دلارزدایی به سبک ریاض

گلوبال ریسرچ نوشت، عربستان سعودی که در گذشته به تقویت و رواج دلار نفتی کمک کرد، اکنون کشوری تبدیل شده که تصمیم دارد پترویوان را به واقعیت جدیدی تبدیل کند. این روند به ناچار تضعیف آهسته دلار را به همراه خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، تارنمای مرکز پژوهشی «Global Research» در تحلیلی در زمینه تضعیف قدرت جهانی دلار نوشت، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی چندی قبل اعلام کرد که کشورش رویکردهای جدید - از جمله استفاده از یوان در معاملات نفت خام - را امتحان خواهد کرد، زیرا ریاض در جستجوی مشارکت در تولید محصولات چینی مانند خودروهای الکتریکی، جت مسافربری C۹۱۹ و زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر است. با توجه به اینکه روابط نزدیک عربستان سعودی با ایالات متحده باعث رونق دلار نفتی شد، این یک تغییر بزرگ محسوب می شود.

«بندر الخرایف» وزیر صنعت و منابع معدنی در مصاحبه ای با روزنامه چینی ساوت چاینا مورنینگ پست عنوان داشت که حرکت به سمت پترویوان برای این وزارتخانه سعودی مسأله چالشی به شمار نمی رود بلکه وی معتقد است که عربستان سعودی آنچه را که به نفعش است انجام خواهد داد. وی تاکید کرد: اما من فکر می کنم عربستان سعودی همیشه چیزهای جدید را امتحان خواهد کرد، و پذیرای ایده های تازه است، و ما سعی می کنیم سیاست را با آن مخلوط نکنیم.

دلارزدایی به سبک ریاض

به اعتقاد تحلیلگران، پذیرش گسترده‌تر پترویوان و استفاده از پول چین در تسویه‌حساب‌های نفت خام فرامرزی، گام بعدی بسیار مهم در بین‌المللی کردن یوان محسوب می شود که چالشی را برای دلار آمریکا در عرصه بین المللی به ویژه در بازارهای کالاهای جهانی خلق می کند.

احمد عادل تحلیلگر گلوبال ریسرچ با بیان اینکه ریاض دومین منبع بزرگ خرید نفت خام چین است، افزود با اینکه وزیر سعودی دیدگاه مثبت کشورش را نسبت به استفاده از پترویوان در معاملات بروز داد اما وزیر صنعت سعودی جدول زمانی را برای زمان وقوع این اتفاق ارائه نکرد. او توضیح داد که از نقطه نظر تجاری، بین یک تامین کننده و یک مشتری، چنین ترتیباتی می تواند با توجه به آزادی عمل آن ها اتفاق بیفتد. این چیزی نیست که ریاض از منظر سیاسی به آن به عنوان مانع نگاه کند.

گلوبال ریسرچ همکاری و معامله نفت میان پکن و ریاض را در «فرایند دلارزدایی» بررسی کرده و تصریح دارد: در عین حال، براساس ابتکار چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی ها به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و تبدیل شدن به یک قطب تولیدی در خاورمیانه هستند و شرکت های چینی نیز برای کشف بازارهای جایگزین اشتیاق دارند زیرا این اقدام تلاش پکن برای مهار هژمونی ایالات متحده را تقویت می کند. این تحولات مکمل موجب نزدیکی بیشتر روابط بین دو کشور شده است.

الخرایف گفت که از شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در خودروهای الکتریکی استقبال می‌کند و از هر راه‌حلی برای مشارکت در ایجاد کارخانه‌های آینده عربستان سعودی دعوت به عمل می آورد.

در صنعت هوانوردی، اداره کل هوانوردی غیرنظامی به عنوان نهاد تنظیم کننده در عربستان، یادداشت تفاهمی را با شرکت هواپیماهای تجاری چین (COMAC) در ماه مه امضا کرد تا بومی سازی صنعت هوانوردی خود را بررسی کند و زنجیره تامین بومی را توسعه دهد. این امر بسیار مهمی است زیرا عربستان سعودی برای ۲۵ سال آینده خریدار هواپیما از این شرکت خواهد بود.

عربستان سعودی طرح چشم انداز ۲۰۳۰ را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد تا وابستگی اقتصاد این کشور به نفت را تا پایان دهه کنونی پایان دهد. این تلاش ها شامل توسعه بخش های به اصطلاح «نرم» مانند صنعت گردشگری و خدمات است. همه این موارد بر اساس اصول اقتصادی شکل گرفته است و باعث ایجاد صنایعی از جمله پروژه های مربوط به فرهنگ، سرگرمی و ورزش می شود که در گذشته وجود نداشتند. چین در همه این موارد نقش پررنگی ایفا خواهد کرد.

در واقع، در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای کاهش مواجهه اقتصادی خود با چین تلاش می کنند، «فیصل الابراهیم» وزیر اقتصاد و برنامه ریزی عربستان سعودی در اوایل سال جاری گفت که کشورش به دنبال ایجاد روابط قوی تر با قدرت آسیایی است. وی در گفت و گو با روزنامه Nikkei ژاپن تاکید کرد: ما روابط تجاری قوی با چین داریم و فکر می کنیم که ادامه تقویت این روابط با چین و سایر شرکای ما بسیار عاقلانه باشد.

در عین حال، وی تصریح دارد که ما یک رابطه بسیار قوی با چین داریم که شامل سرمایه گذاری و تجارت در هر دو طرف است. فرصت های زیادی برای چین جهت سرمایه گذاری در عربستان سعودی وجود دارد. در عین حال، ما هم در حال اولویت بندی هستیم و در سرتاسر جهان از جمله چین با توجه به فرصت های موجود سرمایه گذاری می کنیم.

دلارزدایی به سبک ریاض

به نوشته این مرکز پژوهشی، عربستان سعودی به همراه کشورهای مهم منطقه همچون ایران و امارات متحده عربی به عنوان جدیدترین اعضای بریکس انتخاب شده اند. تحلیلگران خاطرنشان می کنند که این تغییر آشکار به سمت چین و همچنین روسیه، خطر تضعیف موضع سنتی و مثبت ریاض در قبال ایالات متحده و تسلط دلارهای نفتی را که به دلیل این رابطه پدیدار شده بود، به همراه دارد.

با توجه به دیدگاه مثبت بانک مرکزی عربستان به انقلاب ارز دیجیتال که در ماه ژوئن با عضویت کامل در پروژه mBridge نشان داده شد حال همکاری با تایلند، هنگ کنگ، چین و امارات متحده عربی به این کشور عربی دسترسی فوری را منابع مالی می دهد. تراکنش های ارزی کم هزینه و فرامرزی در این ساختار که برای فروش نفت به چین استفاده می شوند، می تواند به چالشی برای سلطه سوئیفت تبدیل شود که روسیه را در فوریه ۲۰۲۲ تحریم کرد.

در واقع، عربستان سعودی که در گذشته به تقویت و رواج دلار نفتی یا پترودلار کمک کرد، اکنون به کشوری تبدیل شده است که تصمیم دارد پترویوان را به واقعیت جدیدی بدل کند. این روند به ناچار به تضعیف آهسته دلار منجر خواهد شد.

پایان/

۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =