سیاست رقیب زدایی دولت برای نابودی فروشگاه‌های کوچک

با بررسی قانون جدید قیمت گذاری برخی اقلام مصرفی به این نکته مهم خواهیم رسید که این سیاست در جهت حذف بسیاری از فروشگاه های کوچک اجرا می شود.

به گزارش تحریریه، از مدتی قبل سازمان حمایت درج قیمت تولیدکننده روی کالا را اجرایی کرد و در بسیاری از فروشگاه های بزرگ و کوچک شاهد قیمت گذاری جدید روی انواع اقلام مصرفی خانوارها هستیم.

درباره چرایی درج قیمت تولید کننده روی کالاها سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار درباره درج قیمت تولید کننده روی محصولات گفت: «در برخی محصولات شاهد هستیم که قیمت مصرف کننده درج شده روی کالا ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از قیمت تولید کننده است و به عبارتی در نظام توزیع افزایش غیرمعمول قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم بنابراین برای رفع این مسئله در تلاش هستیم از هفته جاری به جای درج قیمت مصرف کننده، قیمت تولید کننده روی ۱۵ کالا درج شود.»

بارزترین دلیلی که مقامات بازرگانی داخلی کشور را بر آن داشته تا قیمت تمام‌شده کالاها را به اطلاع مشتریان برسانند، به دادن تخفیف های نجومی مربوط می‌شود. این مقامات می‌گویند اگر فروشنده‌ای برای فروش یک کالای تولید داخل تا حدود ۵۰ درصد تخفیف می‌دهد این به معنای آن است که قیمت فروش حتی از دو برابر قیمت تولید نیز بیشتر بوده که پس از کسر نصف قیمت، هم هزینه‌های تولید و سود تولیدکننده و هم حاشیه اندک سود برای فروشنده را تامین کرده است.

پس از اجرای این قانون بر اساس گفته محسن حسینلویی، مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت، میزان سود توزیع کنندگان سراسری ۱۰ درصد و خرده فروشی ها از ۷ تا ۱۵ درصد بر اساس کالاهای مختلف متغیر است.

 حسینلویی با بیان این که اگر مردم می‌خواهند روی قیمت تولیدکننده محاسبه‌ای داشته باشند، می‌توانند ۲۲ تا ۲۵ درصد به آن اضافه کنند و این به منزله آن است که حدود یک چهارم تا یک پنجم، به قیمت تولیدکننده اضافه خواهد شد.

نکته قابل تامل در این میان فروشگاه های کوچک و توان رقابتی آنها با فروشگاه های بزرگ است. فروشگاه های بزرگ بدلیل گردش مالی بسیار بالا می توانند با احتساب سود بسیار پایین کالاهای خود را به مشتری عرضه کنند و این مساله عملا موجب حذف بسیاری از فروشگاه های کوچک از چرخه توزیع کالا خواهد. چراکه خود به خود خریدار به سمت خرید کالا با قیمت ارزان تر گرایش پیدا کرده و عملا فروشگاه های کوچک که توان رقابت با فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای را ندارند بدلیل نداشتن مشتری کافی از چرخه توزیع کالا حذف خواهند شد.

شاید این مساله در ابتدا به نفع مصرف کنندگان باشد ولی پس از حذف بسیاری از فروشگاه های کوچک در شعاع یک فروشگاه بزرگ و عملی شدن سیاست رقیب زدایی، براحتی فروشگاه بزرگ که خود را بدون رقیب می بیند قیمتها را با حداکثر سود خواهد فروخت؛ که این نشان می دهد این رقابت کاذب تنها برای مدت بسیار کوتاهی اجرا خواهد شد.

پایان/

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 16866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =