رونق تجارت روسیه و ترکیه

ترکیه و روسیه تجارت دوجانبه را گسترش داده اند و در مسیر رساندن حجم تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال حرکت می کنند.

به گزارش تحریریه، داده های رسمی نشان می دهد که در سال جاری نیز تجارت بین مسکو و آنکارا به رشد خود ادامه داده و حجم کالاهای صادراتی روسیه در ماه آوریل به ۴.۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، روسیه تامین کننده اصلی کالا ترکیه برای بوده و نزدیک به ۱۵ درصد از کل واردات این کشور را به خود اختصاص داده است. پس از آن چین، آلمان، ایتالیا و آمریکا قرار دارند که مجموع سهم واردات ترکیه از این کشورها در ماه آوریل به ۴۴ درصد رسیده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که ترکیه در ۴ ماهه نخست سال جاری ۱۷.۲ میلیارد دلار کالاهای روسی وارد کرده است.

مسکو و آنکارا به دنبال تعمیق همکاری های اقتصادی و گسترش تجارت دوجانبه بوده اند.

رونق تجارت روسیه و ترکیه

در ماه آوریل، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی توافق کردند که سرمایه‌گذاری‌های متقابل را تشویق کنند و به کسب‌وکارهای روسیه و ترکیه برای ورود به بازارهای یکدیگر کمک کنند.

به گفته پوتین، گردش تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۲۲ از ۶۲ میلیارد دلار فراتر رفت.

سال گذشته، ترکیه و روسیه نقشه راه همکاری اقتصادی را امضا کردند که بر اساس آن حجم تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. دو کشور همچنین توافق کردند که روبل روسیه را به عنوان ارز تسویه حساب در تجارت دوجانبه، از جمله پرداخت برای تامین گاز طبیعی روسیه، معرفی کنند.

داده ها نشان می دهد که تابستان گذشته، ترکیه به یکی از پنج صادرکننده برتر به روسیه تبدیل شد. این کشور در سال ۲۰۲۱، بالاتر از ایالات متحده، فرانسه، ژاپن، لهستان و ایتالیا در رتبه یازدهم قرار گرفت.

پایان/

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =