مدیر امام صادقی گمرک جدول ضرب هم نمی داند!

محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران که عملکرد سوال برانگیزی داشته است آمارهایی منتشر می کند که نشان می دهد در این نهاد مهم اوضاع مناسبی حاکم نیست.

به گزارش تحریریه، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران که با انبوهی از مدیران کوچ کرده از دانشگاه امام صادق(ع) به دولت سیزدهم اوضاع 3 سال اخیر را رقم زده اند، آمارهایی منتشر می کند که نشان می دهد در این نهاد مهم و راهبردی اوضاع مناسبی حاکم نیست و رئیس کل گمرک ایران درک درستی از اعداد و ارقام ندارد و چیزی را به عنوان سند افتخار مدیریتی خود اعلام می کند که در واقع می بایست سند بازخواست به دلیل سومدیریت باشد.

محمد رضوانی‌فر؛ رئیس گمرک ایران با اعلام "واریزی گمرک به خزانه در ۱۴۰۲ با افزایش ۵۴ درصدی به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید" گفت:

  1. میزان درآمدهای وصولی گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ در بخش حقوق ورودی کالا، مواد اولیه قطعات منفصله و ملزومات و تجهیزات موتوری ۷۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۴۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
  2. در سال ۱۴۰۲ مجموعا در بخش حقوق ورودی کالا، خودرو، تلفن همراه و عوارض صادارتی حدود ۱۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد محقق شده است که دارای رشد ۸۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده، این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ بر اساس بند ب تبصره ۷ قانون بودجه، حقوق گمرکی کالاهای اساسی و شیرخشک از ۴ به یک درصد کاهش پیدا کرده بود و بر اساس بند ۳ تبصره ۶، حقوق گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات و مواداولیه هم یک درصد بود و بطور کلی شاهد کاهش‌هایی از این قبیل در قانون بودجه بودیم. همچنین در سال ۱۴۰۲ به منظور کاهش هزینه‌های گمرکی واردکنندگان و کنترل تورم، سود بازرگانی نیز در حداقل خود تعیین شد.
  3. در سال ۱۴۰۲ علی رغم اینکه به واسطه کاهش در نرخ حقوق گمرکی و سود بازرگانی که سرجمع نرخ موثر حقوق ورودی را به شکل معناداری کاهش داد، اما با تلاش همکاران عزیز در گمرکات اجرایی و افزایش حجم عملیات و مبادلات تجاری در کشور شاهد تحقق اهداف و ثبت رکوردهای مثبت درآمدی در سال ۱۴۰۲ بودیم.
  4. گمرک در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش افزوده وصول نموده که دارای رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

رضوانی فر چه می گوید؟

واریزی 247 هزار میلیارد تومانی به خزانه یعنی حدود 4.2 میلیارد دلار با دلار آزاد که البته فقط تعرفه گمرکی نیست و بسته گسترده ای را شامل می شود که اجزا تعرفه موثر را تشکیل داده است. باتوجه به اینکه مجموع واردات کشور در سال 1402(بدون احتساب شمش طلای استاندارد) ۶۴.۳ میلیارد دلار بوده است؛ در واقع دولت سیزدهم معادل یک پانزدهم و یا حدود 6.5 درصد تعرفه موثر(انواع حقوق ورودی) از کالاهای وارداتی دریافت کرده است! درحالیکه تعرفه بسیاری از کالاها مانند خودرو تا 200 درصد، قطعات گمرکی تا 50 درصد، تعرفه گوشی همراه 30 درصد و ... بوده است که وزن بالایی در تعرفه ورودی دارند.

اگرچه تعرفه برخی کالاها معروف به کالاهای اساسی پایین و گاه صفر درصد است که باعث نابودی تولید داخل هم شده است، اما با خارج کردن رقم ادعایی 15 میلیارد دلاری هم جمع زدن های رضوانی فر جور نمی شود!

حال باید از محمد رضوانی فر که مانند سایر مدیران دانشگاه امام صادق(ع) دولت سیزدهم مناصب را اشغال کرده و اقدام به ارائه آمارهای عجیب می کنند باید پرسید که چرا آمار ارائه شده از طرف ایشان با بدیهیات آماری نمی خواند. تفاوت آماری آنچه می بایست در گمرکات کشور اخذ شود و آنچه در واقعیت اخذ شده است را باید در کجا جستجو کرد؟

پایان/

۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =