دلایل تغییر مسیر اردوغان به سمت دمشق؟

اردوغان به دلیل درک خطرات تروریسم برای امنیت ملی ترکیه و تغییر موازنه قدرت به سود سوریه پس از شکست تروریست ها، رویکرد خود را تغییر داده و به دنبال عادی سازی روابط با دمشق است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «خیام الزعبی» استاد دانشگاه «الفرات» سوریه درباره آینده روابط سوریه و ترکیه نوشت، روابط میان کشورها بر پایه منافع آن ها استوار است. ترکیه دارای مرزهای طولانی با سوریه است و نگرانی بسیاری نسبت به امنیت ملی خود دارد. این موضوع یکی از دلایل تمایل آنکارا برای آشتی با سوریه است.

این تحلیلگر سوری در یادداشت خود تصریح کرد: با وجود روابط تنگاتنگی که طی سال های گذشته میان ترکیه و جریان های بنیادگرای افراطی منطقه برقرار شده بود و ترکیه همه گونه حمایتی را از این گروه ها به عمل آورد، اما اکنون این کشور، اولویت های سیاست خارجی خود را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه دولت اردوغان به دلیل منافع اش در روابط با سوریه، گروه های مسلح تندور را از خود دور کرده است، افزود: شگفت آور نیست که ترکیه به گروه های مسلح پشت کند و در مسیر عادی سازی روابط با سوریه قدم بردارد زیرا این روزها به طور کامل مشخص است که دمشق موفق شده پس از شکست تروریست ها، موازنه قدرت را در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی به سود خود تغییر دهد.

دلایل تغییر مسیر اردوغان به سمت دمشق؟

گزارش رای الیوم اذعان دارد که ارتش سوریه موفق شده است مناطق راهبردی شمال این کشور را به زیر کنترل خود در آورد. حال گروه های مسلح و در راس آنها جبهه النصره مناطق نفوذ خود را از دست داده اند، ضمن آنکه شماری از عناصر تندروی آن نیز مجبور به فرار به سوی مرزهای ترکیه شده اند. این گروه که روزگاری به اردوغان به عنوان ناجی و همپیمان خود نگاه می کردند اکنون باید خود را برای تحولات جدید در سوریه و ترکیه آماده کنند.

این گزارش تصریح دارد: همچنین ترکیه به حجم بالای ماجراجویی های آمریکا و همپیمانش پی برده و در حال دور کردن خود از باتلاق سوریه است. از این رو، طی هفته های آینده تغییرات اساسی در روابط آنکارا و دمشق به وجود خواهد آمد زیرا ترکیه چاره ای غیر از هدف قرار دادن تروریست ها ندارد و در این مسیر به همکاری سوریه برای هدف قرار دادن و نابودی تروریست ها و اربابان آن ها نیازمند است. آنکارا باید برای حل سیاسی بحران ها و عملیاتی کردن برنامه ریزی هایش در زمینه مقابله با انواع تروریسم خود را آماده کند.

استاد دانشگاه الفرات سوریه در بخش پایانی گزارش خود آورد: سوریه هم در حال بازیابی جایگاه خود در سطح منطقه ای و بین المللی است و این موضوع را برای همه کنشگران ثابت کرده است که اجازه نخواهد داد بازیگر خارجی در امور داخلی این کشور دخالت کند.

پایان/

۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =