چرا «اتحاد چهارگانه شرقی» آرامش جبهه غرب را برهم زده؟

این اتحاد چهارگانه ضدغربی زمینه‌ تقویت روابط راهبردی میان دولتها را تقویت نموده و در نتیجه سیاست های تحریمی و اعمال فشارهای اقتصادی و نظامی غرب را بی نتیجه خواهد گذاشت. ناتو تلاش می کند تا با کشاندن پای سایر کشورها مثل چین و یا کره شمالی به مناقشات روسیه و اوکراین ولو به بهانه حمایت نظامی بهانه‌ای برای مداخله نظامی و گسترش مرزهای ائتلاف به سمت شرق را پیدا نموده و آن را حق جلو دهد.

به گزارش تحریریه، اسپوتنیک روسیه نوشت، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو ادعا کرده چین، کره‌شمالی و ایران از جنگ غیر قانونی روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند و چین نیز در واکنش به این اتهام ناتو را متهم به گسترش تنش ها به سمت شرق نمود.

«لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اظهارات "ینس استولتنبرگ" معتقد است ائتلاف ناتو می‌خواهد تقصیرات خود را به گردن دیگران بیندازد و به این بهانه می‌خواهد از چین استفاده کند تا ناتو را به سمت شرق گسترش دهد و تنش‌های منطقه‌ای را افزایش دهد.

این دیپلمات چینی اقدامات ائتلاف ناتو را عامل خطرات امنیتی بسیار بالا برای جهان و منطقه خواند. بر این اساس «اندیشه کاظمی» پژوهشگر مسائل بین الملل ضمن اشاره به نگرانی های غرب به رهبری ایالات متحده از روابط منسجم روسیه، چین و ایران در گفتکو با اسپوتنیک گفت: اگرچه از اهدف آمریکا و متحدان اروپایی آن از گسترش ناتو به سمت شرق، مهار روسیه و محدود کردن سیاستهای فرا مرزی کرملین است اما با توجه به مواضع عملیاتی ناتو، به نظر می‌رسد که مهار چین نیز از اهداف مهم آنها باشد. بعبارتی، قدرت اقتصادی و نظامی چین در سند راهبردی ناتو به عنوان چالشی برای منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو ارزیابی شده‌ است.

این مواضع ضد چینی ناتو و اتهاماتی که با عناوین مختلف به پکن وارد می شود تاکیدی است بر محتوای ضد چینی و تمایل ناتو بر اعمال کنترل هرچه بیشتر بر پتانسیل های کشور چین و همچنین نقش میانجیگر آن در مناقشات روسیه و اوکراین است که طبیعتا پکن قاطعانه حافظ حاکمیت و منافع خود است و با هر گونه گسترش ناتو در منطقه آسیا-پاسفیک مقابله خواهد کرد.

کاظمی افزود، از سویی حمایت ادعایی چین، ایران و کره شمالی موقعیت روسیه را در محیط بین الملل تقویت می کند و به این ترتیب تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو بی نتیجه خواهد ماند، به ویژه میزان اثرگذاری قانون مقابله با دشمن ایالات متحده از طریق تحریم ها که علیه ایران، روسیه و کره شمالی تصویب شده به شدت کاهش خواهد یافت، زیرا این کشورها به ویژه پس از مناقشات اوکراین و روسیه به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری خود سرعت بخشیده اند. وی در ادامه گفت، بنابراین این چهار قدرت اکنون با سرعت قابل توجهی با شناسایی منافع مشترک و دشمن مشترک فعالیتهای نظامی و دیپلماتیک خود را در محیط بین الملل هماهنگ نموده و تلاش می کنند تا با یک سیاست خارجی مشترک دنیایی چند قطبی که دیگر تحت سلطه آمریکا نیست را شکل دهند و نظم جدیدی بدون هژمونی ایالات متحده ایجاد کنند.

"این اتحاد ضد غربی چهارگانه" زمینه‌ تقویت روابط راهبردی میان دولتها را تقویت نموده و در نتیجه سیاست های تحریمی و اعمال فشارهای اقتصادی و نظامی غرب را بی نتیجه خواهد گذاشت. ناتو تلاش می کند تا با کشاندن پای سایر کشورها مثل چین و یا کره شمالی به مناقشات روسیه و اوکراین ولو به بهانه حمایت نظامی بهانه‌ای برای مداخله نظامی و گسترش مرزهای ائتلاف به سمت شرق را پیدا نموده و آن را حق جلو دهد.

این در حالیست که ایالات متحده و ناتو خود با حمایت نظامی و ارسال تسلیحات به اوکراین بر آتش جنگ دامن می زند و مانع پایان یافتن مناقشات میان این دو کشور می شود. البته که این امر نیز ناشی از تفکر رایج در ایالات متحده مبتنی بر استثناگرایی آمریکایی است و آنها بی‌توجهی به هنجارها، قواعد و قوانین بین‌المللی را امری طبیعی برای خود می دانند.

پایان/

۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 30057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =