نگرانی قانونگذاران آمریکا بابت جنگ با روسیه و چین

نتیجه بررسی یک کمیسیون در کنگره آمریکا نشان می دهد که این کشور ممکن است در جنگ احتمالی علیه روسیه و چین شکست بخورد زیرا ضعف در صنعت، میزان آمادگی، نوآوری در کنار بودجه ناکافی توانایی ارتش را برای برتری در یک درگیری مختل کرده است.

به گزارش تحریریه، بر اساس گزارش کمیته ای در کنگره، ایالات متحده برای جنگ احتمالی با دشمنان اصلی خود آماده نیست زیرا ارتش این کشور هم از نظر قابلیت ها و هم از نظر ظرفیت، توان لازم برای نبرد را دارا نیست.

تارنمای نشریه «اکونومیک تایمز» همچنین آورده است که اگر سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش دفاعی انجام نشود، ارتش آمریکا ممکن است در جنگ آینده علیه رقبای اصلی خود شکست بخورد. این گزارش به وضوح تصریح کرده است که در حال حاضر ایالات متحده به تغییرات عمده و سرمایه گذاری های قابل توجهی نیاز دارد تا کشور بار دیگر به یک پرل هاربر بعدی یا یازده سپتامبر دیگر دچار نشود.

هاتی که از سوی کنگره برای بررسی استراتژی دفاعی ایالات متحده مأموریت یافته بود، نقص های قابل توجهی را در برنامه های بلندپروازانه وزارت دفاع ایالات متحده برای جلوگیری از یک درگیری بزرگ یا برتری در یک درگیری فاش ساخت. در این گزارش از روسیه و چین به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا نام برده شد.

بر اساس متن ۱۱۴ صفحه ای که چند روز قبل منتشر شد، سند استراتژی دفاع ملی آمریکا (NDS) که قبل از شروع درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ نوشته شد، دیگر قدیمی است و کارآیی لازم را ندارد. براساس این تحقیقات، ارتش ایالات متحده ساختار درستی ندارد و تاسیسات صنعتی این کشور برای مقابله با تهدیدات احتمالی به شدت ناکافی هستند.

کارشناسان آمریکایی در این کمیته تحقیقی دریافته اند که این کشور آخرین بار برای یک درگیری بزرگ در طول جنگ سرد آمادگی داشت که ۳۵ سال پیش پایان یافت.

نگرانی قانونگذاران آمریکا بابت جنگ با روسیه و چین

«جین هارمن» نماینده سابق دموکرات در کنگره در جلسه استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا عنوان داشت که این کمیسیون در مورد امنیت ملی و منافع آمریکا به اتفاق آرا معتقد است که اکنون تهدیدات علیه امنیت ملی و منافع ایالات متحده بیشتر از هر زمان دیگری از زمان جنگ جهانی دوم شده و حتی پیچیده‌تر از دوران جنگ سرد است.

بر اساس این گزارش، تهدیدها برای ایالات متحده، از جمله پتانسیل جنگ بزرگ کوتاه مدت با افزایش همسویی سیاسی و نظامی بین چین، روسیه، کره شمالی و ایران همراه شده است.

در بیانیه‌ای که ماه گذشته در نشست سران ناتو در واشنگتن به تصویب رسید، این بلوک که تحت مدیریت ایالات متحده قرار دارد، چین را بازیگر و محرک تعیین‌کننده ای در جنگ روسیه علیه اوکراین دانست. پکن این اتهام را «سرشار از دروغ و سوگیری» توصیف کرد. همچنین مسکو و پکن ادعاهای غرب مبنی بر اینکه چین کالاهای دو منظوره ای را که می تواند برای تولید تسلیحات استفاده می شود به روسیه عرضه کرده است را رد کرده اند.

در این سند آمده است «ایالات متحده باید فرض کند که اگر وارد درگیری مستقیم با روسیه، چین، ایران یا کره شمالی شود، از کمک‌های اقتصادی و نظامی سایر کشورها بهره خواهد برد. ما همچنین معتقدیم که این مشارکت احتمال گسترش درگیری به چند جبهه را افزایش می‌دهد و باعث تقاضای همزمان منابع ایالات متحده و متحدان آن می‌شود.»

کارشناسان به این نتیجه رسیدند که ایالات متحده باید حضور خود در اروپا را تا اندازه یک سپاه زرهی کامل افزایش دهد. این اقدام تعهدی بسیار بزرگتر از شرایط کنونی است و به توانمندسازی های بیشتر در عرصه هایی همچون دفاع هوایی و هوانوردی نیاز دارد.

این گزارش در بحبوحه هشدارهای اخیر غرب در مورد برنامه های ادعایی روسیه برای حمله به اروپای غربی در صورت کسب پیروزی بر اوکراین منتشر شده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، این ادعاها را پوچ خواند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز این اتهامات را داستان سازی های ترسناکی توصیف کرد که توسط رهبران غربی ساخته شده اند تا توجه مردم را از مشکلات داخلی کشورهای آن ها منحرف کنند.

پایان/

۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =