آیا نارضایتی رهبر معظم انقلاب از خودروسازی به معنای آزاد شدن واردات خودرو است؟

این سوال به صورت جدی مطرح شده است که آیا نارضایتی رهبری معظم انقلاب از خودروسازی به معنای آزاد شدن واردات خودرو است؟

به گزارش تحریریه، این سوال به صورت جدی در بین رسانه ها و مردم مطرح شده است که آیا ابراز نارضایتی صریح رهبر معظم انقلاب از صنعت خودروسازی که امروز در جمع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایراد شد به معنای آزاد شدن واردات خودرو است؟

رهبر معظم در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تاکید کردند: ما در برخی از محصولات داخلی متأسّفانه شاهد این هستیم که به کیفیّت توجّه نمیشود؛ این خیلی بد است. این همه‌ حمایت در این طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده، [امّا] کیفیّت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم میگویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جا است. ‌این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ باید شما بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید. لذا مسئله‌ی کیفیّت در درجه‌ی اوّل است.(اینجا)

برخی کارشناسان معتقدند که رهبر معظم انقلاب که تاکید بر بدون کیفیت بودن خودروهای داخلی علیرغم حمایت های فراوان دارد، به معنای این است که معظم له تاکید دارد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از سر راه واردات خودرو کنار رفته و اجازه واردات را بدهند. درحالیکه در دو سال گذشته شورای نگهبان قانون اساسی و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام که به شکلی بی سابقه وارد ماجرا شد و طرح مجلس را وتو کرد، مانع از واردات خودرو شدند. 

از منظر دیگری، ضمن اینکه بیانات ایشان را شاید بتوان به معنای خروج دولت از صنعت خودروسازی نیز تعبیر کرد؛ به معنای عدم حمایت دولت از خودروسازی و توقف حمایت های گذشته؛ اما این تفسیر نیاز به شواهد بیشتری دارد و فعلا قابل اظهارنظر نیست. 

با این حال تفسیر بیانات امروز رهبر انقلاب نمی تواند به معنای ادامه روند کنونی باشد که نه واردات خودرو به کشور انجام می شود و نه در داخل اجازه حضور بخش خصوصی در خودروسازی داده شده است، و نه حتی رقابتی منطقی بین مونتاژکاران داخلی روی داده است.  

پایان/

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
کد خبر: 16359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد نور کجوری GB ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      1 0
      نمودار تیراژ تولید 10 سال گذشته تا کنون نشان میدهد که تحریم اول که تیراژ را به نصف کاهش داد (سال90تا 92) و با رفع نسبی تحریمها مجددن جبران شد (93تا96)و در تحریم دوم یعنی از97 تا کنون که هنوز در ان قرار داریم تکانه ی تحریم بدون رفع خود تحریم تقریبن خیلی کم اثرتر بوده و امسال تا 900هزار هم میتواند تولید انجام شود و این نشان میدهد که به هر حال سیاستهای تعمیق تولید داخل و جایگزینی واردات جهت تامین زنجیره ی تولید خودرو موثر بوده همچنین کمک صنایع پیشرفته نظامی هم بسیار راهگشا بوده است .فکر میکنم بجای کلی گویی و حرف و حدیث بهتراست ممتخصصان دقیقن این مسائل را بررسی کنند .
    • حمید IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      0 0
      باسلام، احتراما با گذشت بیش از سه سال از پرونده شرکت عظیم خودرو و عدم حصول نتیجه تاکنون، بیشترین ضرر شامل حال مردم عادی که در این شرکت سرمایه گذاری کرده ¬اند ، شده است. بطوریکه تعدادی از شکّات به رحمت حق پیوسته ، تعدادی بی خانمان شده و بقیه از ناچاری صبر پیشه کرده و از انتخابی که در زندگی کرده¬اند، افسوس می¬خورند. مردم عادی در شرایط انفجار قیمت ها دارایی خود را به شرکتی سپردند که : 1. مدیر عامل آن (آقای رضا عظیمی) در سال 1396 از دست معاون اول ریاست جمهوری نشان لیاقت گرفت. 2. این شرکت تاییدیه مراجع قانونی ذی صلاح مانند وزارت صمت را داشته و سابقه پایبندی به تعهدات ، نسبت به مردم داشته است. مطالب فوق نشان می دهد ، جدا از موارد مجرمانه نیروهای این شرکت ، تغییر مجموعه قوانین کلی اداره کشور باعث چنین رخدادی شده است. در شرایطی که وظیفه دولت به عنوان بالاترین مقام تصمیم گیری در زندگی مردم ، حمایت از عامه مردم می باشد، پیشنهاد می گردد ، با صدور مجوز واردات محدود خودرو و تحویل به زیان دیدگان این شرکت ، تکلیف مردم را روشن نموده و سپس مباحث مالی مربوط به اشخاص مجرم ، بصورت دقیق بررسی گردد