روسیه و هند به‌دنبال دورنمای تازه

مقام های ارشد روس و هند از یک نقطه عطف مهم در آینده روابط اقتصادی دو کشور با گذشتن سطح تجارت از ۵۰ میلیارد دلار سخن می گویند.

به گزارش تحریریه، «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه به «سوبرهمانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند اظهار داشت که علیرغم چالش هایی که هر دو کشور با آن مواجه هستند، روابط اقتصادی به سرعت در حال توسعه است.

این مقام روسی خاطرنشان کرد: شکی نیست که تجارت روسیه و هند تا پایان سال جاری از نقطه عطف قابل توجه ۵۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و یک رکورد تاریخی جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

گفت وگوهای دو مقام فوق، در نمایشگاه روسیه در مجتمع VDNKH مسکو برگزار شد. در این نمایشگاه ۸۹ منطقه روسیه پتانسیل اقتصادی، علمی و سرمایه گذاری خود را به نمایش گذاشتند. بر اساس بیانیه دولت روسیه، آنها بر تجارت، سرمایه گذاری، بانکداری و تدارکات، همراه با امنیت انرژی و غذا متمرکز بودند.

طبق این بیانیه به پیشبرد پروژه های اولویت دار در همکاری های صنعتی توجه ویژه ای شده است.

پس از این گفت وگوها، یادداشت تفاهمی بین تنظیم کننده مراقبت های بهداشتی روسیه (Roszdravnadzor) و سازمان مرکزی کنترل استاندارد مواد مخدر هند امضا شد.

روسیه و هند به‌دنبال دورنمای تازه

همچنین پروژه هایی شامل دو راکتور عملیاتی با ظرفیت ۱ گیگاوات مطرح شده است، در حالی که چهار راکتور دیگر نیز در دست ساخت هستند. این پروژه ها قرار است تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شوند و در مجموع ظرفیتی معادل ۶ گیگاوات داشته باشند.

سفر جایشانکار به مسکو با هدف افزایش مبادلات بین دو کشور صورت گرفت اگرچه از زمان اعمال تحریم های گسترده غرب علیه روسیه این روابط رشد چشمگیری داشته است. دهلی نو واردات کالاهای روسی همچون نفت و زغال سنگ را در کنار اقلام استراتژیک از جمله تجهیزات دفاعی افزایش داده است.

از دیگر بحث های مهم در گفت وگوهای مقام های ارشد دو کشور تنوع در تجارت و حرکت به سمت مبادلات با ارزهای ملی بوده است که به آن ها نیز پرداخته شد. طبق گزارش ها دو طرف هندی و روس در حال کار بر روی روش های تراکنش جایگزین پس از اختلال ناشی از محرومیت روسیه از سیستم پرداخت بین المللی پرکاربرد سوئیفت هستند.

مسکو در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیارد دلار مازاد در حساب های ویژه vostro در بانک های هند به ارز محلی دارد که دلیل آن نیز چالش های موجود تسویه پرداخت ها به دلیل تحریم ها است. در این شرایط با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری، مسکو به‌طور مداوم خواستار تعهد بیشتر به‌ویژه از سوی موسسات مالی هند است تا در جهت اتخاذ مکانیسم‌های پرداخت روپیه به روبل در مقیاس بزرگ‌تر بیشتر از قبل فعال شوند.

پایان/

۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =