بازگشت اصلاحات به قدرت تنها پس از سه سال

براساس نتایج شمارش آرا «مسعود پزشکیان» نامزد جریان اصلاحات و اعتدال با شکست «سعید جلیلی» نهمین رئیس جمهور ایران شد.

به گزارش تحریریه، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در سایه عملکرد ضعیف و فاجعه بار اقتصادی دولت سیزدهم به نفع جریان اصلاحات تمام شد. با توجه به نتایج به دست آمده جریان های اصولگرایی و انقلابی قادر نشدند پس از محمود احمدی نژاد و ابراهیم رئیسی بار دیگر سکان اجرایی کشور را در دست بگیرند و یک بار دیگر منصب ریاست جمهوری به اصلاح طلبان رسید.

درحالیکه دولت سیزدهم می توانست با چند اقدام مشخص گره اقتصادی کشور را بگشاید و رای دهندگان را به توانمندی و ادامه کار خود دلگرم کند اما تداوم تورم دولت روحانی و حتی بدتر شدن اوضاع معیشتی مردم، وضع فاجعه بار بازار خودرو و مسکن و نارضایتی شدید تولیدکنندگان و صادرکنندگان در کنار چند عامل دیگر موجب شد تا در انتخاباتی که کمتر از نیمی از واجدین شرایط رای دهی در آن مشارکت داشتند، مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری ایران لقب بگیرد.

*نتیجه نهایی انتخابات

ستاد انتخابات کشور با اعلام این موضوع که میزان مشارکت در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری ۴۹.۸ درصد بود، اعلام کرد: مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ است که بر این اساس تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و ‏تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است.

به این ترتیب مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین منتخب جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌شود.

*سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح امروز شنبه در جمع خبرنگاران نتایج اولیه شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به شرح زیر اعلام کرد:

۴۷ هزار و ۸۰۷ شعبه در ۴۵۲ شهرستان شمارش شده که تعداد ۲۳ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۱۳۸ رای اخذ شده است.

‏تعداد آرای مسعود پزشکیان: ۱۲ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۹۱۰

‏تعدادی آرای سعید جلیلی: ۱۰ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۳۸

پایان/

۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۲
کد خبر: 30006

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
      1 3
      طبق روال ثابت شد هرگاه مردم عادی پای کار باشند حق پیروز است و باطل باید دنبال سوراخ موش باشد. درود بر خاتمی سلام بر پزشکیان. کاش این بارهم اصولگرایان درس عبرت بگیرن با این نه بزرگ مردم. مردم تمایلی به شما ندارن
    • سعید۱ IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
      0 1
      خب همانطور که اینجا هم تا اندازه ای به درستی گفته شده شکست آقای جلیلی تا حد زیادی به دلیل عملکرد فاجعه بار دولت سیزدهم بود ولی نباید این موضوع را نادیده گرفت که دستکم نیمی دیگر از دلیل شکست تاکید آقای جلیلی بر ادامه دولت سیزدهم بود! نکته اینجاست که اگر ایشان بنا بر ادعای خود دولت سایه داشتند باید بر این عملکرد بد دولت ۱۳ آگاه می بودند، اگر با مردم کف جامعه در ارتباط بودند باید از نارضایتی مردم آگاه می بودند! و بنابراین نتنها نباید خود را ادامه دولت ۱۳ معرفی می کردند، بلکه باید خود را مستقل معرفی کرده، تعارفهای الکی و رودربایسی نسبت مقام های دولت پیشین را کنار گذاشته و صادقانه عملکرد بد دولت ۱۳ را نقد می کردند و صد البته این به معنای توهین به شخصیت افراد نبود، بلکه نقد بی پرده و واقعرایانه عملکرد مقام دولتی و دولت بود، صادق بودن با مردم بود. که متاسفانه آقای جلیلی آن صداقت لازم را با مردم نداشتند بنابراین افزایش ۱۰ درصدی مشارکت که می توان گفت همه اش به صندوق پزشکیان ریخته شد پس از آگاهی از میزان مجموع رای جلیلی و قالیباف در دور اول، بیشتر به این خاطر رخ داد که قشر خاکستری نمی خواست ...
    • سعید۱ IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
      0 1
      ...قشر خاکستری جامعه نمی خواست عملکرد فاجعه بار دولت ۱۳ ادامه یابد پس به ناچار و از ترس وارد انتخابات شد و به پزشکیان رای داد. در واقع آنچه رخ داد نه پیروزی پزشکیان و اصلاحات بلکه نمره مردودی سنگین مردم به دولت ۱۳ بود. گویی آقای جلیلی هم در دام مجیزگویان و نوشابه بازکن های دولت ۱۳ افتاد و ناآگاهانه خود را متعهد به ادامه آن دولت معرفی کرد! نکته اینجاست که آیا مردم هنوز به دانش سیاسی کافی دست پیدا نکرده اند که باز به جریان اصلاحات رای دادند؟! پاسخ به نوعی هم آری است و هم نه. از این نظر آری که برای رهایی از عملکرد بد گروهی باز به رقیبش که آنها هم بدسابقه هستند (بر مبنای سابقه) رای دادند، از گیر شیر به دامن پلنگ فرار کردند!!؟ از طرفی پاسخ پرسش نه است چون مردم چاره دیگری نداشتند. اگر شورای نگهبان تنگ نظرانه عمل نمی کرد و به جای آقای زاکانی و قاضی زاده هاشمی دو فرد مستقل را تایید صلاحیت می کرد شاید رای مردم به سمت یکی از آنها حرکت می کرد. متاسفانه رای مردم به این خاطر بین دو جریان حزبی گیر کرده و شورای نگهبان به مردم حق انتخاب دیگری نمی دهد؟؟!! مردم آنقدرها هم در انتخاب آزاد! نیستند.