چین قدرت هسته ای آمریکا را پشت سر گذاشت

نتایج تحقیق یک اندیشکده آمریکایی نشان داد ایالات متحده سلطه جهانی خود را در انرژی هسته ای از دست داده و چین در برخی حوزه های این صنعت بسیار پیشرفته تر از آمریکا شده است.

به گزارش تحریریه، طبق گزارش جدید یک اندیشکده آمریکایی، سرعت ساخت رآکتورهای هسته‌ای در چین سریع‌تر از ایالات متحده است و شرکت‌های هسته‌ای پکن در زمینه جدیدترین فناوری راکتورها حتی تا ۱۵ سال از همتایان آمریکایی خود جلوتر هستند.

«بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری» (Information Technology & Innovation Foundation) مستقر در واشنگتن در گزارشی اعلام کرد در حال حاضر، چین ۵۶ راکتور هسته‌ای عملیاتی دارد و ۲۷ راکتور دیگر هم در دست ساخت هستند.

با توجه به اینکه مقامات پکن قصد دارند سالانه بین شش تا هشت نیروگاه هسته ای جدید را برای آینده نزدیک تکمیل کنند، نویسندگان گزارش پیش بینی می کنند که پکن تا سال ۲۰۳۰ نیروگاه های عملیاتی بیشتری را نسبت به ایالات متحده خواهد داشت.

این گزارش خاطرنشان کرد، با این حال، اکنون وضعیت چین در زمینه راکتورهای به اصطلاح «نسل چهارم» بهتر از ایالات متحده است. اولین نیروگاه نسل چهارم جهان - تاسیسات ۲۰۰ مگاواتی Shidaowan-۱ در استان شاندونگ چین - در ماه دسامبر راه اندازی شد؛ اداره انرژی هسته ای چین به خود می بالد که ۹۰ درصد از فناوری در نیروگاه جدید را در خود چین توسعه داده است.

چین قدرت هسته ای آمریکا را پشت سر گذاشت

در این گزارش آمده است: چین احتمالاً ۱۰ تا ۱۵ سال جلوتر از جایی که ایالات متحده در قدرت هسته ای قرار دارد، ایستاده است. با نگاهی به آینده، به نظر می رسد چین از این ظرفیت داخلی تثبیت شده به عنوان پایه ای برای صادرات راکتورهای رقابتی استفاده خواهد کرد، همان طور که استراتژی «dual-circulation» را با موفقیت در زمینه های دیگر مانند خودروهای الکتریکی و باتری ها هم به اجرا درآورد.

ایالات متحده هنوز بیش از هر کشور دیگری نیروگاه های هسته ای عملیاتی دارد و با ۹۴ راکتور درحال کار جلوتر از ۵۶ راکتور چین ایستاده است. با این حال، چین ظرفیت هسته ای خود را در دهه گذشته سه برابر کرد. پکن در ۱۰ سال به اندازه ای که ایالات متحده در ۴۰ سال گذشته به نیروگاه های هسته ای خود اضافه کرد، رشد داشت.

«ریچارد نیکسون» رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سال ۱۹۷۳ خواستار ساخت ۱۰۰۰ نیروگاه هسته ای تا سال ۲۰۰۰ شد. وی می خواست پس از بحران نفتی ۱۹۷۳، وابستگی ایالات متحده به انرژی خارجی را کاهش دهد. تعداد زیادی راکتور نیز بین دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ ساخته شد، اما عطش هسته‌ای با تثبیت قیمت‌های جهانی نفت و ظهور ناگهانی نفت غیرمتعارف شیل در اوایل دهه ۲۰۰۰ از بین رفت.

چین قدرت هسته ای آمریکا را پشت سر گذاشت

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، میانگین عمر نیروگاه هسته ای آمریکا در حال حاضر ۴۲ سال است. دو راکتور جدید در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در یک سایت در ایالت جورجیا وارد مدار شدند، اما هر دو راکتور سال‌ها دیرتر از برنامه و با میلیاردها دلار بودجه بیشتر از پیش بینی ها تکمیل شدند. اکنون هیچ رآکتور دیگری در هیچ کجای ایالات متحده در دست ساخت نیست.

«کنت لونگو» تحلیلگر حوزه صنعت در این گزارش نوشت: موفقیت چین در نتیجه تامین مالی دولتی، زنجیره تامین تحت حمایت دولت و تعهد دولت به ایجاد فناوری رخ داده است. بانک‌های دولتی چین می‌توانند به شرکت‌های انرژی وام‌هایی با نرخ بهره کمتر از ۱.۴ درصد بدهند. این اتفاق به آنها اجازه می‌دهد تا نیروگاه‌هایی با قیمتی حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در هر کیلووات بسازند که حدود یک سوم هزینه تمام شده برای پروژه‌های اخیر در ایالات متحده است.

لونگو نوشت: به طور کلی باید پذیرفت که ایالات متحده سلطه جهانی خود را در انرژی هسته ای از دست داده است.

پایان/

۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =