آمریکا اطلاعات در مورد منشاء کرونا را ارائه نمی کند

رئیس سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه همه نظریه‌های مربوط به پیدایش کووید-۱۹ هنوز مطرح هستند از آمریکا خواست مدراک ادعایی خود در مورد منشاء این بیماری را ارائه کند.

به گزارش تحریریه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از ایالات متحده و سایر کشورها خواسته است تا اطلاعاتی را در مورد منشاء همه‌گیری ویروس کرونا منتشر کنند و از گمانه‌زنی‌ های بیدون مدرک و سیاسی‌ سازی در این موضوع خودداری کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که واشنگتن ادعا کرد عامل بیماری زا "احتمالا" از یک آزمایشگاه چینی به بیرون درز کرده است.

«تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، چند روز قبل در جریان یک نشست رسانه ای در مورد نیاز به شناسایی نقطه شروع نهایی برای بحران بهداشت جهانی صحبت کرد و آن را منطقی و ضرورتی اخلاقی خواند.

وی با اشاره به اینکه اخیراً با مقامات چینی در این زمینه گفت وگو کرده است، گفت: اگر کشوری اطلاعاتی در مورد منشأ همه‌گیری دارد، ضروری است که این اطلاعات با WHO و جامعه علمی بین‌المللی در میان گذاشته شود.»

«ماریا ون کرخو» اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی و مدیر فنی آژانس کووید-۱۹ نیز اظهار داشت که سازمان جهانی بهداشت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد منشاء کووید با سفارت واشنگتن در سوئیس تماس گرفته است.

آمریکا اطلاعات در مورد منشاء کرونا را ارائه نمی کند

این اقدام پس از آن صورت گرفت که «کریستوفر ری» رئیس FBI با استناد به ارزیابی موسسه ای که نام آن را ذکر نکرد، مدعی شد که ویروس به احتمال زیاد، از یک آزمایشگاه چینی به بیرون راه پیدا کرد.

این مقام بهداشتی تصریح کرد که به اشتراک گذاشته شدن این اطلاعات حیاتی است» اما ایالات متحده تاکنون هیچ دسترسی را به داده های خود ارائه نکرده است.

پکن صریحاً احتمال فرار پاتوژن از آزمایشگاه ویروس‌شناسی با امنیت بالا در شهر ووهان را رد کرده است. این شهر در میان اولین مکان‌هایی بود که ویروس کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ در آن شناسایی شد.

مقامات جمهوری خلق چین نیز این نظریه مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا را به عنوان تلاشی برای لکه‌دار کردن چین دانستند و آن را رد کردند.

آمریکا اطلاعات در مورد منشاء کرونا را ارائه نمی کند

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین نسبت به سیاسی شدن ادامه تحقیقات ریشه ها هشدار داد و گفت که مبارزه بین کشورهای رقیب این موضوع را به یک فوتبال ژئوپلیتیکی تبدیل کرده است که فقط شناسایی ریشه های بیماری را دشوارتر می کند.

وی افزود این رویه باعث می شود جهان کمتر ایمن باشد. تا زمانی که رهبران جهان شفافیت بیشتری در مورد این سوال نداشته باشند، همه فرضیه ها در مورد منشاء ویروس روی میز باقی می مانند.

پایان/

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =