چرایی التماس‌های اردوغان و بایدن؟

«عبدالباری عطوان» در تحلیل تحولات منطقه معتقد است از یک سو اردوغان با درک خطرات ادلب و هزینه های آن برای ترکیه به دنبال برقراری روابط با سوریه است و از طرف دیگر بایدن هم برای نجات اسرائیل از باتلاق غزه برای برقراری آتش بس التماس می کند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در یک فایل یوتیوبی گفت: سه موضوع اساسی در تحولات خاورمیانه مطرح هستند. موضوع نخست آن است که آمریکا به مذاکرات برگشته و در دوحه دو طرف را زیر فشار قرار می دهد تا به آتش بس در غزه تن دهند. موضوع دوم این است که جبهه جنوب لبنان بسیار ملتهب شده است. در یک روز بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد سرزمین های اشغال شده فلسطین را هدف قرار داده اند. دامنه نبرد در این جبهه در حال گسترش است. و موضوع سوم آنکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفته است که از «بشار اسد» و «ولادیمیر پوتین» رئیسان جمهوری سوریه و روسیه برای سفر به ترکیه و برگزاری دیدار سه جانبه دعوت به عمل آورد. این یک تحول بسیار مهم است.

عطوان درباره از سرگیری مذاکرات برای رسیدن به توافق آتش بس در غزه گفت: «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای آتش بس در غزه بسیار تلاش می کند. او از نتانیاهو خواسته است که به مذاکره روی بیاورد، زیرا اقدامات نتانیاهو به ضرر بایدن هم تمام شده است. گسترش دامنه جنگ نیز مصیبت های فراوانی را برای رژیم اسرائیل به همراه دارد.

وی معتقد است دلیل تلاش برای مذاکره آتش بس آن است که رژیم اسرائیل در جنگ شکست خورده است. ارتش این رژیم هم در حال سرکشی از دستورات نتانیاهو است. هزاران تن از شهروندان اسرائیلی علیه نتانیاهو تظاهرات کرده اند. اوضاع اقتصادی اسرائیل در حال فروپاشی است. افسران نظامی رژیم اسرائیل به نتانیاهو گفته اند که ارتش فرسوده شده و قادر به ادامه جنگ نیست و ما به جنگ در غزه پایان خواهیم داد و از این منطقه عقب نشینی می کنیم. در چنین شرایطی آمریکایی ها با توافق آتش بس به دنبال نجات رژیم اسرائیل از باتلاق غزه هستند.

عطوان تاکید دارد: جریان حماس هم هیچ امتیازی نداده است. مغزهای متفکر حماس به این موضوع پی برده اند که اسرائیلی ها در حال التماس کردن برای رهایی از این باتلاق هستند. جریان حماس خواستار عقب نشینی همه جانبه اسرائیل و آتش بس دایمی و آزادی همه اسرا و بازگشت پناه جویان و بازسازی غزه و باقی ماندن حماس در قدرت و ... است. از طرف دیگر افزایش دامنه جنگ هم به فروپاشی کامل رژیم اسرائیل منجر خواهد شد. اما در هر صورت سرنوشت این مذاکرات محکوم به شکست است، مگر اینکه نتانیاهو کاملا تسلیم شود و به همه خواسته های جریان حماس تن دهد.

تحلیلگر شناخته شده جهان عرب در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: جنوب لبنان اکنون ملتهب است. مقاومت لبنان برای مقابله با رژیم اسرائیل بسیار قدرتمندتر شده است. مقاومت لبنان در پاسخ به ترور «ابونعمه» یکی از فرماندهان حزب الله پاسخ کوبنده ای به اسرائیل داده است و بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد را به سوی سرزمین های اشغالی در یک روز شلیک کرد و پایگاه های این رژیم را هدف قرار داد و یکی از افسران این رژیم و چند تن از سربازان آن را به هلاکت رساند. هرچه ترورها بیشتر شود پاسخ حزب الله هم کوبنده تر خواهد بود و با موشک های دقیق تری رژیم اسرائیل را در هم خواهد کوبید.

عطوان تصریح دارد: حزب الله در آینده تاسیسات آبی و انرژی و تاسیسات هسته ای این رژیم را هدف قرار خواهد داد. نیروهای یمنی هم در این زمینه از حزب الله حمایت خواهند کرد و دامنه جنگ را گسترش خواهد داد. به همین دلیل جو بایدن تلاش می کند که این اتفاق رخ ندهد. روزهای آینده خطرناک خواهد بود. اسرائیلی ها در رعب و وحشت به سر می برند. ضمن آنکه نیروهای سوریه هم در آماده باش کامل هستند.

تحلیلگر فلسطینی تبار در بخش پایانی این ویدئو گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است از بشار اسد و پوتین برای سفر به ترکیه دعوت به عمل آورده است. او می گوید لازم است که مردم سوریه به مهین خود بازگردند و در سوریه ثبات حاکم شود. دلیل این موضوع آن است که اردوغان پی برده است که مسائل مربوط به شهر ادلب سوریه و ... هزینه سنگینی برای ترکیه به همراه خواهد داشت. ترکیه باید به سوریه تضمین دهد که همه نیروهای خود را از شمال این کشور خارج خواهد کرد. بشار اسد هم سال گذشته این موضوع را شرط دیدار با اردوغان مطرح کرده بود. «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه هم گفته است ما آمادگی داریم که با رئیس جمهوری سوریه موضوع عقب نشینی نیروهای ترکیه را بررسی کنیم.

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30019

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =