دکترین شوک درمانی چیست؟ (قسمت اول)

با توجه به رسالت تحریریه مبنی بر روشنگری مفاهیم مطرح شده در اقتصاد سیاسی کشور، بر آن شدیم با بررسی کتاب "دکترین شوک: ظهور سرمایه‌داری فاجعه" و محور قرار دادن آن، مفهوم شوک درمانی را برای مخاطبین محترم تشریح کنیم.

به گزارش تحریریه، دکترین شوک: ظهور سرمایه‌داری فاجعه ( The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism) نام کتابی است نوشتهٔ نائومی کلاین که نخستین بار در سال 2007 به چاپ رسید. در بریتانیا، ایالات متحده، آسیای شرقی، خاورمیانه و به طور کلی در همه جای دنیا، افرادی صاحب قدرت هستند که پول های هنگفتی از آشوب و هرج و مرج به دست می آورند. این افراد از جنگ ها و فجایع در سراسر کره ی زمین بهره می گیرند تا به شکلی بی رحمانه و غیرانسانی، تصویر مورد نظر خودشان را به مردم جهان القا کنند. نائومی کلاین با برملا کردن شیوه های فعالیت این سودجویان بین المللی، به اطلاعات و ارتباطاتی دست یافت که حتی خودش را نیز شوکه کرد: این که چگونه باورها و ارزش های این افراد اکنون بر جهان ما سلطه دارد و آن ها چگونه به این قدرت رسیده اند.
با توجه به رسالت تحریریه مبنی بر روشنگری مفاهیم مطرح شده در اقتصاد سیاسی کشور، بر آن شدیم با بررسی این کتاب و محور قرار دادن آن، مفهوم شوک درمانی را برای مخاطبین محترم تشریح کنیم.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 30154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =