هریس بهتر از بایدن، نامحبوب‌تر از ترامپ

تحلیلگران و رسانه های آمریکایی شانس چندانی را برای پیروزی «کامالا هریس» در مقابل «دونالد ترامپ» متصور نیستند مگر اینکه وی در چندماه مانده به انتخابات آمریکا بتواند تحول ویژه ای را رقم بزند.

به گزارش تحریریه، اگرچه تصمیم ناگهانی «جو بایدن» رئیس جمهوی آمریکا برای کناره گیری از نامزدی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوی آمریکا قابل پیش بینی بود اما موجی از تحلیل ها را نیز به همراه داشت. توانایی بایدن برای تداوم دوره ریاست جمهوری تا پایان سال ۲۰۲۴ ، حمایت وی از نامزدی معاون اولش در کنار روند انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات و میزان امیدواری این حزب برای شکست ترامپ از مهمترین مباحث در رسانه های آمریکا و جهان بوده اند. بااینحال مهمترین مسأله امید اندک دموکرات ها برای کسب پیروزی است.

نشریه «VOX» در گزارشی به بررسی پاسخ این سوال پرداخت که آیا کامالا هریس می تواند شانس موفقیت دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر کند، و نوشت، با کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، تقلای حزب دموکرات برای معرفی نامزد این حزب جهت رقابت با «دونالد ترامپ» افزایش یافته و بسیاری «کامالا هریس» را جدی‌ترین گزینه برای نمایندگی دموکرات‌ها می‌دانند.

نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهند گرچه هریس کمی از بایدن بهتر عمل می‌کند اما هنوز درباره محبوبیت او اختلاف نظر وجود دارد.

در یک نظرسنجی سی‌ان‌ان، هریس تا زمان نظرسنجی ۲ درصد از دونالد ترامپ عقب بود، اما بایدن ۶ درصدعقب تر بود. در نظرسنجی نیویورک تایمز هم هریس ۱ درصد و بایدن ۳ درصد از ترامپ عقب بودند. این نتایج نشان می‌دهند هریس ممکن است کمی بهتر از بایدن در برابر ترامپ عمل کند.

 کامالا هریس در مقابل دونالد ترامپ؟

در مقابل نظرسنجی ملی رویترز/ایپسوس هم نشان می‌دهد بایدن و هریس در یک رقابت نزدیک با ترامپ قرار دارند و تقریباً مساوی پیش می‌روند.

به گزارش وُکس، یکی از مزایای هریس این است که ۶۹ درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند بایدن بیش از حد پیر است اما چنین نگرانی‌ای در مورد هریس وجود ندارد.

همچنین طبق گزارش FiveThirtyEight نارضایتی در آمریکا نسبت به بایدن ۱۷.۷ درصد می باشد اما شاخص عدم تائید برای هریس، رقم ۱۱.۸ درصد را نشان داده است.

راهبرد تکراری دموکرات ها

نشریه نیویورک تایمز هم در تحلیلی نوشت، حتی اگر هریس نامزد حزب دموکرات شود باز هم شکست دادن ترامپ کار آسانی نخواهد بود. سن بایدن تنها موضوعی نبود که رأی‌دهندگان در نظرسنجی های اخیر نسبت به آن ابراز نگرانی می کردند.

طبق این گزارش، از زمانی که دونالد جی. ترامپ در سال ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، دموکرات ها به یک اصل انتخاباتی برنده پایبند بوده اند: آن ها از رقابت های کنگره گرفته تا انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهای محبوب و معتدلی را معرفی کرده اند که می توانند تقریباً برای هر رأی دهنده ای که از ترامپ و متحدان او خوشش نمی آید، جذاب باشد.

پیروی از این اصل برای دموکرات ها همیشه آسان نبوده است. اما زمانی که مخاطرات در بالاترین حد هستند، آنها به هر طریق این کار را انجام دادند که نمونه هایی از آن جلوگیری از نامزدی برنی سندرز و تقویت جایگاه جو بایدن در چهار سال پیش بود و اکنون نیز فشار بر بایدن برای کنار رفتن از مبارزات انتخاباتی در همین چارچوب قابل تفسیر است.

با کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی و حمایت وی از معاونش کامالا هریس، دموکرات ها نشان داده اند که همچنان از رویکرد آزمایش شده خود پیروی می کنند اگرچه این مسیر آسانی نخواهد بود. بسیاری از دموکرات‌ها پشت سر خانم هریس متحد شده‌اند، اما او مبارزات انتخاباتی را به‌عنوان کاندیدای قابل قبول همه دموکرات‌ها آغاز نمی‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز، در ابتدا توجه به یک هشدار مهم ضروری است: خانم هریس روز یکشنبه نامزد ریاست جمهوری شد. او از هر فرصتی برای معرفی مجدد خود به ملت، متمایز بودن از بایدن و جلب نظر رأی دهندگان دموکرات در هفته های آینده استفاده می کند. همزمان مخالفان او نیز فرصت خواهند داشت تا از رویکرد او در زمینه مرزها یا حمایت او از ممنوعیت استخراج نفت لایه های رسوبی (فرکینگ) یا سیستم درمانی مدیکر برای همه انتقاد کنند. در پایان، وضعیت او می تواند به راحتی تغییر کند و حتی بدتر شود.

 کامالا هریس در مقابل دونالد ترامپ؟

به هر حال اکثریت رأی دهندگان مدت هاست که دیدگاه نامطلوبی نسبت به او دارند. او تقریباً در همه نظرسنجی‌های ملی و ایالتی که تا کنون در سال جاری انجام شده از آقای ترامپ عقب بوده است. در جدیدترین نظرسنجی نیویورک تایمز در پنسیلوانیا، تنها ۴۲ درصد از رای دهندگان احتمالی گفتند که نظر مثبتی به خانم هریس دارند. این رقم بسیار کمتر از ۵۱ درصدی است که نظر مثبتی را نسبت به بایدن در همین ایالت قبل از سال ۲۰۲۰ داشتند. این آمار حتی کمتر از ۴۶ درصدی است که در نظرسنجی اخیر در مورد آقای ترامپ بیان شد.

با اعدادی از این دست، همسان سازی شرایط هریس و ترامپ با انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ درست نیست، در آن زمان بایدن به عنوان یک نامزد میانه رو که مورد علاقه اکثریت رأی دهندگان بود، پیروز شد. در عوض، رقابت هریس-ترامپ، بیشتر شبیه رقابت بایدن-ترامپ درست یک ماه پیش و قبل از مناظره سی ان ان است، زمانی که ترامپ قدرتی محدود داشت و به نظر می‌رسید که مناظره به تصمیم گیری رای‌دهندگان متزلزلی کمک می کند که از هر دو نامزد خوششان نمی‌آید.

طبق این تحلیل، خانم هریس یک چهره جدید است که شاید تا حدودی به ارضای تمایل رای دهندگان برای تغییر کمک کند اما او همچنان بخشی از دولت بایدن به شمار می رود. او با بسیاری از چالش‌های مشابهی که بایدن با آن مواجه است دچار مشکل خواهد شد، و مشخص نیست که آیا او برای غلبه بر آنها موقعیت بهتری دارد یا خیر. برای انجام این کار، او به ارائه چشم‌اندازی خوش‌بینانه و امیدوارکننده برای آینده نیاز دارد.

این برای هریس و هر دموکراتی چالش برانگیز خواهد بود که یک برنامه روشن برای آینده داشته باشد. دموکرات ها تقریباً ۱۲ سال از ۱۶ سال گذشته قدرت را در دست داشتند و بسیاری از برنامه های خود را به پایان رسانده اند. تا زمانی که رای دهندگان از وضعیت موجود و نامزد دموکرات ناراضی باشند، کمپین دفاع از این ساختار ممکن است آن چیزی نباشد که دموکرات ها زمانی فکر می کردند.

پایان//

۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =