تب داغ خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی

شورای جهانی طلا اعلام کرد که با وجود بی سابقه بودن قیمت طلا، میزان خرید فلز زرد از سوی بانک های مرکزی کشورها در ماه جولای گذشته بیش از دو برابر شد.

به گزارش تحریریه، خرید طلا به وسیله بانک های مرکزی در ماه جولای گذشته بیش از دو برابر شد، زیرا سیاستگذاران همچنان به تعهد خود برای افزایش سهم فلز زرد در ذخایرشان پابند هستند.

بر اساس آخرین داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شورای جهانی طلا (WGC) بانک‌های مرکزی در سطح جهان، در ماه جولای ۳۷ تن طلا به دارایی‌های خود اضافه کردند. این آمار حکایت از افزایش ۲۰۶ درصدی ماه به ماه دارد و بالاترین سطح خرید طلای بانک مرکزی از ژانویه به شمار می رود.

WGC خاطرنشان کرده است که خرید طلا با وجود بی سابقه شدن قیمت آن رخ داده است و کماکان ادامه دارد. با اینحال گفتنی است که سرعت خرید در سه ماهه دوم سال کاهش یافت اما به طور مداوم مثبت باقی مانده است.

این نهاد اعلام کرد: بانک‌های مرکزی در ماه‌های اخیر تعهد مستمری به انباشت طلا نشان داده‌اند... ما انتظار داریم تقاضای بانک مرکزی برای طلا در ماه‌های آینده هم ادامه یابد.

لهستان بزرگترین خریدار طلای بانک مرکزی در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ بود و در ماه جولای به این روند ادامه داد و ۱۴ تن طلا به ذخایر خود اضافه کرد. این بزرگترین افزایش ماهانه برای بانک ملی لهستان از نوامبر ۲۰۲۳ بود. با این خرید، ذخایر این کشور به ۳۹۲ تن افزایش یافت و با این کار ۱۵ درصد کل ذخایر خود را افزایش داد.

تب داغ خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی

طبق گزارش بانک مرکزی روسیه، ذخایر طلای این کشور هم به بالاترین حد خود یعنی ۱۸۸.۸ میلیارد دلار رسیده است. با این آمار اکنون سهم شمش طلا در ذخایر بین المللی این کشور، برای اولین بار در یک ربع قرن گذشته از ۳۰ درصد فراتر رفته است.

بانک روسیه چند روز قبل اعلام کرد که از ابتدای ماه اوت، ارزش طلای پولی در ذخایر بین المللی بیش از ۹ میلیارد دلار یا ۵.۱ درصد افزایش یافته است.

قیمت طلا در ماه اوت ۳.۶ درصد افزایش داشت و به ۲۵۱۳ دلار در هر اونس رسید، به این معنی که بخش قابل توجهی از افزایش ارزش دارایی های روسیه به دلیل اثر تجدید ارزیابی است.

این مقدار ذخیره فیزیکی طلا همچنان بالاترین سهم طلای پولی در دارایی های بین المللی روسیه از ژانویه ۲۰۰۰ تا به حال است که به ۳۱.۲ درصد رسید. بالاترین سطح در تاریخ معاصر این کشور در ژانویه ۱۹۹۳ با ۵۶.۹ درصد ثبت شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ذخایر بین المللی این کشور همچنان به رشد خود ادامه داده و تا اول سپتامبر به ۶۱۳.۷ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به ماه قبل بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش داشته است.

ذخایر بین‌المللی روسیه رسماً به‌عنوان دارایی‌های خارجی بسیار نقدشونده در اختیار بانک روسیه و دولت این کشور هستند که شامل ارزهای خارجی، حق برداشت ویژه نزد صندوق بین‌المللی پول و طلای پولی می باشد.

تقریبا نیمی از ذخایر بین المللی روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ در غرب به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین مسدود شد. بانک روسیه جزئیات دقیقی از آنچه که بلوکه شد را ارائه نکرده است.

بخشی از ذخایر روسیه که مسدود نشد شامل طلا و ارز خارجی است که در داخل این کشور نگهداری می شود. البته دارایی های مسکو به یوان چین نیز در همین دسته قرار می گیرند.

«الویرا نابیولینا» رئیس بانک روسیه به تازگی گفته است که اگر غرب دارایی های مسدود شده این کشور را مصادره کند، ثبات مالی این کشور تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. به گفته وی، نهاد تحت امرش از چند سال قبل تلاش کرد تا ذخایر ارزی خود را متنوع کند و در شرایط کنونی انجام عملیات های مالی با ذخایری صورت می گیرد که تحت تأثیر تحریم ها قرار نگرفته اند.

پایان/

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =