برنامه هسته‌ای ۸۰ میلیارد دلاری عربستان

عربستان سعودی قصد دارد در چارچوب برنامه ای در ۲۰ سال ۱۶ نیروگاه هسته ای را با هزینه ۸۰ میلیارد دلار به اتمام برساند. ریاض در این زمینه با کشورهای روسیه، چین و فرانسه همکاری می کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی به قلم «محمد أبو رزق» درباره برنامه هسته ای عربستان نوشت، با وجود مخالفت رژیم اسرائیل با برنامه هسته ای عربستان، بازهم ریاض قصد دارد دو نیروگاه هسته ای بزرگ احداث کند. عربستان برای تولید انرژی هسته ای صلح آمیز تلاش می کند. این کشور از طریق احداث راکتورهای کم هزینه برای دستیابی به انرژی هسته ای بومی تلاش می کند و در این زمینه با شماری از کشورهای توافقنامه هایی را امضا کرده است.

این کشور در چارچوب احداث ۱۶ نیروگاه هسته ای طی ۲۰ سال آینده با هزینه ۸۰ میلیارد دلار قصد دارد کار احداث این دو نیروگاه را آغاز کند. این در حالی است که «یسرائیل کاتس» وزیر انرژی رژیم اسرائیل با توسعه برنامه هسته ای عربستان مخالف است. برپایه گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا او در پاسخ به سوالی درباره احتمال وجود برنامه هسته ای در عربستان به شبکه «وای نت» گفت اسرائیل چنین اموری را نمی پسندد و با این موضوع موافقت نخواهد کرد.

عربستان مخالفت های رژیم اسرائیل در این زمینه را نادیده گرفته و طرح بومی را برای دستیابی به انرژی هسته ای با هدف پاسخ گویی به نیازهای خود در زمینه توسعه ملی وضع کرده است. این کشور با تولید انرژی هسته ای به دنبال استفاده از آن در تولید برق و مقابله با کمبود آب و شیرین کردن آب های شور است.

گفتنی است شهر انرژی هسته ای ملک عبدالله از زمان احداث برای توسعه زیر ساخت ها، طبق چارچوب آژانس بین المللی انرژی هسته ای اقدام کرده است. عربستان در سال ۲۰۱۸، میزبان مأموران آژانس برای بررسی زیرساخت هسته‌ای یکپارچه بود.

تارنمای شهر هسته ای ملک عبدالله تأیید کرد که مطالعات فنی را برای شناسایی و آماده سازی سایت ها و زیرساخت های خود جهت ساخت نخستین نیروگاه هسته ای عربستان با ۲ راکتور آغاز کرده است. این گزارش تصریج دارد مایل است اطمینان حاصل کند که این مطالعات بر اساس الزامات و معیارهای هیات نظارت هسته ای است و با آخرین استانداردها و توصیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابقت دارد.

عربستان در این شهر تخصصی راکتورهای آب سبک تحت فشار را به عنوان یک انتخاب ایده آل برای راکتورهای تولید نیروی برق پذیرفته است.

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در ماه مارس گذشته اعلام کرد که عربستان برنامه هسته ای خود را با دانشمندان بومی پیش خواهد برد.

در بخشی از گزارش این رسانه اماراتی می خوانیم: عربستان در چارچوب تلاش خود برای رسیدن به هدف و تولید انرژی هسته ای صلح آمیز در هفتم ماه جاری با فرانسه توافقی را امضا کرد که به موجب آن، دو کشور در زمینه انرژی هسته ای و مدیریت پسماندهای رادیواکتیو و کاربردهای هسته ای و توسعه قابلیت های انسانی همکاری خواهند کرد. عربستان همچنین یک هلدینگ ملی برای انرژی هسته ای با هدف مشارکت در پروژه های اقتصادی هسته ای در سطح داخلی و بین المللی تاسیس کرد.

Who's Afraid of Saudi Nukes? – Foreign Policy

شرکت «روس اتم» روسیه نیز برای تجهیز نیروگاه هسته ای عربستان به فناوری نسل سوم موسوم به "VVR-۱۲۰۰" تلاش می کند. این راکتور به داشتن پیشرفته‌ترین سیستم‌های ایمنی که به طور کامل با استانداردهای امنیتی بین‌المللی سازگار است، مشهور می باشد. در دسامبر ۲۰۱۷، شرکت روس اتم و شهر هسته ای ملک عبدالله، نقشه راه همکاری در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را امضا کردند.

در این زمینه «عامر الشوبکی» کارشناس مسائل انرژی به اهمیت راکتورهای هسته ای در آینده انرژی های پاک در عربستان اشار کرد و گفت عربستان برای دستیابی به انرژی های پاک و توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز با روسیه چندین توافقنامه با هدف بررسی احداث نیروگاه های هسته ای نسل جدید و شیرین کردن آب امضا کرد.

Iran and the bomb: What would Saudi Arabia do? | Brookings

این کارشناش به همکاری گسترده عربستان و چین در طرح تولید کیک زرد از اورانیوم در عربستان هم پرداخت و تصریح کرد که عربستان با این اقدام می خواهد استفاده از منابع هیدروکربنی خود را کاهش دهد. تولید انرژی هسته ای و انرژی پاک می تواند جایگزین انرژی هیدروکربنی شود و زمینه را برای افزایش صادرات نفت و گاز عربستان فراهم کند. همچین این موضوع می تواند سبب تنوع بخشی به منابع در آمدی عربستان شود.

پایان/

۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =