استعلام تخلفات دو مونتاژکار کرمانی از نهادهای نظارتی در گمرک

استعلام تخلفات دو مونتاژکار کرمانی از نهادهای نظارتی در گمرک موارد مشخص و مهمی را نشان می دهد.

به گزارش تحریریه، بعد از مطرح شدن حواشی در خصوص دریافت گسترده ارز از سوی شرکتهای مونتاژ کار، به تازگی موضوعاتی در خصوص ابهامات عملکرد حوزه تجاری شرکتهای کرمان موتور و مدیران خودرو درگمرک شنیده شده است که قابلیت رد و تایید دقیق ندارد.
بر همین اساس در هفته های گذشته پیرو جلسه تصمیم گیری در خصوص فعالان مجاز که با حضور مقامات ارشد گمرک ایران برگزار شده بود مقرر می شود با استعلام از مراجع نظارتی گمرک ایران گزارش عملکرد این دو شرکت تهیه شود. براین اساس از بازوهای نظارتی گمرک ایران یعنی بازرسی و حراست گزارش وضعیت دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو بررسی می شود. مدتی بعد نیز جلسه فعالان مجاز تشکیل شده و این دو شرکت از فهرست فعالان مجاز گمرک ایران حذف میشوند.
ماجرا تاحدی برای مقامات گمرک ایران مهم بوده که با بخشنامه محمد رضوانی فر مدیر امام صادقی گمرک ایران به کلیه گمرکات اجرایی موضوع حذف این دو شرکت مونتاژکار از فهرست فعالان مجاز گمرک اعلام می شود.
هنوز جزئیات گزارش بازوهای نظارتی گمرک ایران در خصوص عمکلرد دو شرکت مونتاژکار در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته اما به صورت معمول بدون استنادات محکم امکان اعمال چنین رویه سخت گیرانه در مورد شرکتهای که به عنوان مجموعه های تولیدی فعالیت می کنند سابقه نداشته و یا کم سابقه بوده است.
بررسی فهرست دریافت کنندگان اصلی ارز که به تازگی منتشر شده بود نشان میداد اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافت‌کنندگان ارز در سال 1402 قرار دارند. این فهرست نشان میداد در سال 1402 صنایع خودروسازی مدیران حدود 1 میلیارد دلار، کرمان موتور حدود 750 میلیون دلار، از سازوکارهای مختلف از جمله سامانه نیما و... ارز دریافت کرده‌اند.
سال گذشته مدیران خودرو پنجمین واردکننده عمده و کرمان موتور هشتمین واردکننده بزرگ کشور شده بود.
انتظار می رود گمرک ایران و سایر مراجع قانونی و ذی مدخل روشنگری کرده و به ابهام ها پایان دهند تا نه شرکت ها متضرر شوند و مصرف کنندگان مورد اجحاف قرار گیرند.
پایان/
۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =