چرایی تقویت روابط نظامی چین و عربستان؟

منطقه خاورمیانه شاهد شکل گیری نوع جدیدی از روابط است که سیاست واشنگتن در حمایت از رژیم اسرائیل در آن نقش دارد. کشورهای عربی به ویژه عربستان از ادامه روابط خود با واشنگتن احساس نگرانی می کنند و به همین دلیل به دنبال جایگزینی برای آمریکا هستند.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در بخشی از گزارش خود درباره سفر رسمی چند روز گذشته «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز» وزیر دفاع عربستان به چین و دیدار وی با «دانگ جون» وزیر دفاع چین نوشت، خالد بن سلمان و دانگ جون روابط عربستان و چین راه های تقویت مناسبات به ویژه در چارچوب همکاری دفاعی راهبردی را مورد بحث قرار دادند. این سفر میزان پیشرفت مشارکت نظامی میان دو کشور در چارچوب همکاری فراگیری را نشان می دهد که این دو کشور در اواخر سال ۲۰۲۲ امضا کردند.

چین با عربستان دارای روابط اقتصادی گسترده ای بوده و سطح مبادلات تجاری دو کشور به حدود ۱۱۰ میلیارد دلار در سال رسیده است. چین در حوزه های مختلفی در عربستان سرمایه گذاری می کند. هنوز سطح همکاری نظامی میان دو کشور به سطح همکاری های اقتصادی آن ها نرسیده است. اما اخیرا ریاض با کاهش تکیه به غرب به ویژه آمریکا با گسترش همکاری نظامی با چین به شرق گرایش پیدا کرده است. این نشان می دهد که منطقه خاورمیانه شاهد شکل گیری نوع جدیدی از روابط است که سیاست کنونی واشنگتن در حمایت از رژیم اسرائیل در بروز آن نقش زیادی داشته است.

چرایی تقویت روابط نظامی چین و عربستان؟

این تارنمای اماراتی در بخش دیگری از گزارش خود درباره روابط نظامی عربستان و چین نوشت، در سال ۱۹۸۸ میان دو کشور توافقی صورت گرفت و چین، عربستان را به موشک میانبرد دانگ فنگ ۳ مجهز کرد. در سال ۲۰۰۶ میلادی در حاشیه سفر «هو جین تائو» رئیس جمهوری وقت چین به ریاض توافق امنیتی و معامله سامانه های دفاعی میان دو کشور امضا شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی هم ریاض موشک دانگ فنگ ۲۱ را از چین خریداری کرد. در سال ۲۰۱۷ در حاشیه سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به پکن میان دو کشور توافق همکاری برای ساخت پهپاد هم به امضا رسید.

در سال ۲۰۲۱ میلادی شبکه «سی ان ان» اعلام کرد چین به عربستان برای تولید موشک های بالستیک کمک می کند. یک سال بعد عربستان مذاکراتی را برای خرید موشک های پیشرفته مافوق صوت YJ-۲۱ آغاز کرد و در سال ۲۰۲۳ هم دو کشور مانور دریایی «شمشیر آبی» را برگزار کردند.

عربستان در چارچوب تلاش هایش برای تنوع بخشی به ائتلاف سازی های راهبردی، وزیر دفاع خود را به چین فرستاد. این دو کشور پیش از این هم در دسامبر سال ۲۰۲۲ توافق همکاری راهبردی را در سفر رئیس جمهوری چین به ریاض امضا کرده بودند. در آن زمان رئیس جمهوری چین اعلام کرد سفر وی به عربستان آغازگر دوره ای جدید از روابط چین با عربستان و کشورهای عربی خواهد بود.

Saudi-Chinese Cooperation in the Production of Ballistic Missiles

چین از طریق تقویت روابط با عربستان و دیگر کشورهای منطقه به دنبال رقابت با آمریکایی است که نفوذش در منطقه در حال کاهش می باشد. پیش از این موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم (SIPRI) اعلام کرد چین به دنبال کنار زدن شرکت های تسلیحاتی جهان هم است. سلاح های چینی به رقیب بزرگی در صنایع تسلیحاتی جهان تبدیل شده اند. این کشور حدود ۵.۸ درصد بازار فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است.

دکتر «شاکر کتاب» تحلیلگر مسائل سیاسی به تارنمای الخلیج آنلاین گفت با کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه، چین آینده درخشانی در منطقه خواهد داشت. دلیل کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و جهان آن است که سیاست واشنگتن درباره تحولات بزرگ کنونی شفاف نیست. حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل در جنگ غزه و به شهادت رساندن هزاران تن از مردم فلسطین در برابر چشم و گوش جهانیان سبب شده است که کشورهای عربی از ادامه روابط خود با واشنگتن احساس نگرانی کنند. این کشورها به دنبال جایگزینی برای آمریکا هستند و در این زمینه چین را که از نظر اقتصادی، نظامی و سیاسی در حال قدرت یابی است گزینه مناسبی می دانند.

وی تاکید کرد: تقویت روابط عربستان با چین کلیدی برای روابط دیگر کشورهای عربی با پکن است. تقویت این روابط هزینه های آمریکا را در منطقه افزایش خواهد داد.

پایان/

۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =