خواب بوده الان بیدار شده فهمیده قرعه کشی فایده نداره یه رانته، بنده خدا چیزی گیرش نیومده راضیش کنید
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      5 0
      با سلام همه اش باند بازی من تا الان ۳۱بار شرکت کردم به خدا برنده نشدم
    • عبداله عبداله زاده FR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      4 0
      تمام این قرعه کشی ها پد سوختگی دو شرکت برطگ خودرو ساز است یکی از آشنایان که در تام خودرو شاغل است می گوید به کارمندان این شرکت خودرو واگذار می شود و حواله آنرا بسه نوع خودر از 120 میلیون به بالا دارند می فروشند اگر قرعه کشی واقعیت دارد پس این عوضی بازها چیست . ای گور پدر مدیرعاملان بی نا سایپا و ایران خودرو که این ملت بیچاره کرده اند پس دستگاهها نظارتی و قوه قضایه چرا موضوع را پیگیری نمی کنند بعد اگر کسی حرف میزند می گویند اینها وابستگان به بی گانه هستند
    • محمد IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      3 0
      همش دزدی و بس من ازاول همش نوشتم اسمم درنیومده .
    • رها IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      4 1
      ۲۳ بار شرکت میکنم همش الکیه خدا خیر و برکت بهتون نده
    • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 0
      ببینید قبل انقلاب چطور مردم ماشین میخریدند همان شیوه را اجرا کنید مشکل حل میشود
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 0
      قرعه کشی خودروهای داخلی یک عوام فریبی و استفاده ازرانت توسط یک عده خاص هست!
    • KZ ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 0
      اگر دزدی نبود به هرخانوار یک سهم بدن قرعه کشی وغیره راه برای دزدی باز میکنه عین قانون که بهش صد تا تبصره ماده ووواویزان میکنند ..
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 0
      یکسال داریم شرکت میکنیم ولی یکبار برنده نشدیم . آخه اگر کلکی توی کار نیست تا الان نباید این همه برنده با محدودیت هایی که گذاشتن ، همه ماشین دار میشدن ؟؟؟ مملکت کلا از پایه خراب است
    • رضا IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 0
      من موندم اینها که توان تولید ندارن چرا واردات خودرو را ازاد نمیکنند . این دو شرکت عین زالو به جان ملت افتادن . کی به داد این ملت مظلوم میرسه . نمیدونم
    • آراد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 1
      ۳ سال نیمه ماشین ندارم با یه بچه ۶ ساله اسیرم بخدا هیچ کسی به داد ما نمی‌رسه داریم بی صدا خفه میشیم
      • زهره IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
        0 1
        من بعد از ۱۷ بار ثبت نام کردن تو سایت ایران خودرو برنده ی پارس شدم نذر کنین ۴۰ تا سوره ی یاسین بعد از نماز صبح به خانم فاطمه ی زهرا هدیه کنین و با خلوص بخونین انشالله که به برکت سوره یاسین و و عنایت بی بی فاطمه برنده میشین
    • هرمز بابایی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      رانت در ایران خودرو یک حقیقت محض است در فروش بدون قرعه کشی ۱۲ ابان قبل از ساعت ۱۰ که قرار بود باز شود ظرفیت تکمیل شده بود دقیقا ده و یک ثانیه اعلام تکمیل ظرفیت نمود نمی دانم چرا این شرکت ملت را ..... حساب میکنند اصراری نیست اعلام نکنند و به هر کس دوست دارند واگذار کنند ولی از یک هفته قبل چرا اعلام میکنند آیا با شبکه های تلفن و اینترنت قرار دادی دارند که در آمد بالایی را هم نصیب آنها میکنند خدا شاهده در تمام قرعه کشی. پیش فروش و فوق العاده ها شرکت کردم و واقعا برای مصرف خودم یک ماشین میخواهم ولی مگر میشه بعد از سی یا چهل بار ثبت نام یک بار هم بنام من نباشد خدا ازتون نگذره
    • sadegh IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      خانمم ودوتااز بچه ها من خودم ۷۵ بار شرکت ولی توی قرعه کشی برنده نشده اند اخر این درسته در کارخانه ایران خودرو باید گل گرفت خدا نابودشان کن ۵نفر یک خودرو مدل پایین
    • پدرام IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 0
      مسئولین خائنی که نذاشتن خودرو ارزان قیمت خارجی وارد بشه تا این همه مدت رانت صورت بگیره باید در موردشون تحقیق بشه و اگه رشوه دریافت کرده باشن باید به شدت تنبیه بشن
    • پدرام IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 0
      تنها راه واردات خودرو ارزان قیمت خارجی هست تا قیمت خودروهای ارزان قیمت سایپا و ایران خودرو شکسته بشه