تغییری درسیاست خارجی ایران رخ نمی‌دهد

«منیر شفیق» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی معتقد است که رویکردها و سیاست های ایران پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان ادامه خواهد یافت و ایران کماکان در موضوع فلسطین، حمایت از مقاومت و برقراری روابط با کشورهای عربی بازیگر اصلی خواهد بود و در نظام جهانی جدید نقش برجسته ای خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، «منیر شفیق» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی تبار در یک مصاحبه صوتی درباره شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در حادثه سقوط بالگرد و تاثیر این رویداد بر سیاست خارجی ایران به شبکه الجزیره قطر گفت: به اعتقاد من شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و آقای حسین امیر عبدالهیان و همراهان وی خسارت بزرگی برای ایران و مساله فلسطین است.

وی تاکید کرد: تردیدی نیست که این حادثه بسیار بزرگ بوده است اما این موضوع بر روی سیاست داخلی و خارجی ایران تاثیر گذار نخواهد بود و سیاست ها روند خود را طی خواهند کرد. اما احتمال دارد در اجرای این سیاست ها تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رئیس جمهوری آینده ایران مدتی وقفه ایجاد شود.

منیر شفیق در بخش دیگری از مصاحبه خود درباره تاثیر آیت الله رئیسی و امیر عبداللهیان در حل و فصل پرونده ها و مسائل مهم منطقه خاورمیانه گفت: با نگاهی به سیاست ایران می توان دید که این کشور دارای مدیریت و رهبری یکپارچه است. این نخستین بار بود که در دوران ریاست جمهوری آیت الله رئیسی سه قوه در ایران به طور کامل هماهنگ شده بودند. این روند پس از شهادت آیت الله رئیسی هم به قوت خود ادامه خواهد یافت و تنها ممکن است تا زمان انتخاب ریاست جمهوری مدتی در آن وقفه ایجاد شود. با اینحال هر فردی که پس از آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شود، بازهم رویکردها و سیاست های آیت الله رئیسی را ادامه خواهد داد.

وی در ادامه افزود: انتخاب علی باقری کنی به عنوان سرپرست وزیر امور خارجه ایران پس از شهادت حسین امیر عبداللهیان نیز همین دیدگاه را نشان داد که سیاست ها و رویکردهای قبلی ادامه خواهند یافت. به طور قطع خطوط اساسی سیاست ایران با خطوطی که آیت الله امام خامنه ای ترسیم می کند، همسو است و دیگر مقام های کشور هم در این تصمیم گیری ها مشارکت می کنند.

این تحلیلگر فلسطینی تصریح کرد: موضع ایران در حمایت از مساله فلسطین به ویژه در زمینه حمایت از مقاومت و غزه ثابت خواهد ماند. در دوره آیت الله رئیسی سیاست حمایت از فلسطین منسجم تر شد و ایران در برقراری روابط با کشورهای همسایه انعطاف بیشتری نشان داد.

وی با بیان اینکه سیاست ایران در دوره سید ابراهیم رئیسی در منطقه و در حمایت از مساله فلسطین و مقابله با آمریکا موفقیت آمیز بود، خاطر نشان کرد: دیدگاهی که اکنون در این باره مطرح می شود آن است که رویکرد کنونی ادامه خواهد داشت و ایران به مسیر خود ادامه خواهد داد. به طور قطع تهران در مساله فلسطین و حمایت از مقاومت و برقراری روابط با کشورهای عربی بازیگر اصلی خواهد بود و در نظام جهانی جدید نقش برجسته ای خواهد داشت.

پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =