تراز منفی ۸۵ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن

وزیر سابق راه و شهرسازی با اصرار بر مدیرعامل شدن سیدعباس حسینی در بانک مسکن در کنار عدم همراهی سیستم بانکی با نهضت ملی مسکن باعث شد تا امروز تراز منفی بانک مسکن به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش تحریریه، عصر روز دوشنبه هفته قبل ۵ شهریور ماه مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی در مراسم تودیع خود به تشریح دستاوردهای انجام شده پرداخت و در رابطه با بخش مسکن اظهار کرد: مسکن از رشد منفی ۶.۹ در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۷.۱ در سال در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش مسکن و ساختمان به گواه مرکز آمار از منفی ۱۳.۹ در سال ۹۹ به مثبت ۳.۴ در سال ۱۴۰۳ رسید.

وی افزود: ۱۰۰ هزار قطعه زمین شامل ۵۰ هزار قطعه در شهر و ۵۰ هزار قطعه در روستاها تامین شد و در مدار ساخت قرار گرفت.

وی بیان کرد: از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر که به دولت سیزدهم به ارث رسیده بود ۱۳۸ هزار واحد امسال تحویل مردم شد. احداث ۲۷ شهر ساحلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید که عملیات اجرایی سه شهر شروع شد.

تزار منفی ۸۵ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن

به گزارش تحریریه، طبق گفته وزیر سابق و مدیران مسکن وی ساخت بیش از ۲.۵ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده که البته وضعیت آنها و درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها نامشخص است. این در حالی است که تاکنون برای حدود ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پرونده تسهیلاتی تشکیل شده که با ارقام اعلام شده از سوی وزیر سابق راه و شهرسازی فاصله فاحشی دارد.

گذشته از آمارهایی که به خصوص طی هفته‌های اخیر از دستاوردهای دوره وزارت بذرپاش منتشر شده، عدم همراهی سیستم بانکی با طرح نهضت ملی مسکن باعث شده تا فشار مضاعفی بر بانک مسکن به‌عنوان بانک تخصصی این بخش وارد شود.

این وضعیت چنان بغرنج شده که هم‌اکنون تراز بانک مسکن از منفی ۸۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده و شرایط ناگواری را برای این بانک به‌جود آورده است.

وزیر جدید راه و شهرسازی یکی از اولویت‌های خود را به سرانجام رساندن طرح‌های مسکن اعلام کرده اما نگفته چه برنامه‌ای برای تامین مالی پروژه‌ها و کاهش فشار بر بانک مسکن دارد.

قرار است سرمایه بانک مسکن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد که در صورت عملیاتی شدن این مصوبه مجلس از سوی دولت چهاردهم می‌توان امیدوار بود فرآیند تامین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن سرعت خواهد گفت.

پایان/

۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =