اهمیت سفر بشار اسد به تهران

«خیام الزعبی» استاد دانشگاه الفرات سوریه معتقد است که سفر بشار اسد به ایران از نظر زمان و ماهیت بر همه عرصه های روابط دو کشور تاثیر مثبتی برجای خواهد گذاشت و روابط این دو کشور را وارد فاز جدیدی می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «خیام الزعبی» استاد دانشگاه «الفرات» سوریه درباره سفر «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به ایران برای تسلیت شهادت آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» به رهبر و مردم ایران نوشت، نمی توان روابط هیچ دو کشوری را در منطقه مانند روابط جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران استوار توصیف کرد. روابط این دو کشور دارای سابقه طولانی است. تهران طی سال های بحران سوریه هرگز روابط دیپلماتیک و سیاسی خود را با دمشق قطع نکرد و سفارت خود را در دمشق نبست زیرا روابط این دو کشور بر اصول محکمی استوار است. این روابط به دلیل توجه مشترک تهران و دمشق به برقراری امنیت و ثبات در منطقه و حل بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی تقویت شده است.

طبق این گزارش، دیدار اخیر بشار اسد با آیت الله خامنه ای در تهران و عرض تسلیت قلبی و صمیمانه رئیس جمهوری سوریه از جانب خود و مردم این کشور به رهبری و مردم شریف ایران به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و همراهان وی نشان دهنده همدردی سوریه با جمهوری اسلامی ایران و عمق روابط دوجانبه است.

این تحلیلگر سوری نوشت، آیت الله خامنه ای در این دیدار تصریح کرد که شهید رئیسی نقش بارزی در تقویت روابط تهران و دمشق داشت و حسین امیر عبداللهیان هم توجه ای ویژه ای به این موضوع می کرد. آیت الله رئیسی پیگیر منافع مردم ایران بود و نزدیکی بیشتر دو کشور و مردم آنها به هم را پیگیری می کرد. همچنین بشار اسد نیز اظهار داشت که شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی فعالی را میان سوریه و ایران برقرار کرده بود و نقش مهمی در ثبات منطقه داشت. با اینحال حادثه دردناک فوق در رویکرد ایران در حمایت از مقاومت و پشتیبانی از مردم فلسطین تاثیر نخواهد گذاشت.

طبق این گزارش، ویژگی روابط سوریه و ایران که به یک ائتلاف راهبردی میان دو کشور منجر شده، توجه بسیاری از کارشناسان و ناظران را به خود جلب کرده است. ارتباط دو کشور همواره در شرایط پر آشوب منطقه با ثبات بوده است. تحولاتی که در مرحله کنونی روابط این دو کشور شاهد هستیم امیدها را برای ایجاد یک راهبرد جدید و برقراری موازنه در روابط بین الملل افزایش می دهد.

این روابط، مولفه اصلی پایداری سوریه و ایران در برابر طرح های دشمنانی بود که به دنبال تضعیف دو کشور و بر هم زدن ثبات آن ها و دامن زدن به آشوب در سراسر منطقه بودند. روابط ایران و سوریه یکی از راهبردی ترین روابط در خاورمیانه است و به دلیل همکاری دو کشور در برابر فشارهای آمریکا با امضای یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان دمشق و تهران راهبردی تر شده است.

تحلیلگر سوری در پایان نوشت، سفر بشار اسد به ایران از نظر زمان و ماهیت بر همه عرصه های روابط دو کشور تاثیر مثبتی برجای خواهد گذاشت و روابط آن ها را وارد فاز جدیدی خواهد کرد. ایران و سوریه با توجه به تجربه های گذشته به همکاری های خود ادامه خواهند داد و در نهایت همگرایی این دو کشور امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان می آورد.

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =