روابط رو به رشد مالزی و کشورهای عربی

مالزی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارای روابط سیاسی و اقتصادی قدرتمندی هستند؛ پیش بینی می شود در شرایطی که جهان شاهد تحولات سیاسی و اقتصادی است این روابط در دولت جدید مالزی توسعه یابد.

به گزارش تحریریه، «انور ابراهیم» رئیس دولت جدید مالزی سوم آذر ماه با انجام مراسم سوگند، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. تارنمای «الخلیج آنلاین» با طرح این پرسش که آیا روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مالزی در دوره دولت جدید این کشور گسترش پیدا خواهد کرد؟ نوشت، در طول تاریخ رهبران مالزی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای گسترش روابط دوجانبه در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه های اقتصادی، علمی، فناوری و نظامی تلاش کرده اند. هماهنگی دینی یکی از عوامل مهم در گسترش روابط میان مالزی و کشورهای عربی خلیج فارس بود. قدرت مالزی به عنوان یکی از کشورهای شرق آسیا و جایگاه سیاسی و اقتصادی آن هم به در این زمینه نقش داشت.

ناظران پیش بینی کرده اند که روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مالزی در عرصه های مختلف ادامه داشته باشد. «حبیب الهادی» پژوهشگر مسائل سیاسی درباره آینده روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مالزی در دوره دولت جدید این کشور معتقد است که این روابط در عرصه های مختلف ادامه و توسعه خواهد یافت. سیاست خارجی مالزی درباره کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ثابت است و این کشور برای تقویت روابط تلاش خواهد کرد. مالزی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارای روابط سیاسی و اقتصادی مهمی هستند از این رو، پیش بینی ها نشان از این دارد که در شرایطی که جهان شاهد تحولات سیاسی و اقتصادی است این روابط توسعه خواهد یافت.

این تارنما درباره روابط عربستان و مالزی نوشت، روابط این دو کشور در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه های اقتصادی و علمی در حال گسترش است. عربستان با مالزی دارای روابط اقتصادی و تجاری قوی است. مالزی یکی از شرکای تجاری اصلی عربستان است و این دو کشور چندین توافقنامه همکاری را امضا کرده اند که برجسته ترین آن توافق همکاری اقتصادی و فنی میان دو کشور با هدف توسعه همکاری های اقتصادی و فنی است.

روابط رو به رشد مالزی و کشورهای عربی

برپایه گزارش اداره آمار عربستان حجم مبادلات تجاری میان عربستان و مالزی در سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۷.۸ میلیارد دلار رسیده است. مالزی به طور مستقیم در ۳۸ پروژه خدماتی و صنعتی در عربستان سرمایه گذاری کرده است. حجم سرمایه گذاری ها در این پروژه ها بیش از ۴۵۰ میلیون دلار است.

به نوشته الخلیج آنلاین، روابط قطر با مالزی هم در حال گسترس است و این دو کشور دارای پیوندهای مشترکی هستند. روابط این دو کشور از زمان سفر شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» پادشاه قطر به مالزی در دسامبر سال ۲۰۱۸ گسترش یافته و روابط اقتصادی در گسترش روابط این دو کشور نقش داشته است. قطر ششمین شریک بزرگ مالزی است. برپایه آمار ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه مالزی حجم تجارت میان قطر و مالزی در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۶۳۴.۲ میلیون دلار رسید.

این گزارش درباره روابط امارات و مالزی هم نوشت، امارات دارای روابط توسعه یافته ای با مالزی است. پس از گشایش سفارت مالزی در ابوظبی در سال ۱۹۸۳ و گشایش سفارت امارات در کوالالامپور در سال ۱۹۹۵ این روابط به طور فزاینده ای گسترش یافته است. دو کشور توافقنامه های بسیاری را درباره تجارت و سرمایه گذاری امضا کرده است. همچنین این دو کشور تفاهم نامه های همکاری را درباره آموزش عالی، پژوهش های علمی و گردشگری امضا کرده اند.

روابط رو به رشد مالزی و کشورهای عربی

روابط بحرین هم با مالزی در حال گسترش است. «سلمان بن حمد ال خلیفه» ولیعهد بحرین هم بر اهتمام کشور خود برای توسعه روند همکاری با مالزی تاکید کرده است. حجم مبادلات تجاری بحرین و مالزی در سال گذشته میلادی به ۷۹۲ میلیون دلار رسیده است. برپایه اظهارات «اجوس سلیم بن حاجی یوسف» سفیر مالزی در بحرین ارزش صادرات بحرین به مالزی حدود ۷۳۰ میلیون و ارزش صادرات مالزی به بحرین حدود ۶۲ میلیون است. مالزی گروهی از کالاها از جمله تولیدات چوبی، اثاثیه، فرش، لوازم یدکی خودرو، لوازم الکترونیکی به ویژه تلویزیون، کولر و مود غذایی به بحرین صادر می کند.

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =