هدفگذاری تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ترکیه و عراق

سفر وزیر بازرگانی ترکیه به عراق دارای اهمیت ویژه ای در زمینه گسترش روابط دو کشور و افزایش مبادلات تجاری آنها تا رقم ۲۰ میلیارد دلار دارد.

به گزارش تحریریه، «عمر بولات» وزیر بازرگانی ترکیه هفته گذشته طی سفری رسمی و در راس هیاتی از تاجران ترکیه ای به عراق سفر کرد. بولات در سفر به عراق با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهوری و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر، «اثیر الغریری» وزیر بارزگانی، «محمد علی تمیم» وزیر برنامه ریزی، «رزاق السعداوی» وزیر حمل و نقل و «بنکین ریگانی» وزیر بازسازی و مسکن عراق دیدار و گفت وگو کرد.

«واثق سعودن» مدیر بخش پژوهش های عربی در مرکز پژوهش های «آرسام» آنکارا درباره سفر وزیر بازرگانی ترکیه به عراق و دیدار وی با مقامات ارشد این کشور به روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» گفت: سفر وزیر بازرگانی ترکیه به عراق که پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه به عراق صورت گرفته دارای اهمیت ویژه ای برای گسترش روابط دو کشور و افزایش مبادلات تجاری تا رقم ۲۰ میلیارد دلار است.

به گفته وی، هیچ یک از کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه افق گسترده ای برای همکاری اقتصادی ندارند. طرح های اقتصادی راهبردی، تامین کننده امنیت مشترک و ثبات پایدار در روابط دو کشور است.

«مسلم اویصال» اقتصاد دان ترک تبار هم درباره این سفر گفت: عراق برای ترکیه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کشور علاوه بر همجواری و تاثیر آن در کاهش هزینه های حمل و نقل و صادرات دارای بازار گسترده و فرصت های سرمایه گذاری جالب برای سرمایه گذاران ترکیه است.

عراق شاهد توسعه بخش صنایع تبدیلی و بخش کشاورزی است. این موضوع سبب شده است تا صادرات ترکیه به عراق با هدف تکمیل زیرساخت های و توسعه عراق افزایش یابد. ترکیه مواد غذایی، لباس، اثاثیه و فرش به عراق صادر می کند. در صورت توسعه روابط، ترکیه فناوری و مواد زیر ساختی هم به عراق صادر خواهد کرد.

نفت خام مهمترین کالایی است که عراق طی سه سال گذشته به ترکیه صادر کرده است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، سطح روابط تجاری دو کشور از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی تا سال ۲۰۲۲ به تدریج افزایش یافته است. حجم مبادلات تجاری این دو کشور از رقم ۹.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به رقم ۱۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید که این رقم افزایش سالانه ۲۳ درصدی حجم مبادلات دو کشور را نشان می دهد.

پایان/

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =