سود فراوان اوکراین از عضویت در اتحادیه اروپا

روزنامه فایننشال تایمز نوشت، در صورت عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، این کشور ممکن کمکی معادل ۲۰۰ میلیارد دلار از ثروت اتحادیه را به چنگ بیاورد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» با استناد به مطالعه داخلی دبیرخانه شورای اتحادیه اروپا گزارش داد که اوکراین ممکن است پس از الحاق این کشور به اتحادیه، میلیاردها یورو یارانه از اتحادیه اروپا دریافت کند.

بر اساس این گزارش، کیف ۹۶.۵ میلیارد یورو (۱۰۱ میلیارد دلار) از طریق سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد. اوکراین همچنین واجد شرایط برای دریافت ۶۱ میلیارد یورو (۶۴ میلیارد دلار) یارانه از صندوق انسجام اتحادیه اروپا خواهد بود که برای بهبود زیرساخت ها در کشورهای عضو فقیرتر اختصاص داده شده است.

در مجموع، این بلوک ممکن است مجبور شود حدود ۱۸۶ میلیارد یورو (۱۹۵ میلیارد دلار) را در هفت سال برای اوکراین اختصاص دهد اگر اوکراین بتواند به عنوان عضو وارد اتحادیه اروپا شود.

سود فراوان اوکراین از عضویت در اتحادیه اروپا

فایننشال تایمز خاطرنشان ساخت که این امر به شدت بر رژیم یارانه های کشاورزی اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد. بر اساس محاسبات، اوکراین ۴۱.۱ میلیون هکتار زمین کشاورزی قابل کشت دارد و به همین دلیل به بزرگترین دریافت کننده یارانه در این بلوک تبدیل خواهد شد. این امر باعث کاهش پرداخت ها یارانه به دریافت کنندگان فعلی تا حدود ۲۰.۳ درصد در هر هکتار زمین کشاورزی می شود. کارشناسان می گویند که تغییرات پس از پذیرش اوکراین به عنوان یک عضو اتحادیه، بسیار بالا باشد، مگر اینکه تعدیل هایی در بودجه اتحادیه اروپا صورت بگیرد.

مدیر جرایی گروه اوراسیا به این رسانه عنوان داشت که این اعداد برای کسی کار نمی کنند بسیار زیاد است. آنها تصریح می‌کنند که اگر قرار است اوکراین به آن بپیوندد، اصلاح بنیادین و فراعی در بودجه اتحادیه اروپا و سیاست‌های اصلی آن مورد نیاز خواهد بود. در غیر اینصورت باید کل مسئله عضویت اوکراین به صورت خودخواهانه و خارج از ساختارهای بودجه ای اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار بگیرد.

شورای اتحادیه اروپا مطالعه خود را بر اساس پذیرش همزمان ۹ عضو دیگر بلوک یعنی اوکراین، مولداوی، گرجستان و شش کشور بالکان غربی انجام داده است.

بر اساس این تحلیل، هزینه اضافه شدن همه این کشورها به بودجه موجود اتحادیه اروپا تقریباً ۲۵۶.۸ میلیارد یورو (۲۶۹ میلیارد دلار) خواهد بود. این مطالعه هشدار داد که ورود اعضای جدید باعث توزیع مجدد شدید بودجه در اتحادیه می شود. به عنوان مثال، جمهوری چک، استونی، لیتوانی، اسلوونی، قبرس و مالت دیگر واجد شرایط دریافت بودجه انسجام نخواهند بود.

سود فراوان اوکراین از عضویت در اتحادیه اروپا

طبق قوانین همه کشورهای عضو باید بیشتر به بودجه اتحادیه اروپا پرداختی داشته باشند و کمتر از آن دریافت کنند. در این سند آمده است که بسیاری از کشورهای عضو که در حال حاضر دریافت کننده خالص هستند، مشارکت کننده صرف خواهند بود.

این نهاد افزود: ممکن است از جهاتی فرصت‌های این اقدام بیشتر از هزینه‌ها/خطرات آن باشد، این گسترش «چالش‌های بسیار مهمی» برای بودجه اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

بر اساس گزارش ها، اتحادیه اروپا آماده است تا مذاکرات عضویت با اوکراین را آغاز کند و این موضوع ممکن است تا پایان سال اعلام شود. «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا پیشتر گفته بود که اوکراین می تواند تا سال ۲۰۳۰ به عضویت این اتحادیه درآید.

پایان/

۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =