انتخابات فرانسه؛ دو راهی فاشیست و فاشیست‌تر!

وزارت کشور فرانسه روز دوشنبه ۲۲ فروردین نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، امانوئل مکرون با ۲۷.۸۵ درصد و مارین لوپن با ۲۳.۱۵ درصد آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند.

به گزارش تحریریه، رقابت ماکرون و ۱۱ کاندیدای دیگر برای رسیدن به کاخ الیزه در حالی در مرحله نخست به پایان رسید که بر اساس شمارش آراء، امانوئل ماکرون و مارین لوپن به دور دوم انتخابات راه یافتند تا تکلیف پیروز انتخابات، چهارم اردیبهشت مشخص شود. 

نتایج دور اول:

در دور اول انتخابات، امانوئل ماکرون با ۲۷.۸۴ درصد، مارین لوپن با ۲۳.۱۵ درصد، ژان لوک ملانشون با ۲۱.۹۵ درصد، اریک زمور با ۷.۰۷ و والری پکرس با ۴.۷۸ درصد آرا پنج نفر اول انتخابات بودند. نرخ مشارکت از دوره پیش ۴.۴ درصد کمتر بود.

شگفتی‌های انتخابات:

حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین ‎لوپن رکورد پیشین میزان آرای خود را در دور اول جابجا کرد. حزب راست میانه جمهوری خواهان به رهبری ‎پکرس ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ خود را به نمایش گذاشت. 

صف‌بندی‌ها پس از انتخابات: 

نامزدهای حامی ماکرون: پالری پکرس، نامزد حزب «جمهوریخواهان»، ان هیدالگو، نامزد حزب سوسیالیست و یانیک ژادو، نامزد سبزها. 
نامزدهای حامی لوپن: اریک زمور، نامزد راست افراطی از حزب تازه تاسیس «فتح دوباره» و نیکولا دوپون تنیان، نامزد راستگرا و مخالف اتحادیه اروپا.

پیش‌بینی‌های دور دوم:

نظرسنجی "ایپسس" سوپرا استریا: ماکرون ۵۴ درصد، مارین لوپن ۴۶ درصد. نظرسنجی شرکت "الاب": ماکرون ۵۲ درصد، لوپن ۴۸ درصد. 

تحلیل‌های رسانه‌ای:

یورونیوز: علاوه بر لوپن، قرار گرفتن سه کاندیدای تندروی دیگر از جناح چپ و راست در جایگاه‌های سوم تا چهارم با رأیی بسیار بالاتر از جناح‌های سنتی فرانسه، نشان از اختلافات داخلی احزاب از یک سو و ناامیدی فرانسوی‌ها از احزاب سنتی در این کشور از سویی دیگر است.

بی‌بی‌سی: راهیابی نامزدی از جناح راست افراطی تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به نامزدی از جریان میانه به دور دوم نشانگر تغییر نگرش فرانسوی‌ها به سیاستمداران در این کشور است. 

سیاست‌های ضداسلامی هر دو کاندیدا:

دور اول ماکرون برای مسلمانان فرانسوی با توجه به تصویب قانون جدایی طلبی در تابستان ۲۰۲۱، تاسف بار بوده است؛ قانونی که منتقدان آن می‌گویند به طور ناعادلانه‌ای جامعه مسلمانان را متمایز و آزادی مذهبی را محدود می‌کند. 

البته رویکرد اسلام هراسی ماکرون، تفاوت چندانی با لوپن ندارد او نیز حملات گسترده‌ای را در حمایت از ساختار لائیک نظام در فرانسه علیه مسلمانان این کشور آغاز کرد، در واقع وی ساختار لائیک نظام فرانسه را سلاح خوبی برای حمله به اسلام و مسلمانان یافته است. او همچنین قول داده از شیوه زندگی فرانسوی حمایت و با اسلامگرایی رادیکال در فرانسه مبارزه کند.

منبع: مقاومت اسلامی نجبا

پایان/

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
کد خبر: 18153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =