دخالت نکردن دولت در بورس به رویا تبدیل شده است

«فردین آقا بزرگی» کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران سال هاست از مشکلاتی نظیر قیمت گذاری دستوری، عدم توجه به ساز و کار بازار رنج می برد. آنچه در بازارهای سرمایه دنیا به شکل عادی و بدون دخالت دولت و دستورات از بالا به پایین انجام می شود، در ایران به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

«فردین آقا بزرگی» کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «تحریریه»، در خصوص راهکارها برای خروج بورس از بحران عمیق هفته ها و ماه های اخیر گفت: در این موضوع تردیدی نیست بازار سرمایه در سال های اخیر به دلایل بسیاری با چالش های متعددی رو به رو بوده است و اینک درگیر رکودی عمیق شده است که برای آن باید چاره ای اندیشید.

وی در این باره گفت: متاسفانه در طول سال های گذشته اصولا سیاست ها و برنامه ریزی هایی در خصوص بورس صورت گرفته که نه تنها زمینه ساز ورود سرمایه های حقیقی به بورس نشد، بلکه با ایجاد دافعه، زمینه ساز خروج پول حقیقی از بازار هم شده است.

فردین آقا بزرگی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه ایران سال هاست از مشکلاتی نظیر قیمت گذاری دستوری، عدم توجه به ساز و کار بازار رنج می برد. آنچه در بازارهای سرمایه در دنیا به شکل عادی و بدون دخالت دولت و دستورات از بالا به پایین انجام می شود، در ایران به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه در زمینه راه های خروج از این شرایط نیز اظهار داشت: راهکار برون رفت از وضعیت فعلی بورس و بازار سرمایه، عدم نگاه دولت به جیب (سود خود) یا در نظر گرفتن منافع خود است. وقتی دولت به بورس نگاه تامین منافع داشته باشد و به ساز و کار بازار سرمایه بی توجهی کند، قطعا نمود اصلی و واقعی بازار واکنش های منفی و افت های مکرر خواهد بود.

آقا بزرگی: با تغییر دولت منتظر تحول محسوس نباشید! | بخش خصوصی در بورس کم رنگ است!

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت چهاردهم در خصوص بورس و بازار سرمایه باید به این موضوع بها دهد که جای مشخص و ویژه ای در سیاست گذاری های خود برای بخش خصوصی باز کند.

آقا بزرگی یادآور شد: به کرات کارشناسان و نخبگان اقتصادی و بازار سرمایه بر این موضوع تاکید کرده اند که دولت قبل از اجرای هر قانونی که باب میل خود است باید بخش خصوصی را مطلع کند. در صورتی که دولت همچنان به مشارکت و همکاری با بخش خصوصی بی اعتنایی کند قطعا امیدی به توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش های مولد نیست.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: براساس تاکیدات و رهنمودهای منتشر شده از شورای راهبری، دولت باید به سمت کوچک سازی خود حرکت کند. حتی اگر دولت کاری انجام ندهد اما خود را کوچک کند و کار را به دست بخش خصوصی بسپارد قطعا شاهد بهبود اوضاع و بهره وری بیشتر اقتصادی در بخش های مختلف خواهیم بود.

وی در ادامه بحث تصریح کرد: علی رغم اینکه تک تک ما با تصورات خودمان به دنبال انتخاب کابینه دولت هستیم اما در وضعیت فعلی کشور که بازارها تحت فشار هستند و مردم به شدت از وضعیت معیشتی، اشتغال و گرانی مسکن و کیفیت پایین خودروی تولید داخل و سایر حوزه ها گلایه دارند دولت به فوریت باید تیمی متخصص و کارآزموده را راهی وزارتخانه ها کند.

مدیرعامل سبدگردان نیکان معتقد است: گمانه زنی های مختلفی درباره اعضای کابینه دولت و تحمیل وزرای سفارشی به رئیس جمهور شنیده می شود. درصورت صحت این موضوع نمی توان اطمینان یافت که تکالیف وزارتخانه ها به درستی انجام شود و نمی توانیم امیدوار به حل معضلاتی باشیم که روی هم انباشته شده اند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان عنوان داشت: اگر مجلس اصولگرا در برابر دولت ساز مخالف بزند و نمایندگان مجلس وزرای پیشنهادی رئیس جمهور را نپذیرند همانگونه که در مجلس علیه رئیس شورای راهبری سخن گفته شد نمی توان به بهبود وضعیت اقتصاد کشور دلخوش کرد.

پایان//

۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =