خاورمیانه جدید به سبک ایران

تحلیلگر سرشناس جهان عرب اعتقاد دارد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شکست بزرگی برای آمریکا است که باعث ترسیم نقشه جدیدی برای منطقه برمبنای احیای ائتلاف چهارگانه مصر، عربستان، عراق و سوریه و تحکیم روابط با ایران می شود.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس عرب به تازگی عنوان داشت پایداری سوریه که ۱۲ سال است ادامه داشته، روز یکشنبه گذشته با تصمیم وزیران امور خارجه کشورهای عربی مبنی بر بازگشت بدون قید و شرط سوریه و همه نهادهای آن به اتحادیه عرب، به پیروزی تاریخی دیگری منجر شد که درها را برای شرکت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در نشست ۲۹ اردیبهشت سران اتحادیه عرب در ریاض باز خواهد کرد.

این تحلیلگر معتقد است بازگشت سوریه به اتحادیه عرب که در نتیجه پیروزی نظام سوریه و پایداری ۱۲ ساله ارتش آن و حمایت مردم از نظام این کشور رخ داد یک شکست بزرگ برای آمریکا است که به شدت با بازگشت سوریه مخالف بود. بر همین اساس واشنگتن برخی همپیمانان خود را تحریک کرد تا با استفاده از هر روش و ابزاری مانع از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شوند، اما هیچ کشور عربی خود را در این زمینه با آمریکا همراه نکرد.

این مساله نشانگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خاورمیانه است. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به لطف تغییر راهبرد سران سعودی رخ داد که ناشی از توافق ریاض با جمهوری اسلامی ایران است.

این تحلیلگر سرشناش جهان عرب اضافه کرد، ما در مرحله تغییری فراگیر در جهان قرار داریم که مهمترین مؤلفه آن، کاهش نفوذ آمریکا و اروپا است و جهان چند قطبی به رهبری روسیه و چین در حال شکل‌ گیری است. از این رو، طبیعی است جهان عرب هم از این تغییرات تاثیرپذیر باشد. سران عربستان هم برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وارد عمل شدند. این اقدام باعث ترسیم نقشه جدید منطقه خواهد شد که مهمترین عنوان آن، احیای ائتلاف چهارگانه مصر، عربستان، عراق و سوریه و تحکیم روابط با ایران خواهد بود.

در این راستا رژیم اشغالگر اسرائیل هم بزرگترین بازنده این بیداری هدفمند کشورهای عربی و پیامدهای آن خواهد بود؛ برجسته ترین پیامد شرایط کنونی ریشه کن شدن جنگ های مذهبی و توجه به آرمان فلسطین و لغو همه توافق های سازش جدید و قدیمی با این رژیم است. شاید نشست آینده سران عرب نقطه آغازی برای رهبری عربستان در منطقه به ویژه پس از رهایی از وابستگی به آمریکا و اولویت دادن به منافع خود و منطقه در کنار ایجاد یک پایگاه اقتصادی و مالی استوار باشد.

پایان/

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25478

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =