دور دوم انتخابات، رئیس جمهور نهم را مشخص می‌کند

طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور هیچ یک از چهار نامزد انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری قادر به کسب آرای لازم برای ورود به پاستور نشدند و انتخابات با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم کشیده شد.

به گزارش تحریریه، طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور هیچ یک از چهار نامزد انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری قادر به کسب آرای لازم نشدند و انتخابات با حضور پزشکیان و جلیلی به دور دوم کشیده شد.

نتایج نهایی

۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان شمارش شده که تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده است.

تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱

تعداد آرای سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏

‏تعداد آرای محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰

تعداد آرای مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷


بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن اعلام شدند. این افراد در داخل و خارج از کشور می‌توانستند در رأی‌گیری شرکت کنند.

در دور اول انتخابات فردی پیروز اعلام می شود که حداقل به تعداد نصف بعلاوه یک رای از کل آرای ماخوذه را به خود اختصاص داده باشد. آرای ماخوذه مجموعه آرای هر چهار نامزد به همراه آرای باطله محسوب می شود.

طبق ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.

به موجب ماده ۱۴ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت؛ بنابراین اگر هیچکدام از نامزدها نتوانند در این دور حائز اکثریت مطلق آرا نشود انتخابات مرحله دوم در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 29947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =