دمیده شدن روحی تازه در کالبد فلسطین/پایان افسانه اسرائیل

«مصطفی برغوثی» معتقد است طولانی شدن جنگ برای رژیم اسرائیل هزینه های بسیاری به همراه دارد. طوفان الاقصی موجب شد روح تازه ای در مساله فلسطین دمیده شود و مردم فلسطین به این نتیجه برسند باید به خود اعتماد کنند و رژیم اسرائیل را با چالش روبرو سازند. در مقابل اقدامات رژیم اسرائیل در جنگ نیز نشان داده که این رژیم به پایان راه خود رسیده است.

به گزارش تحریریه، «مصطفی البرغوثی» دبیر کل ابتکار عمل فلسطینی در بخشی از گفت و گوی خود با شبکه «الجزیره» گفت: بارها اعلام کرده بودیم که نتانیاهو مخالف پایان دادن به جنگ است و جنگی را علیه لبنان آغاز خواهد کرد. او از گذشته در رویای آغاز جنگ با ایران و کشاندن آمریکا به این جنگ بوده است. او اهداف خود را پنهان نمی کند و به صراحت این مسائل را بیان کرده است.

وی افزود: نتانیاهو این خواسته را در سازمان ملل آشکارا اعلام کرد و با نشان دادن نقشه ای، خواستار الحاق نوار غزه و جولان به سرزمین های تحت کنترل اسرائیل شد. او حتی از نقشه جدید خاورمیانه برای ۵۰ سال آینده سخن به میان آورد.

این تحلیلگر گفت: به نظر من نتانیاهو در حال اجرای طرح های خود است. او در طرح خود از بین بردن مقاومت را دنبال می کند. او به دنبال پاکسازی نژادی در غزه و اجبار ساکنان این منطقه به فرار و مهاجرت بود. وی اگرچه جنگ را ادامه می دهد اما تاکنون شکست خورده و به اهداف خود نرسیده است و قادر نشد مقاومت را از بین ببرد. او نتوانست به طور کامل غزه را تحت کنترل نظامی داشته باشد و گروگان های اسرائیلی را آزاد کند.

دبیر کل ابتکار عمل فلسطین اظهار داشت: پس از همه این شکست ها نتانیاهو دامنه نبرد را به سوی لبنان کشاند و حتی برای حمله زمینی و ورود به لبنان تا نزدیکی رود لیتانی برنامه ریزی کرد. با اینحال او نخواهد توانست امنیت شهرک نشینان را در شمال فلسطین اشغالی تامین کند و در حمله به لبنان هم هیچ موفقیتی کسب نخواهد کرد.

دمیده شدن روحی تازه در کالبد فلسطین/پایان افسانه اسرائیل

وی تاکید کرد: ادامه جنگ برای رژیم اسرائیل هزینه های بسیاری به همراه خواهد داشت. رژیم اسرائیل باآغاز جنگ در لبنان خود را به سوی مصیبت سوق داد، خسارت های انسانی این رژیم هم بسیار بالاتر از آن خواهد بود که بتواند تحمل کند. بسیاری از تحلیلگران امور مالی و اقتصادی بر این باورند رژیم اسرائیل با بحران مالی سنگین و کمبود بودجه روبرو خواهد شد. بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری از سرزمین های اشغالی خارج شده اند یا اینکه خارج خواهند شد.

برغوثی در پاسخ به این سوال که آیا مردم فلسطین به این نتیجه رسیده اند کشورهای عرب پشتیبانی آنها نیستند، تصریح کرد: بله مردم فلسطین به این موضوع پی برده اند و این چیز جدیدی نیست. در جنگ های گذشته هم کشورهای عربی از فلسطین حمایت نکردند. مردم فلسطین به این نتیجه رسیده اند که باید به خود اعتماد کنند و با سازمان دهی خود، به مقابله با رژیم اسرائیل بپردازند. البته وقتی از ناامیدی از سردمداران کشورهای عربی صحبت می کنیم نباید این موضوع را فراموش کنیم که مردم کشورهای عربی حامی مردم فلسطین هستند، مردم آن ها نباید سرزنش شوند. همچنین نباید حمایت های لبنان و یمن از فلسطین را نادیده گرفت. یمن به عنوان کشوری جنگ زده و فقیر از مردم فلسطین پشتیبانی کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر من طرح صهیونیستی به پایان راه خود رسیده است. اقدامات رژیم اسرائیل در جنگ های گذشته و کنونی نشان می دهد این رژیم به پایان راه خود رسیده است. این رژیم دیگر قدرت ادامه برنامه های خود را ندارد. هنگامی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسید نتانیاهو خوشحال بود که روابط اسرائیل با همه کشورهای عربی عادی خواهد شد و مساله فلسطین از بین خواهد رفت. اما مساله فلسطین هنوز زنده است و اکنون روح تازه ای در این قضیه دمیده شده و سراسر مردم جهان حامی مردم فلسطین هستند.

پایان//

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =